اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران اعلام کرد المان خلبان شهید " پرویز ذبیحی" در قالب فانتوم اف ۵ این شهید بزرگوار در شهر جویبار نصب خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲ 27 June 2020

به گزارش روز شنبه این اداره کل مقدمات زیرساختی نصب این المان در مسیر کیاکلا -بابل آماده شده و بزودی رونمایی خواهد شد.
شهید پرویز ذبیحی از خلبانان شاخص و بنام استان مازندران و کشور است و پرواز فانتوم خلبانان شهید خلعتبری و ذبیحی در دوران خشت سال جنگ تحمیلی مشهور است .

اداره کل حفظ آثار مازندران همچنین اعلام کرد که تندیس خلبان شهید ذبیحی نیز در مرکز فرهنگی دفاع مقدس مازندران واقع در ساری نصب می شود.

سرلشگر خلبان احمد کشوری ، پرویز ذبیحی ، جعفر مهدوی ، علی اکبر شیرودی ، حسین خلعتبری و عباس درشتی نام آورترین خلبانان مازندران بودند که در دوران دفاع مقدس همچون عقاب تیزپرواز از وطن دفاع کردند و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند .

زندگینامه شهید ذبیحی

امیر سر لشکر خلبان شهید پرویز ذبیحی اترکله فرزند مرحوم برار گل در تاریخ ۱۳۲۶/۱۲/۲۵ در یکی از روستاهای قائمشهر متولد شد.مراحل تحصیلی ابتدایی را در شهرستان جویبار و دبیرستان را در قائمشهر و بابل طی نمود و در سال ۱۳۵۰ وارد نیروی هوایی شد. بعد از آموزش دوره افسری و زبان انگلیسی جهت آموزش عملیات پروازی هواپیماهای رزمی شکاری F-۵ از طرف نیروی هوایی ایران به ایالات اوکلاهامای آمریکا اعزام شد و پس از طی مراحل عالیه خلبانی به دریافت گواهی مهندسی پرواز نایل گردید. در سال ۱۳۵۴ به ایران بازگشت و در پایگاههای تهران، دزفول، بوشهر وسپس تبریز مشغول به کار شد، در آبان ۱۳۵۶ سفری ۲۰ روزه به پاکستان جهت انجام ماموریت پروازی داشت.

در سال ۱۳۵۷ با شروع انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) با توجه به پست حساسش به طور مخفیانه بر علیه رژیم ستمشاهی فعالیت می کرد. در طی این مدت پیام های محرمانه امام خمینی را در رابطه با ارشاد ملت ایران دریافت نموده و بدان عمل می کرد.

با پیام امام و سخنرانی آیت الله بهشتی در سالن اجتماعات پایگاه تبریز به ندای رهبر و امام خویش لبیک گفت و در عملیات پاکسازی کردستان از اشرار و افراد خائن به اسلام و ایران فعالیتهای گسترده داشت.

این شهید خلبان به خاطر رشادت های فراوانی که در جنگ تحمیلی انجام داد مورد تشویق قرار گرفت و حائز دریافت ۲ درجه افتخاری شد ولی از گرفتن آن امتناع کرد و آن را وظیفه ای می دانست در برابر اسلام و انقلاب که باید انجام می داد.

خلبان ذبیحی در طی ۵۲ روز بعد از شروع جنگ تحمیلی ۷۶ ماموریت پروازی داشت و در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۵۹ در چهلمین پرواز برون مرزی خود بعد از انجام ماموریت موفقیت آمیز در برگشت به خاک کشور مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم کشور و نظام جمهوری اسلامی کرده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار