کد خبر: ۸۶۷۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵ 27 June 2020

جزئیات دستگیری‌های اخیر شورایی

تابناک/حواشی مربوط به دستگیری‌های چند روز اخیر در استان‌های تهران و کهگیلویه و بویراحمد و اختلافات پیش آمده میان شهردار و شورای شهر قزوین و اراک مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته پارلمان شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود یک ماه پس از دستگیری شهردار، یکی از کارکنان و دو عضو شورای اسلامی اوشان فشم، میگون به دلیل اتهامات مالی، ظهر شنبه ۳۱ خرداد ماه نیز رئیس و یک عضو دیگر شورای شهر شهر به همراه دو نفر از کارکنان شهرداری که در امور مالی و کمیسیون ماده ۱۰۰ فعالیت داشتند دستگیر شدند.

این افراد توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات بازداشت و برای سیر قانونی پرونده تحویل دادگاه بخش رودبار قصران شدند.

همچنین عبدالرضا علیمحمدی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص دستگیری‌های اخیر در مدیریت شهری گندمان اظهار کرد: ارتشاء و سو استفاده مالی علت بازداشت شهردار گندمان و دو نفر از اعضای شورای اسلامی و دو نفر از کارمندان شهرداری این شهر بوده و در حال حاضر پنج نفر در بازداشت موقت هستند.

تهران؛ دستگیری و بازداشت کارشناس شورای شهر

زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران از دستگیری کارشناس یکی از کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران خبر داد و گفت: این فرد در حال حاضر به عنوان متهم در بازداشت به سر می‌برد و پرونده وی در دست رسیدگی است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ روز از این بازداشت می‌گذرد، گفت: دستگیری این فرد ارتباطی به پرونده باغات ندارد؛ برای بررسی و ارزیابی پرونده باغات سه کارشناس در نظر گرفته شده که هر سه نفر از این افراد تاکنون هیچ تخلفی نداشته‌اند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز درباره دستگیری این کارشناسان شورای شهر اظهار کرد: برخی کارشناسان به صورت ساعتی در شورای شهر فعالیت می‌کنند که توسط رؤسای کمیسیون‌ها به کار گرفته می‌شوند.

وی افزود: فردی که بازداشت شده کارمند شورای شهر نیست و به صورت ساعتی در شورا فعالیت داشته است امسال نیز قراردادش تمدید نشده بود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بهتر است این موضوع را از حراست شهرداری پیگیری کنیم چرا که این فرد در بیرون از شورای شهر دستگیر شده است البته گزارش مکتوبی در این زمینه به دست‌مان رسیده و ممکن است اصلاً دستگیری‌اش ارتباطی با ما نداشته باشد.

قزوین؛ پاسخ شهردار به انتقادهای یک عضو شورا

محسن حق‌شناس، عضو شورای شهر قزوین در جلسه هفته پیش شورا انتقادهای تندی را علیه شهردار این شهر مطرح کرد و بازداشت بسیاری در فضای رسانه‌ای شهر داشت.

وی در آن جلسه در بخشی از نطق خود گفته بود: آقای شهردار صراحتاً بگویید شما آدم چه کسی هستید؟ اگر منتخب اعضای شورا هستید، خب باید آدم شورا باشید. شما منتخب فرد نیستید، چرا طوری رفتار می‌کنید که دوستان مشترک داخل و خارج از شهرداری شما در حکم سرسپرده و آدم شخص خاص ببینند!

پاسخ شهردار قزوین به اظهارات حق‌شناس در جلیه علنی این هفته شورای شهر خوانده شد که شهردار در بخشی از آن اظهار کرد: علی‌رغم صحبت ناصوابی که داشتید بنده آدم شورا و فرد خاصی نیستم بلکه باافتخار منتخب منتخبین شهروندان قزوینی هستم، برابر بودجه سنواتی و سالانه مصوب شهرداری ردیف قانونی جهت هزینه کرد در مراسم‌ها، جشن‌ها و پرداخت هدایا تعیین و به شهرداری ابلاغ شده است این موضوع نیز همان‌گونه که بیان شده منتفی گردیده، شهرداری در این راستا اقدامی نداشته و این موضوع از طریق معاونت مالی به شما اعلام‌شده است.

وی درباره انتخاب مدیران شهرداری و وضعیت پروژه‌هایی مانند هفت‌سنگان نیز پاسخ‌هایی را ارائه کرده بود که پس از آن، محسن حق‌شناس خاطرنشان کرد: در مورد نوع پرداخت‌ها باید شفافیت انجام شود زیرا اگر پرداخت خارج از قانون باشد و ما نیز دریافت کنیم مجرم می‌شویم، در جلسه بعدی با حضور شهردار جوابیه را بیان می‌کنم.

اراک؛ آیا شهردار استیضاح می‌شود؟

پس از اختلافی که میان اعضای شورا و شهرداری بر سر پروژه ۵۵ متری پیش آمد، برخی گمانه‌زنی‌ها از استیضاح شهردار این شهر خبر می‌داد که مرتضی سورانه عضو شورای شهر همان ابتدای امر در این خصوص گفت: تذکرهایی به شهردار داده شده اما استیضاح مطرح نیست و البته اخذ چنین تصمیمی نیز فرآیند دارد، ظرف زمانی کوتاه و یک شبه نمی‌توان استیضاح را مطرح کرد

در مقابل اما پیمان رشیدی عضو دیگر شورا در آخرین اظهار نظر، گفت: برخی مشکلات بوجود آمده از جانب شهردار اراک، شورامحور نبودن وی، اجرا نشدن مصوبات شورا و اقدامات خودسرانه و مشکلات فنی و شهری باعث شد تا فرایند استیضاح وی به جریان بیافتد

وی افزود: روز پنجشنبه پنجم تیرماه، ۱۳ سوال هشت نفر از اعضای شورا که استیضاح شهردار را خواستار شدند به شهردار اراک داده شد و مطابق قانون شهردار حداکثر ۱۰ روز پس از وصول سوالات فرصت خواهد داشت تا به سوالات پاسخ دهد؛ بعد از دریافت پاسخ‌های شهردار و بعد از اعلام قانع شدن یا نشدن از پاسخ‌های وی رأی گیری در اولین جلسه صحن علنی شورا در خصوص ادامه کار و یا برکناری شهردار تصمیم گرفته خواهد شد

علی جعفر محصولی عضو شورای شهر اراک نیز در این رابطه افزود: در حال حاضر شورای شهر اراک تذکرهایی به شهردار داده و قرار شده تا در جلسه آینده شورا، این تذکرها را از شهردار سوال کنیم و شهردار را به قانون برگردانیم، ولی اگر این امر صورت نگرفت قطعاً استیضاح می‌شود.

وی با تشریح اختلاف نظرها با شهردار اراک اضافه کرد: شهردار اراک به صورت خودسرانه و بدون مجوز شورا طرح ۵۵ متری را کلید زد و برای موجه جلوه دادن این پروژه نام شهید سلیمانی را روی آن گذاشت، در حالی که این کار قانونی نیست بود و شورا بودجه‌ای برای آن اختصاص نداده است

کوتاه از شورا:

فریبرز محسنی، رئیس شورای شهر بروجرد از نامگذاری خیابانی در این شهر به نام تبریز خبر داد.

حجت نظری، رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران: من با واگذاری ورزشگاه‌هایی که در اختیار دو باشگاه بزرگ پایتخت که هواداران میلیونی دارد موافقم اما شهردار صلاحیت ورود به این موضوع را ندارد و تعیین تکلیف درباره اموالی مانند دو ورزشگاه متعلق به شهرداری، صرفاً به عهده شورای شهر تهران بوده و قانون این دست اختیارات را به شوراها داده شده است.

علیرضا پوستی رئیی شورای شهر اردبیل: برای تکمیل پل قدس با پیگیری استاندار اردبیل و مسئولان حوزه مدیریتی و بودجه‌ای اعتبارات دولتی تخصیص یافته که با تزریق این اعتبار در روزهای آینده پل قدس جان دوباره‌ای می‌گیرد و تلاش بر این خواهد بود تا براساس روزشمار و وعده‌ای که به مردم داده شده در موعد مقرر این پل بهره‌برداری شود.

اسماعیل حاجی پور رئیس شورای شهر رشت: ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به رشت و امضا پنج تفاهم نامه، تحول اساسی در رشت ایجاد خواهد کرد. برای بهره برداری از این پروژه‌ها، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که بخشی از اعتبارات برای تأمین بودجه از منابع ملی و بخشی از اعتبارات شهرداری تأمین خواهد شد.

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران: چندی پیش از شهردار تهران درخواست کردم که به منظور تحقق شعار تهران شهری برای همه و همچنین مناسب سازی پروژه‌ها و معابر برای افراد معلول و کم توان در چهار معاونت فنی و عمران، شهرسازی، حمل و نقل و خدمات شهری از مشاوران دارای معلولیت استفاده کند که شهردار تهران نیز این پیشنهاد را پذیرفته است.

حسین قراباغی، عضو شورای شهر همدان: انتظار می‌رفت که دولت و مجلس شورای اسلامی قوانین خوبی برای حوزه گردشگری تصویب کنند که انجام نشد؛ کسانی که در این مدت ضرر کرده‌اند در پساکرونا هم آسیب خواهند دید و تأسیسات گردشگری در پرداخت هزینه‌های جاری به مشکل برمی‌خورند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار