کد خبر: ۸۶۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ 01 July 2020
 
تابناک گیلان/ روس‌ها و چینی‌ها صراحتا با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مخالفت کرده اند. با این حال، مواضع اروپا در مورد لغو یا تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مبهم است و برخی تحلیلگران معتقدند اروپایی‌ها به رغم مواضع اعلامی خود مبنی بر مخالفت با تمدید تحریم ها، ممکن است در نهایت با واشنگتن همراهی کنند.
 
 

موشک های بالستیک ایران می توانند قلب اروپا را هدف قرار دهند!

بین الملل تابناک: در چند ماه گذشته آمریکا تلاش گسترده ای برای متقاعد کردن روسیه، چین و اروپا برای موافقت با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران انجام داد و همچنان به این تقلای خود ادامه می دهد.

در همین راستا، روس‌ها و چینی‌ها صراحتا با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مخالفت کرده اند. با این حال، مواضع اروپا در مورد لغو یا تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مبهم است و برخی تحلیلگران معتقدند اروپایی‌ها به رغم مواضع اعلامی خود مبنی بر مخالفت با تمدید تحریم ها، ممکن است در نهایت با واشنگتن همراهی کنند.

رسانه های ضد ایرانی آمریکا نیز در ماه های گذشته، تلاش گسترده ای برای تاثیرگذاری بر سطح افکار عمومی اروپا و همچنین ایجاد تصور تهدید از ایران در نزد مقامات اروپایی انجام دادند تا آن ها را متقاعد کنند که ایران یک تهدید تسلیحاتی و نظامی برای اروپاست.

به همین جهت، رسانه های ضد ایرانی آمریکا نیز در ماه های گذشته تلاش گسترده ای برای تاثیرگذاری بر سطح افکار عمومی اروپا و همچنین ایجاد تصور تهدید از ایران در نزد مقامات اروپایی انجام دادند تا آن ها را متقاعد کنند که ایران یک تهدید تسلیحاتی و نظامی برای اروپاست.

در این رابطه، رسانه آمریکایی «بریکینگ دیفنس» breakingdefense در مطلبی به تهدید موشک‌های ایران برای اروپا پرداخت و نوشت: در تاریخ ۲۲ آوریل، ایران با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور، با استفاده از یک ماهواره بر ناشناخته به نام قاصد جهان را شگفت زده کرد.

تجزیه و تحلیل دقیق از قاصد، بر اساس منابع آزاد و استفاده از شبیه سازی‌های رایانه‌ای برای محاسبه مسیر‌ها نشان می‌دهد که این ماهواره بر رابطه محکمی با موشک بالستیک شهاب -۳ و سفیر دارد. اگر بهینه سازی طراحی برای استفاده به عنوان موشک بالستیک انجام شود، قاصد بسته به حجم بار آن می‌تواند به اروپای مرکزی و بخش‌هایی از شمال اروپا برسد.

 

موشک های بالستیک ایران می توانند قلب اروپا را هدف قرار دهند!

همان طور که در حمله موشکی بالستیک علیه پایگاه هوایی السد در ماه ژانویه نشان داده شد، ایران با استفاده از حمل کننده قوی، جهشی بزرگی در بهبود دقت موشک های بالستیک خود داشته است. 

این رسانه آمریکایی در ادامه مدعی شد، پرتاب ماهواره با استفاده از موشک قاصد می تواند یک برنامه آزمایشی باشد که براساس آن بخش عمده ای از اروپای مرکزی و شرقی در محدوده موشک های بالستیک ایران قرار گیرند. حتی با توسعه آن ها ممکن است بخش هایی از غرب اروپا از جمله بیشتر آلمان و ایتالیا و همچنین بخش هایی از شمال اروپا را شامل شود.

کشورهای غربی همواره مدعی هستند، ایران با پرتاب ماهواره، موشک‌های قاره پیما را شبیه سازی می‌کند و از تکنیک فنی پرتاب ماهواره برای ساخت موشک قاره پیما بهره خواهد بود.

برای نمونه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به پرتاب ماهواره ایرانی «نور» ادعا کرد، این اقدام ایران «بسیار مشکل‌آفرین» است! برنامه فضایی مخفیانه آنها به توسعه فناوری هایی می‌پردازد که در سیستم‌های تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌شوند.

وی مدعی شد: این ماهواره‌بر و موارد دیگری که قبلاً پرتاب شده‌اند، متشکل از فناوری‌هایی همانند و قابل تعویض با فناوری‌های موشک‌های بالستیک است که شامل سامانه‌های دوربرد مانند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما می‌شود. هیچ کشوری تاکنون از توان موشک‌های بالستیک قاره‌پیما مگر به منظور حمل سلاح‌های هسته‌ای استفاده نکرده است. تمام کشورهایی که دوستدار صلح هستند، باید توسعه فناوری‌های موشک‌های بالستیک ایران را رد کرده و در متوقف ساختن برنامه موشکی خطرناک ایران به یک‌دیگر ملحق شوند. برای شروع، کشورها باید از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که در ماه اکتبر منقضی خواهد شد، حمایت کنند.

در حالی که آمریکا و چند دولت غربی پرتاب این ماهواره را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تأیید کننده برجام) می‌دانند، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که هیچ قطعنامه‌ای ایران را از پرتاب ماهواره به فضا منع نمی‌کند و استناد آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ قطعاً بیجا و خلاف واقعیات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با رد موضع آلمان در قبال پرتاب این ماهواره ایرانی اظهار داشته بود، وزارت امور خارجه آلمان در حالی در خصوص پرتاب ماهواره ساخته شده با تلاش مهندسان ایرانی ابراز نگرانی می‌کند که وزیر دفاع این کشور تصمیم خود برای خرید جنگنده با قابلیت حمل بمب هسته‌ای را رسانه‌ای کرده است. این گونه سیاست‌های یک بام و دو هوا امنیت منطقه و اروپا و جهان را تهدید می‌کند.

دولت روسیه هم در تأیید مواضع ایران، اعلام کرد که اقدام جمهوری اسلامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض نکرده است.

به طور کلی، به نظر می رسد، آمریکایی ها بیش از هر چیز به دنبال تحریک اروپا با ایجاد تصور تهدید از موشک های ایران هستند تا از این طریق اروپا را با خود جهت تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران همراه کنند. با این حال، اروپایی ها در دوراهی حفظ برجام و تمدید تحریم ها قرار دارند. کما اینکه آن ها به خوبی می دانند، همراهی با آمریکا و تمدید تحریم ها می تواند به معنای پایان کامل برجام تلقی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار