مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: با توجه به وزش باد و افزایش ذرات معلق در هوا، شاخص کیفیت هوای شهر قم در وضعیت ناسالم برای عموم مردم قرارگرفته است.
کد خبر: ۸۶۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱ 29 June 2020

به گزارش تابناک قم، سیدمحمدرضا بهشتی پور افزود: با توجه به وزش باد شدید در شهر قم و بروز پدیده گرد و غبار، میزان ذرات معلق کمتر از ۱۰ و کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای شهر قم افزایش یافته و هوای این شهر را ناسالم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی هوای شهر قم، بهتر است افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کرده و دیگر افراد هم فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست قم همچنین تصریح کرد: بارندگی های فصل بهار در دو سال گذشته، به طور قطع برای احیای تالاب ها و رودخانه های استان کافی نبوده و متأسفانه کانون های گرد و غبار در اطراف شهر قم در روزهای گرم سال با کوچکترین وزش باد فعال می شوند.

با قطع حقابه های کشاورزی و زیست محیطی، کاهش بارندگی ها و خشکسالی مستمر، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، فرسایش خاک و پیشروی آب های فراشور، مراتع و پوشش گیاهی در دشت مسیله، کوه نمک، منطقه حسین آباد میش مست و اراضی پیرامون شهر قم، در حال از میان رفتن است و چه بسیار روستاهایی که به دلیل پیشروی شن های روان در این منطقه خالی از سکنه شده اند.

کانون های گرد و غباری که امروز در بیش از ۱۰۵ هزار هکتار از اراضی ناپایدار بیابانی در قم شکل گرفته است، در سالیان نه چندان دور مزارع آباد و انبار غله ایران بوده که در نبود آب و قطع حقابه های تاریخی، شرعی و قانونی کشاورزان به حال خود رها شده اند و اکنون سرزمین فراموش شده مسیله و دیگر مناطق خشک و بایر قم، در حال زایش بیش از ۴۰۰ هزار هکتار بیابان مستعد القاء ریزگردها هستند.

این کانون های گرد و غبار و شن های روان که در مجاورت قم و تهران و مراکز مهم جمعیتی کشور شکل گرفته اند، با کمترین وزش باد، ریزگردهایشان را به کام شهروندان می فرستند و در صورت کم توجهی و نابودی هرچه بیشتر زیست بوم این مناطق، پایتخت و بیش از ۲۵ درصد از جمعیت کشور را با مخاطرات جدی و ریزگردهای نمکی مواجه می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار