قرارداد واگذاری امتیاز تولید، تکثیر  و فروش ۱۰ رقم بذر جدید اصلاح شده غلات به بخش خصوصی در موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور واقع در کرج منعقد شد.
کد خبر: ۸۶۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷ 25 June 2020

به گزارش «تابناک البرز» موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر از سال ۱۳۰۹ کار بر روی پژوهش و تولید ارقام جدید غلات و نهال را آغاز کرده است.

بذر یکی از نهادهای بسیار مهم در فرایند تولید است و پتانسیل ژنتیک و دانش فناوری علوم ژنتیک از طریق بذر وارد مزرعه می شود.
کشور ما به دلیل اقلیم حاکم در آن پتانسیل تولید محصولات مختلف زراعی و ارقام مختلف آن را دارد و به همین منظور موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر بر روی ۳۵ محصول زراعی و باغی کار می کند.
این موسسه از سال ۱۳۹۲ به بعد بر اساس سیاست های دولت به صورت جدی بر روی برون سپاری تولید و تکثیر بذر و اصلاح نباتات و واگذاری آن به بخش خصوصی وارد شده است.
رییس موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر در آیین انعقاد قرارداد واگذاری امتیاز تولید، تکثیر و فروش ارقام اصلاح شده بذور به بخش خصوصی گفت: بذر در تولیدات بخش کشاورزی به قدری اهمیت دارد که به طور مثال یک بذر گندم می تواند ۱۴ تن در هکتار محصول تولید کند و یک رقم دیگر چهار  تن تولید کند.
گودرز نجفیان با بیان اینکه خوداتکایی در تولید بذر مهم است، افزود:‌ امروز مسوولان بالادست خوداتکایی و نیاز احصاء شده در تولید بذر را برای کمک به اقتصاد کشور را بیش از پیش درک کرده اند.
وی اظهار داشت: اگر فناوری ها و اصلاح ارقام نبود شاید اکنون وضعیت اسفناکی در تولید محصولات داشتیم ولی با پیش بینی برداشت ۱۴ میلیون تن گندم درسال جاری نشان از تاثیر این تحقیقات در مزرعه دارد.
محققان موسسه سربازهای امنیت غذایی کشور هستند
نجفیان گفت: محققان و پژوهشگران این بخش سربازهای امنیت غذایی هستند که به حفظ امنیت غذایی کل کشور کمک کرده اند.
وی هدف از واگذاری تولید و تکثیر بذور اصلاح شده به بخش خصوصی را ارتقای کیفیت بذر و افزایش توسعه ارقام جدید عنوان کرد و افزود: سرعت توسعه ارقام اصلاح شده در مزرعه بیشتر است و این شرکت ها در ارتقای کیفیت این بذور تلاش می کنند.
رییس موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر ادامه داد: ترغیب بخش خصوصی در امر اصلاح نباتات و کاهش تصدی گری دولت و برون سپاری تولید این نهاده ها از دیگر اهداف انعقاد این قراردادها است.
وی گفت: سهم بازار بذر جهان ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است که سهم کشور ما در این میان بسیارناچیز و رقمی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است.
نجفیان افزود: ما از شرکت های خصوصی انتظار داریم که شبکه سازی کنند و منطقه ای فکر نکنند زیرا بذر یک نهاده ملی است که باید برای آن ملی فکر کنیم و پیدا کردن یک شریک تجاری خوب می تواند به تولید بذر مرغوب تر در کشور کمک کند.
وی اضافه کرد: برندسازی و ماندگاری شرکت های خصوصی طرف قرارداد راه ارتقای کیفیت بذر است.
امروز با انعقاد ۱۰ قرارداد جدید واگذاری تولید و تکثیر بذور به بخش خصوصی، تعداد این قراردادها به ۵۸ قرارداد افزایش یافت.
تولید و تکثیر ارقام بذر گندم برات، تیرگان (۲ قرارداد)، سارنگ، ترابی، کلات و نارین و بذر لوبیا سفید درسا و لوبیا قرمز دادفر در این قراردادها به بخش خصوصی واگذار شدند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار