چین اکنون اکثر کارت‌های برنده را در بازی قیمت نفت در اختیار دارد در حالی که ریاض و مسکو اکثر کارت‌های خود را رو کرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 28 June 2020

 

چگونه چین برنده جنگ قیمت نفت شد؟

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، روسیه و عربستان سعودی برای تامین عمده منابع مالی بودجه خود به فروش نفت متکی هستند و در پنج سال گذشته چین به بزرگترین مشتری هر دو کشورتبدیل شده است. در واقع، چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است که می‌تواند وارداتش را کاهش دهد یا به ذخایر خود اضافه کند. چین در بیش از پنج سال گذشته به حدی نفت ذخیره سازی کرده است که می‌تواند وارداتش را برای مدتی متوقف کند. به عبارت دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی باید نظر مطلوب شی جین پینگ، رئیس جمهور چین را حفظ کنند که این امر پیامدهای جهانی از جمله برای آمریکا خواهد داشت.

فقط خود مقامات چینی دقیقا می‌دانند که چه میزان نفت در ذخایر این کشور وجود دارد اما برآوردهای متفاوتی وجود دارد. رویترز سال گذشته برآورد کرد که چین ۷۸۸ میلیون بشکه نفت در ذخایر استراتژیک خود دارد. این برآورد شامل ذخایر تجاری بزرگ نبود. شرکت تحقیقاتی وود مک کنزی در مارس امسال برآورد کرد که مجموع ذخایر نفت چین در سال ۲۰۲۰ می‌تواند به ۱.۱۵ میلیارد تن برسد که معادل چهار ماه واردات و تولید نفت چین است.

اگر چین تهدید کند که واردات نفت از یکی از این کشور را قطع کند و آن را با واردات از کشورهای دیگر جایگزین نکند، چه اتفاقی خواهد بود. چنین اقدامی از سوی چین تقاضای جهانی برای نفت را به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد و باعث وارد آمدن شوک به بازار نفت خواهد شد. کشوری که درهای چین به رویش بسته شود خواه روسیه باشد خواه عربستان سعودی، برای یافتن خریداران جدید به دست و پا خواهد افتاد و ممکن است ناچار شوند به قیمتهای پایین راضی شود که چنین اقدامی، قیمتهای نفت را دچار کاهش بیشتری خواهد کرد. بنابراین صادرکننده ای که مغضوب چین واقع شود، آسیب خواهد دید. البته سایر تولیدکنندگان نفت مانند شرکتهای آمریکا هم ضرر می‌کنند با این حال ضرر روسیه و عربستان سعودی در صورت عصبانیت چین از آنها بیشتر خواهد بود.

چین می‌تواند آسیب کمتری برساند اما همچنان اگر تصمیم بگیرد پر کردن ذخایر نفت خود را متوقف کند، باز هم آسیب خواهد زد. این کشور حدود ۴.۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و ممکن است تصمیم بگیرد تنها به اندازه نیاز اقتصاد خود نفت وارد کند. طبق گزارش اس اند پی گلوبال پلاتس، اگر چین تصمیم بگیرد واردات نفت برای ذخیره سازی را متوقف کند، از تقاضای جهانی برای نفت حدود یک میلیون بشکه در روز کاسته خواهد شد.

چنین اتفاقی به تنهایی ضربه سختی برای تولیدکنندگان نفت جهان خواهد بود. اگر این کاهش مستقیما مربوط به روسیه یا عربستان سعودی باشد، برای آن کشور بسیار دشوار خواهد بود.

بر اساس گزارش فوربس، وقتی پای نفت وسط می‌آید، روسیه و عربستان سعودی روی چین حساب می‌کنند. آنها به فروش نفت به چین نیاز دارند اما چین به لطف ذخایر عظیم نفت خود به خرید از این دو کشور نیازی ندارد. در صحنه جهانی، برای روسیه و عربستان سعودی موضع گیری علیه چین در خصوص هر موضوعی دشوار خواهد بود. این موضوع در آینده که آمریکا و سایرین به دنبال یافتن منشا شیوع ویروس کرونا خواهند بود و درگیری‌های مرزی اخیر میان چین و هند اهمیت زیادی خواهد داشت.

منبع : مهر

برچسب ها: چین ، نفت ، مسکو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار