کد خبر: ۸۶۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ 28 June 2020

 

رویکرد حمایتی دولت در حوزه محصولات کشاورزی؛ صنعت نوغانداری گیلان احیاء می‌شود

تابناک/گروه استان‌ها- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان از رویکرد حمایتی دولت در حوزه محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: صنعت نوغانداری و پرورش ابریشم باید به رونق پیشین خود برگردد.

آرش فرزام‌صفت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، نگاه دولت را در بخش تمام محصولات کشاورزی، رویکردی حمایتی اعلام کرد و با بیان اینکه صنعت نوغانداری و پرورش ابریشم باید به رونق پیشین خود برگردد اظهار داشت: بخش کشاورزی از جمله مزیت‌های استان گیلان برای رشد و توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان رونق صنعت نوغانداری و پرورش پیله کرم ابریشم در گذشته را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر لزوم بسترسازی جهت احیاء مجدد آن افزود: در دوره‌ای تولید ابریشم در گیلان چند برابر میزان فعلی بود که به دلیل سیاست‌های دولت‌های وقت مبنی بر ترویج واردات نخ ابریشم، این صنعت رونق خود را از دست داد. 

وی با بیان اینکه از سالیان گذشته صنعت نوغانداری و پرورش پیله کرم ابریشم در حال پوست‌اندازی و پیدا کردن مسیر بوده و باید با تلاش مضاعف این صنعت به رونق گذشته خود برگردد خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گیلان در بخش کشاورزی بسیار وسیع است و باید از آن به نحو بهینه‌ای برای ارتقاء جایگاه استان استفاده شود.

فرزام‌صفت نتایج و آثار مثبت اقدامات دولت تدبیر و امید در بحث صنعت ابریشم را برشمرد و با تأکید بر اینکه پشتیبانی از حوزه تولید همواره از اولویت‌های مهم دولت بوده است ابراز داشت: به دلیل بالا بودن قیمت در بازار آزاد، در کمتر سالی با خرید تضمینی پیله تر روبه‌رو بودیم و خوشحال هستیم که این محصول جایگاه خود را مجددا پیدا کرده است.

وی ایجاد انگیزه و رغبت در کشاورزان از یک سو و توجه به امر اقتصادی کردن فعالیت در حوزه نوغانداری و تولید پیله تر کرم ابریشم را از جمله مؤلفه‌هایی که برای احیاء این صنعت باید مورد توجه قرار گیرد خواند و گفت: نباید روحیه ناامیدی در میان کشاورزان گسترش داده شود زیرا این کار باعث دلسردی و کاهش انگیزه تولید در سالهای آتی خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با تأکید بر اینکه هدف ما فروش محصول به قیمت واقعی است، شرایط فعلی بازار ابریشم را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: با پیگیری استاندار و تخصیص اعتبار خرید توافقی پیله تر و ورود تعاون روستایی به بازار، قیمت این محصول نسبت به روزهای گذشته در هر کیلوگرم بین 5 تا 7 هزار تومان افزایش داشت.

فرزام‌صفت اقتصاد درون‌زا با رویکرد برون‌گرا را یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواند و با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی و تلاش برای افزایش آن باید در دستور کار قرار گیرد افزود: ارتباط معنادار و هماهنگ بین تولید و صادرات و هم‌افزایی بیشتر بین این مؤلفه‌ها معنی دیگر راهبرد اقتصادی درون‌زا با رویکرد برون‌گرا است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان تقویت صادرات غیرنفتی با بهره‌گیری از توانمندی‌های استان و برنامه‌ریزی برای ارتقاء این جایگاه را یکی از عناصر مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که‌ می‌تواند برای کشور ارزآوری کرده و قیمت تولیدات داخلی را رقابتی سازد صادرات است.

وی رتبه برتر گیلان در تولید محصولات کشاورزی و باغی نظیر مرکبات، کیوی، گل‌گاوزبان، برنج، فندق، چای و زیتون را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: گیلان هم‌اینک در تولید این دسته از محصولات خاص جایگاه بسیار خوبی در سطح کشور دارد بنابراین باید برای تولید ارزش‌افزوده بیشتر از این محصولات برنامه‌ریزی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار