کرمعلی قندالی:
به گزارش تابناک سمنان: کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایری ایران در جلسه شورای عشایری استان سمنان گفت: نخستین مجوز استاندارد سازی مواد لبنی برای آرشه مهدیشهر صادر شد.
کد خبر: ۸۶۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶ 27 June 2020
 
رئیس سازمان امور عشایری ایران در جلسه شورای عشایری استان سمنان که در منطقه ییلاقی ویجارم از توابع شهرستان مهدیشهربرگزار شد با اشاره به اقدامات این سازمان در راستای ساماندهی عشایرگفت: طرح ساماندهی عشایر ایران، مبتنی بر ساماندهی عشایر کوچنده با انجام اقدامات بسیار خوب زیر ساختی در حوزه‌های راه، آب، تامین جایگزین سوخت فسیلی، تامین کالا‌های اساسی و توزیع در بین عشایرکشور در حال انجام است.
وی اظهار داشت: سازمان امور عشایر ایران با انجام اقدامات مناسب در حوزه راه، بیش از ۹۵% از سامانه‌های این حوزه را ایمن سازی نموده و ضمن نقشه برداری از تمام این راه‌ها و مسیر کوچ، آن‌ها را بمنظور حفاظت و جلوگیری از تصرف غیر مجاز در سامانه‌های دستگاه‌های مختلف ثبت نموده است.
کرمعلی قندالی اضافه کرد: با اقدامات سازمان امور عشایرایران تا پایان امسال به ۶۳% از عشایر بصورت شبکه‌ای آبرسانی خواهد شدکه برای این منظور ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته شده است که تا کنون ۲۵۳ میلیارد تومان آن با انجام ۴۱۳ پروژه و بهره مندی ۱۷۰۰۰ خانوار از آب سالم تخصیص یافته و مابقی این اعتبار نیز تا پایان سال ۹۹ جذب خواهد شد.
قندالی همچنین گفت:: با هدف تجهیز ناوگان آبرسانی به عشایر طی سه سال اخیر بیش از ۲۰۰ دستگاه تجهیزات آبرسان شامل تانکر آبرسان یا وسایل کمک دار مجهیز به تانکر خریداری و در بین عشایر توزیع گردیده و در حال حاضر نیزروزانه بیش از ۶۰۰ دستگاه تانکر عملیات آبرسانی به عشایر را بصورت منظم به انجام می‌رسانند.
رئیس سازمان امور عشایر ایران با تشریح طرح این سازمان مبنی بر کاهش استفاده از سوخت فسیلی و در اختیار نهادن پنل‌های خورشیدی در میان عشایر کشور گفت:: تا کنون بیش از ۲۸۰۰۰ پنل خورشیدی در میان خانوار‌های عشایری توزیع گردیده و ۲۵۰۰۰ پنل دیگر نیز امسال و سال آینده به عشایر واگذار خواهد شد.
کرمعلی قندالی در ادامه با اشاره به اقدامات این سازمان در اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز گفت: تا به امروز ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی بعنوان سرمایه در گردش وبمنظوراجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز تخصیص و جذب گردیده وپیش بینی می‌شود امسال نیز ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر از محل صندوق ذخیره ملی و با عاملیت بانک کشاورزی به عشایر پرداخت خواهد شد.
قندالی اضافه کرد: شورای عالی امور عشایر سه مصوبه‌ی مهم در بخش‌های سواد، دانش و مهارت و نیز بهداشت را اجرایی نموده است که بر این اساس از سال ۱۳۹۷ تا کنون اقدامات بسیار خوب و مناسبی در حوزه‌های آموزش، ترویج، بهداشت و. به انجام رسیده است.
رئیس امور عشایر ایران همچنین در توضیح اقدامات این سازمان در حوزه بهداشت و درمان نیز با ارائه آماری از وضعیت شیوع کرونا در میان عشایر گفت:: با انجام طرع غربالگری عشایر بیش از ۲۱۵۰۰۰ خانوار عشایری ایران مورد معاینه و انجام آزمایشات مختلف کرونا قرار گرفته که از این تعداد ۷۰۰ نفر مشکوک به کرونا تشخیص داده شده که با انجام آزمایشات تخصصی ابتلای ۷۲ نفر از آن‌ها قطعی اعلام که از این تعداد تنها ۴۲ نفر نیاز به بستری و استفاده از دارو پیدا کرده و خوشبختانه هیج آمار تلفاتی بواسطه‌ی شیوع کرونا در میان عشایر ایران گزارش نشده است.
کرمعلی قندالی در ادامه از کسب نخستین مجوز استاندارد سازی مواد لبنی در حوزه عشایر ایران خبر داد و افزود: نخستین مجوز استاندارد سازی مواد لبنی برای آرشه سنگسر صادر گردیده که امیدواریم با دریافت این مجوز و انجام استاندارد سازی آرشه، شاهد برند سازی این محصول با کیفیت عشایری و معرفی آن به تمام دنیا باشیم.
رئیس امور عشایرایران از عشایر و کوچندگان بعنوان جامعه‌ی مولد، کم توقع و حافظان میراث فرهنگی و طبیعی ایران یاد کرد و عنوان داشت: زندگی عشایر ایران با طبعیت عجین گردیده و لذا عشایر حفظ و نگهداری از طبیعت را وظیفه‌ی خود دانسته و همواره با برداشت عاقلانه از طبیعت و تولید خروجی‌های بسیار با ارزش لبنی و صنایع دستی در جهت جلوگیری از تخریب و عدم زیان به منابع طبیعی کوشیده اند.
قندالی اضافه کرد: بیش از ۴۰۰۰۰۰ تن محصولات لبنی، ۱۹۵۰۰۰ تن گوشت قرمز مصرفی مردم کشور و ۳۵% از صنایع دستی ایران را عشایر و کوچندگان تامین نموده و ۳۵ میلیون هکتار از بهترین اراضی کشور در اختیار آنان است ولذا لازم است تا با توجه به درخواست‌ها و انتظارات این قشر پر تلاش و زحمتکش، زمینه‌های مساعدت هر چه بیشتر و تامین احتیاجات این عزیزان را فراهم نماییم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار