کد خبر: ۸۶۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵ 24 June 2020
 
تابناک/معاون بهداشت وزارت بهداشت:" در برخی استانها میزان درگیری مردم باکرونا ۴یا ۵ درصد بوده است.برخی ۱۰ تا ۱۲ درصد، در استان تهران بر اساس بررسی‌های سرولوژی کمتر از ۲۰ درصد و حدود ۱۵ درصد درگیری داشته‌ایم. قم و گیلان بالای ۴۰ درصد درگیر شده‌اند."

معاون وزارت بهداشت از برآورد ابتلای 15 درصد تهرانی‌ها به کرونا طی ماه‌های گذشته خبر داد.

به گزارش نواندیش، "علیرضا رئیسی" معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن اعلام این خبر گفت:" در مورد اینکه چند درصد کشور درگیر کرونا شده است نمی‌توان یک آمار کلی کشور اعلام کرد چون استان به استان فرق می‌کند.


او افزود:" در برخی استانها میزان درگیری مردم باکرونا ۴یا ۵ درصد بوده است.برخی ۱۰ تا ۱۲ درصد، در استان تهران بر اساس بررسی‌های سرولوژی کمتر از ۲۰ درصد و حدود ۱۵ درصد درگیری داشته‌ایم. قم و گیلان بالای ۴۰ درصد درگیر شده‌اند.

 

وزارت بهداشت: ابتلای 15 درصد تهرانی‌ها به کرونا/ ماسک اجباری می‌شود

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه، "اگر قرار باشد به ایمنی جمعی برسیم باید بالای ۶۵ درصد جمعیت کشور درگیر ویروس شوند،" درباره تاثیر بازگشایی ها در شیوع بیشتر ویروس گفت:"  بازگشایی ها در افزایش بیماری کووید ۱۹و انتقال کرونا تاثیر داشته است. اما می دانیم که حداقل تا یکسال با اپیدمی کرونا درگیر هستیم در این وضعیت تا کی می‌توانستیم بازگشایی‌ها را به تعویق بیندازیم."

او گفت: به عنوان وزارت بهداشت به نفع ما بود که بازگشایی‌ها اتفاق نمی‌افتاد اما ما تحت تحریم و در شرایط بد و مشکلات اقتصادی هستیم افرادی هستند اگر روزانه کار نکنند شب شام ندارند نمی‌توانیم همه چز را تعطیل کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: آمریکا ۱۱۴ میلیارد دلار برای کرونا پول گذاشت. انگلیس ۲۲ میلیارد پوند برای مدیریت و کنترل کرونا پول گذاشت. پول ما برای کرونا یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی که با گذشت ۵ ماه از اپیدمی کرونا فقط ۳۰ درصد این پول را گرفته ایم باید واقع نگر باشیم.

رئیسی گفت: اعتقاد ما این است که می شود بازگشایی‌ها انجام دهیم و با رعایت پروتکل‌ها بیماری هم افزایش پیدا نکند.

ماسک اجباری می شود

 

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: طرحی را آماده کرده‌ایم و دستور کار اصلی ستاد ملی کرونا با حضور رئیس جمهوری در روز یکشنبه آینده است که برنامه اجباری کردن ماسک است که مشخص می‌کند این طرح از کی و چگونه اجرا شود باید به تدریج اجرا شود زیرا باید ماسک به اندازه کافی باشد بعد بتوانیم اجرا کنیم.

او گفت: تصمیم جدی داریم که واحدهای متخلف پلمب شوند این برخوردهای قهرآمیز شاید گریزناپذیر باشند اما راه پایداری نیست. خود مردم اگر تخلف دیدند نباید در مراکز متخلف حضور پیدا کنند.

رئیسی ادامه داد: اصلا نیازی نیست سراغ ماسک‌های گران قیمت برویم. ماسک ساده خانگی هم کمک کننده است. با آموزش های ساده می‌توان ماسک خانگی تولید کرد. مهم‌ترین ناظر خود مردم هستند اگر کسی که کنار ما نشسته ماسک استفاده نمی‌کند باید به او توصیه کنیم ماسک استفاده کند.



هنوز در موج اول کرونا هستیم

 

معاون وزیر بهداشت گفت: به طور کلی اکنون هنوز پیک اول را تمام نکرده‌ایم. گاهی چند استان گرفتار می‌شوند بعد استانهای بعدی گرفتار می‌شوند. ویروس کرونا همچنان در سطح کشور می‌چرخد. زمانی می‌گوییم موج دوم که حداقل ۸۰ درصد موج اول به اتمام برسد، آن زمان می‌توانیم افزایش بعدی را موج دوم تلقی کنیم.

او افزود: مهمترین شاخص‌های تاثیر گذار درباره شیوع و بروز کووید ۱۹، ویژگی‌های ویروس است. بیماری کووید۱۹ هنوز نه واکسن و نه درمان قطعی دارد و تا حدود زیادی هنوز رفتارش ناشناخته است. بر خلاف اجداد ویروس کرونا، این ویروس جدید اصلا ضعیف نشده و از بین نرفته است.

وزارت بهداشت: ابتلای 15 درصد تهرانی‌ها به کرونا/ ماسک اجباری می‌شود


رئیسی ادامه داد: ویروس کرونا حداقل تا یک سال آینده باماست. در پاییز و زمستان آنفلوانزا هم داریم. ویروس کرونا بر خلاف آنفلوانزا که بیماری فصلی است در تابستان هم با ماست. اکنون اتفاقا کرونا بیشتر در تابستان مناطق گرمسیر را درگیر کرده است در دنیا هم برزیل که کشور گرمی است دومین میزان شیوع کرونا را در دنیا دارد.

وی گفت: ویروس کرونا در تجمعات شیوع بالاتری دارد. در زمستان در شهرهایی که تجمع بیشتر است شیوع بیشتر می‌شود در تابستان هم چون مردم در اتاقی که کولر دارد بیشتر جمع می‌شوند بیماری بیشتر می‌شود.

 

کاهش رعایت فاصله گذاری اجتماعی به ۲۰ درصد

 

وی افزود: رفتار مردم یا سبک زندگی مردم در کنترل این بیماری مهم است اگر در استانهایی فاصله گذاری اجتماعی به درستی رعایت نشود، ماسک استفاده نشود و مردم در تجمعات حضور پیدا کند، میزان شیوع بیشتر می شود. در سطح کشور بعد از اینکه در اردیبهشت بیش از ۷۰ درصد مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کردند الان رعایت فاصله گذاری اجتماعی به ۲۰ درصد رسیده به همین علت میزان ابتلا بالاتر رفته است.

رئیسی گفت: استان هایی که قرمز اعلام می شود بر اساس محاسبات ریاضی اعلام می شوند ولی به طور کلی شاید اینکه گفته شود یک استان قرمز است خیلی حرف دقیقی نباشد، چون در هر استان شهرهای مختلفی وجود دارند که وضعیت متفاوتی دارند و بهتر و دقیق تر این است که وضعیت شهرها را اعلام کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار