معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح کرد؛
رییسی گفت: وزارت بهداشت درخواست اعمال محدودیت‌های کرونایی ۷ استان را تایید کرد و امشب به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸ 24 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین نکته قابل توجه در این روزها بازگشایی اصناف و زندگی و رونق اقتصادی است و همه کارشناسان دنیا پذیرفته اند نمی توانیم مدت طولانی همه مشاغل را تعطیل کنیم و به مردم بگوییم به هیچ وجه از منزل بیرون نیایند.

بهترین راه مقابله با کرونا استفاده از ماسک است

او ادامه داد: مهمترین راه شکست زنجیره انتقال کرونا استفاده از ماسک است و در بسیاری کشورها استفاده از ماسک اجباری شده و به نظر من باید استفاده از ماسک  اجباری شود، زدن ماسک احترام به حقوق شهروندی است و از دیگران خود و دیگران محافظت می کنیم و اگر ماسک می زنیم برای رعایت سلامت دیگری بوده و در فضاهای سر بسته ماسک زدن بسیار مهم است.

رییسی گفت: من اینقدر که روی ماسک تأکید می‌کنم، روی دستکش تأکید ندارم؛ رعایت فاصله ۲ متری و ماسک زدن موجب کاهش انتقال بیماری کرونا می شود و هر نوع ماسکی حتی ماسک پارچه ای ساده و دستمال کاغذی چند لایه که جلوی دهان و بینی را بپوشاند، می تواند در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر باشد و نیاز به ماسک های عجیب و غریب، ماسک N۹۵ و جراحی سه لایه نیست و ماسک خانگی قابل شست و شو و اتو می تواند ما را در برابر ویروس کرونا محافظت کند.

رییسی درباره نظارت های بهداشتی و اقدامات لازم در شرایط کنونی پس از شیوع کرونا گفت: ما در این مرحله از دوران شیوع کرونا باید جدی برخورد کنیم و ۲۴۷ هزار واحد صنعتی و صنفی را پس از بازگشایی‌ها پلمپ کردیم چرا که پروتکل‌های بهداشتی را اجرایی نکرده بودند و این آمار در حال افزایش است. افزون بر این مردم هم باید بر واحد‌های صنفی نظارت و تخلف‌ها را گزارش کنند.

اجباری شدن استفاده از ماسک در دستور ستاد ملی مقابله با کرونا

معاون بهداشتی وزیر بهداشت درباره اجباری شدن ماسک گفت: برنامه‌ای که در دستور کار اصلی جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که در روز یکشنبه برگزار می‌شود این است که برخورد‌ها با متخلفان بهداشتی چگونه باشد؟ همچنین چند اقدام در دستور کار داریم و زمان اجباری شدن استفاده از ماسک را  باید مشخص کنیم چرا که نمی‌توانیم امروز اعلام کنیم استفاده از ماسک از فردا اجباری می‌شود، ما به تدریج پیش می‌رویم و در ۲ تا ۳ هفته آینده باید ماسک به میزان کافی تامین شود و مردم هم آموزش ببینند تا خود بتوانند ماسک خانگی تولید کنند و ماسک ارزان قیمت به وفور در دسترس باشد و پس از فراهم شدن این شرایط استفاده از ماسک اجباری شود.

او ادامه داد: در مورد اجرای پروتکل‌های بهداشتی تصمیم جدی داریم تا با واحد‌های متخلف بهداشتی برخورد و آن‌ها را پلمپ کنیم، باید توجه داشت که شاید چاره‌ای جز برخورد قهری نداشته باشیم، اما باید دانست که این راه پایدار نیست و باید به سمتی برویم که وقتی مردم می‌بینند در واحدی یا پاساژی پروتکل بهداشتی رعایت نمی‌شود در آنجا حضور پیدا نکنند و این خود نوعی جریمه برای واحد‌های ارائه دهنده خدمت است.

۳.۵ میلیون اتباع افغانستانی غربالگری کرونا شدند

رییسی درباره سفر مسئولان بهداشتی افغانستان به ایران پیرامون مقابله با کرونا اظهار کرد:‌معاون سلامت کشور افغانستان به ایران آمدند و بحث های مختلفی مطرح شد و درباره الگوهای مورد استفاده در ایران به ویژه غربالگری کرونا بحث کردیم، ما در مرحله اول ۷۸ میلیون نفر و مرحله دوم ۴۰ میلیون نفر را غربالگری کردیم و در مرحله دوم بیماران زمینه ای، سالمندان و خانم های باردار گروه های هدف بودند و خوشبختانه ما زیرساخت الکترونیکی خوبی در کشور داریم اما این الگو در افغانستان میسر نیست و پیشنهاد استفاده از تلفن اینترنتی را به آنها داریم.

او ادامه داد: درباره غربالگری آزمایشگاهی کرونا بحث شد و به تازگی کشور آمریکا ۵۰ دستگاه PCR برای آنها ارسال کرده است و از این نظر مشکلی نداشتند اما چالش آنها این بود که نیروی کافی برای کار با استفاده از این دستگاه ها نداشتند و مقرر شد که تیمی از ایران به افغانستان برود و آموزش‌های لازم را به آنها بدهد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: عمدتا اتباع خارجی که در ایران زندگی می کنند، اتباع افغانستانی هستند و غربالگری، تست های آزمایشگاهی، درمان سرپایی و بستری اتباع خارجی و افغانستانی در ایران مثل ایرانیان بود و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اتباع افغانی غربالگری کرونا شدند، همچنین درباره نحوه فعالیت مراکز ۱۶ ساعته گزارش داریم و درباره بازگشایی ها طبق پروتکل های بهداشتی علاقه مند بودند که اطلاعات کسب کنند و مقرر شد که پروتکل های بهداشتی در اختیارشان قرار بگیرد.

رییسی گفت: در هفته های آتی استفاده از ماسک  در اماکن عمومی و سربسته اجباری خواهد شد و در حال بررسی و ایجاد شرایط برای انجام آن هستیم.

خوزستان همچنان در پیک اول کرونا

رئیسی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور و اینکه برخی استان ها در وضعیت قرمز قرار دارند، در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با اشاره به اینکه ما در کشور وسیع و پر جمعیتی زندگی می‌کنیم، تنها استان خوزستان ما مثل کشور هلند است، یعنی یک استان مشابه یک کشور است. اگر خوزستان نیز یک کشور بود که عبور و مرور به آنجا از مرز صورت می‌گرفت، کنترل بیماری راحت‌تر بود.

او ادامه داد: خوزستان همچنان پیک اول را تجربه می‌کند و اگر موارد بیماری افزایش یابد می‌ گوییم پیک دوم به وقوع پیوسته است که البته هیچ جایی در کشور هنوز به پیک دوم نرسیده است. اینکه یک استان چندین پیک را تجربه کند یا خیر به عوامل دیگری هم وابسته است. این ویروس برخلاف اجداد خود پس از مدتی ضعیف نشد و حتی به شکل فصلی نیز بروز پیدا نکرد و حتی در فصول گرم و در نقاط گرمسیر نیز مشاهده می‌شود.

معاون وزارت بهداشت تاکید کرد: استان هایی که قرمز اعلام می شود بر اساس محاسبات ریاضی اعلام می‌شوند، ولی به طور کلی شاید اینکه گفته شود یک استان قرمز است خیلی حرف دقیقی نباشد، چون در هر استان شهرهای مختلفی وجود دارند که وضعیت متفاوتی دارند و بهتر و دقیق‌تر این است که وضعیت شهرها را اعلام کنیم.

وی افزود: رفتار مردم یا سبک زندگی مردم در کنترل این بیماری مهم است، اگر در استان‌هایی فاصله گذاری اجتماعی به درستی رعایت نشود، ماسک استفاده نشود و مردم در تجمعات حضور پیدا کنند، میزان شیوع بیشتر می شود. در سطح کشور بعد از اینکه در اردیبهشت بیش از ۷۰ درصد مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کردند الان رعایت فاصله گذاری اجتماعی به ۲۰ درصد رسیده به همین علت میزان ابتلا هم بالاتر رفته است.

وضعیت تخت های ویژه برای بیماران کرونایی

او درباره وضعیت تخت‌های بستری و تجهیزات بیمارستانی با توجه به افزایش مراجعات و بستری بیمارستانی کرونا  در کشور گفت: خوشبختانه از نظر تخت‌های ویژه و بستری وضعیت مطلوبی داریم و به هیچ وجه در وضعیت بحرانی کمبود نیستیم البته در برخی از استان‌ها که اکنون استان‌های درگیر این بیماری هستند، ممکن است درصد بالایی از تخت‌ها اشغال شده باشد، اما این به معنای آن نیست که آنجا تخت کمبود دارد.

رییسی ادامه داد: ضمن آنکه برنامه وزارت بهداشت آن است که اگر در استانی کمبود تختی ایجاد ‌شود، قبل از رخداد کمبود، حتما از ذخیره مرکزی امکانات را به آنجا گسیل ‌کنیم. همانطور که تا کنون نیز در هیچ کجای کشور چیزی به نام کمبود تخت نداشته‌ایم.

او درباره تجهیزات تنفسی بویژه دستگاه‌های ونتیلاتور گفت: همانطور که می‌دانید طی این مدت تقریبا سه چهار ماه، نه تنها نیاز به واردات ونتیلاتور نداریم، بلکه مازاد هم تولید می‌شود و برخی از آنها اجازه صادرات هم گرفته‌اند. مهم‌ترین ابزار برای بیماری‌های تنفسی، دستگاه کمک تنفسی، تخت مراقبت های ویژه است و در مجموع از نظر تجهیزات نیز هیچ کمبودی در کشور نداریم.

وضعیت نیروی انسانی در بخش های کرونا

معاون وزیر بهداشت درباره نیروی انسانی در بخش‌های کرونا، گفت: در ارتباط با نیروی انسانی که مهم‌تر و کاراتر از تجهیزات است، باید بگویم که نیروی آموزش دیده و دوره دیده بسیار اهمیت دارد. علل کمبود نیروی انسانی در این وضعیت باید دقیق‌تر نگریسته شود. به عنوان مثال یک بیمارستان ۴۰۰ تخته را در نظر بگیرید، این بیمارستان از قبل کار می‌کرده و پرستار و نیروی انسانی داشته، اما کمبود کنونی نیروی انسانی آن آیا به دلیل افزایش تخت بیمارستانی است؟ در پاسخ باید گفت که درصد کمی شامل این موضوع می‌شوند و این مبحث توجیه کمبود نیرو را نمی‌کند.

او افزود: در بیمارستان‌ها برخی از بخش‌ها را تنها به بیماری کرونا اختصاص دادیم که قاعدتا این بخش‌ها پرستار ویژه خود را می‌طلبند. برخی از بخش‌ها نیز تخت‌های ویژه دارند که این بخش‌ها نیز پرستارهای ویژه خود را می‌طلبند. نکته دیگر هم درگیری خود همکاران ما در برخی از بیمارستان‌ها با کروناست که حداقل دو هفته را اجباری باید از فیلد بیمارستان خارج شوند و بعد از بهبودی به محیط کار بازگردند.

رییسی گفت: مجموعه این موارد باعث شده کمبودهایی ایجاد شود و برای به کارگیری پرستاران فراخوان دهند البته به طور مزمن نسبت پرستار به تخت در همه جای کشور معمولا از قبل هم کمبود وجود داشته است. در این شرایط ویژه هم که همکاران ما در بیمارستان‌ها فرسایش و خستگی پیدا کرده‌اند و برخی از پرستاران فعال در بخش‌های کرونا حتی تا همین اواخر نیز، زمان استراحت‌ خود را هم در بیمارستان می‌مانند. این همکاران پرتلاش سختگوش و ایثارگر در سراسر کشور باعث شده‌اند در این زمینه موفق باشیم.

سرانجام استخدام پرستاران ۸۹ روزه

رییسی درباره وضعیت بکارگیری پرستارهای ۸۹ روزه که قرار بود در مجوزهای جدید، استخدام و بکارگیری شوند، گفت: در ارتباط با پرستاران ۸۹ روزه‌ نیز در جریانم برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است که به کارگیری طولانی مدت شوند و مجوزهایی برای استخدام آنها در دانشگاه‌ها اخذ شده است.

از تخت‌های نقاهتگاهی کرونا استقبال نشد

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره وضعیت تخت‌های نقاهتگاهی ویژه کرونا نیز گفت: با توجه به اینکه خوشبختانه تعداد تخت‌های بیمارستانی‌مان خوب بود، از نقاهتگاه‌ها استفاده آنچنانی نشد و بسیاری از افراد ایزوله خانگی را ترجیح دادند و بسیاری هم در بیمارستان‌ها ماندند و پس از بهبودی به منزل رفتند.

رییسی تاکید کرد: اما همچنان اعتقاد داریم تخت‌های نقاهتگاه به عنوان پشتیبان باید وجود داشته باشند؛ چراکه این بیماری چندان قابل پیش بینی نیست و البته برخی از استان‌ها نیز از نقاهتگاه‌ها استفاده کردند.

او گفت: نکته بعدی که نباید فراموش کرد بحث غربالگری سرپایی کووید-۱۹ است؛ به طوری که بسیاری از افراد به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کرده، تست دادند و افراد علامت‌دار تحت درمان سرپایی قرار گرفتند. این موضوع به کاهش بار بیمارستان‌ها بسیار کمک کرد. اگر این غربالگری نبود میزان بستری در بسیاری از بیمارستان‌ها دو تا سه برابر افزایش می‌یافت.

ایران همچنان در موج اول کروناست

معاون وزیر بهداشت درباره برخی اظهارات مبنی بر بروز موج دوم بیماری در کشور، گفت: موقعی که صحبت از موج یا شیوع مجدد بیماری می‌شود باید بدانیم که هر موجی یک بازوی بالا رونده دارد تا به یک قله می‌رسد و پس از آن یک بازوی پایین رونده دارد. زمانی از موج دوم صحبت می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد. فعلا چنین اتفاقی در سطح کشور و استان‌ها نیفتاده است و امیدوار هم هستیم که نیفتد. در مجموع خوشبختانه فعلا دچار موج دوم در استان‌ها نشده‌ایم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره نظر شهرداری پیرامون جمع آوری و ساماندهی کودکان زباله گرد، گفت: این اقدام حداقلی ترین کاری است که می‌توان برای جلوگیری از زنجیره انتقال بیماری کرونا انجام داد. البته که ما آرزو می‌کردیم کاش اصلا کودک زباله گردی نداشتیم. اینکه ساماندهی این کودکان چه تاثیراتی در بیماری کووید19 خواهد داشت از بدیهیات است.

رییسی درخصوص عادی انگاری ویروس از سوی مردم،‌ بیان کرد: در این مورد چند نکته مهم است اول آنکه برخی مردم نسبت به ماه‌های اسفند و فروردین کمتر کرونا را جدی می‌‌گیرند، مردم مدت‌ها است تلوزیون را که روشن می‌کنند با اخبار کرونا روبرو می‌شوند و شاید از این موضوع خسته شده و یا به آن عادت کرده باشند. البته در استان‌هایی که اکنون در شرایط قرمز قرار دارند مانند خوزستان که مردم می‌بینند اقوام و آشنایانشان به بیماری مبتلا می‌شوند و حتی جان خود را از دست می‌دهند، موضوع جدی تر گرفته می‌شود. علاوه بر اقدامات نظارتی بر اجرای پروتکل‌ها مردم هم باید به یکدیگر نکات بهداشتی را تذکر دهند. 

همزمانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز

او افزود: در پاییز که کرونا و آنفلوآنزای فصلی همزمان می‌شوند مجددا کار ما سخت خواهد شد چراکه آنفلوآنزا و کرونا علائم مشترک دارند و حتی کار تشخیص نیز سخت خواهد شد. در مورد اطلاع رسانی درباره کرونا هم فکر می‌کنم باید طرحی نو در اندازیم و با کمک اصحاب رسانه به این فکر کنیم که نحوه اطلاع رسانی در مورد بیماری کرونا را تغییر دهیم تا مردم را حساس کنیم. البته کنار همه اینها نمی‌تواند از اعمال قانون هم غافل بود؛ با فردی که پروتکل بهداشتی را رعایت نمی‌ کند باید برخورد شود.تا یک جایی امر به معروف جواب می‌دهد اما از یک جا به بعد باید مثل گشت ارشاد حتی بازداشت‌ کنند این یعنی توصیه اخلاقی هم تا جایی جواب می‌دهد و بعد از آن باید به سمت اعمال قانون حرکت کرد.

کرونا از طریق نان منتقل می شود؟

رئیسی گفت: اینکه کرونا از طریق نان منتقل می‌شود به هیچ وجه درست نیست البته ممکن است نانی مه از تنور خارج می‌شود از نظر کیفیت و مواد مصرفی دچار مشکل باشد و به سیستم گوارشی آسیب برساند یا اینکه این احتمال وجود دارد که در زمان تحویل نان به مشتری از طریق دست آلوده کرونا به نان منتقل شود. البته این موضوع تنها مربوط به نان نیست و هر کالای دیگری هم ممکن است از این طریق موجب انتقال کرونا شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: پروتکل‌های بهداشتی برای تمام صنایع ارسال شده است و همه افراد باید روزانه قبل از ورود غربالگری، تب سنجی شوند و علائم از افراد پرسیده شود. باید توجه داشت که ما با برخی پدیده‌های حوزه سلامت مواجه هستیم که مهم‌ترین فاکتور آن رعایت حقوق شهروندی و تعهد اجتماعی بوده و کرونا هم از این جنس پدیده‌ها است.

او ادامه داد: رفتاری که افراد با زباله خانگی خود دارند نشان از مسئولیت و رفتار اجتماعی است و اگر شهروندان بخواهند زباله‌های خود را در محیط‌های عمومی بریزند باید با آن‌ها برخورد شود و تا زمانی که فرهنگ و رفتار اجتماعی اصلاح نشود نمی‌توانیم انتظاری داشته باشیم و بگوییم که وزارت بهداشت و شهرداری مقصر هستند که زباله‌ها در سطح شهر ریخته شده‌اند و باید جلوی این قبیل رفتار‌ها را بگیریم و با متخلفان برخورد و آن‌ها را جریمه کنیم به عنوان مثال فردی که زباله خود را از خودرو به بیرون پرتاب می‌کند باید جریمه شود.

تاثیر بازگشایی در افزایش موارد ابتلا به کرونا

معاون بهداشتی وزیر بهداشت درباره تاثیر بازگشایی‌ها در افزایش موارد ابتلا به کرونا گفت: بازگشایی‌ها در افزایش موارد ابتلا به کرونا تاثیر داشته است، اما باید به این سوال پاسخ داد که ما تا چه زمانی می‌توانستیم بازگشایی انجام ندهیم باید توجه داشت به نفع وزارت بهداشت بود که بازگشایی‌ها اتفاق نیفتد، اما ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تحریم هستیم و با مشکلات اقتصادی در کشور دست و پنجه نرم می‌کنیم و افرادی هستند که اگر در یک روز کالای خود را نفروشند یا  کار نکنند، نمی‌توانند قوت روزانه خود را تهیه کنند.

او ادامه داد: این درحالی است که در کشور آمریکا ۱۱۴ میلیارد دلار، انگلیس ۲۲ میلیارد پوند برای مقابله با کرونا تخصیص داده اند و بودجه‌ای که برای مقابله با کرونا در ایران تخصیص پیدا کرد با عنایت مقام معظم رهبری ۱یک میلیارد یورو بود و ما پس از گذشت ۵ ماه از شیوع کرونا در ایران تنها ۳۰ درصد دریافتی داشتیم و باید در این زمینه واقعه نگر باشیم.

رئیسی گفت: می‌توان بازگشایی‌ها را به نحوی انجام داد که بیماری کرونا تحت کنترل باشد و این در صورتی خواهد بود که پروتکل‌های بهداشتی به دقت رعایت شود در این صورت است که بازگشایی‌ها افزایش زیادی در موارد ابتلا به بیماری نخواهد داشت.

اعمال محدودیت های کرونایی در ۷ استان

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره اعمال محدودیت در استان های قرمز از نظر شیوع کرونا گفت: در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم خوبی گرفته شد و بر این اساس استان‌هایی که در شیوع بالای بیماری قرار دارند اختیار دارند تا برخی اماکنی را که تاثیر زیادی بر شیوع بیماری دارند تعطیل یا به مدت کوتاه فعالیت آن‌ها را متوقف کنند و این تصمیم بسیاری خوبی بود و این تصمیم یک نقطه عطف در مدیریت کرونا در ایران است.

رییسی بیان کرد: ۶ یا هفت استان درخواست مدیریت کرونا و اجازه تعطیلی و بازگشت محدودیت داشتند. وزارت بهداشت این درخواست را تایید کرد و قرار شد امشب به وزارت کشور ابلاغ شود و بسته شدن اماکن عمومی در این استان‌ها اعمال شود. این اقدام نوعی تعطیلی و اعمال محدودیت موقت است. اجرای دستورالعمل فاصله گذاری و اعمال محدودیت‌ها نوعی فاصله گذاری پویاست که جلوی شیوع ناگهانی کرونا را می‌گیرد.

بهبودیافتگان دوباره به کرونا مبتلا نمی شوند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت درباره ابتلای مجدد بهبود یافتگان کرونا گفت: بهبود یافتگان کرونا مجدد به بیماری مبتلا نمی‌شوند و از نظر علمی باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر حس pcr فردی مثبت شد تا ۶۰ روز می‌تواند این تست در مواردی مثبت باشد، اما این بدان معنا نیست که فرد تا ۶۰ روز به ویروس کرونا آلوده است، اما چون در تست PCR تکه‌های ویروس شناسایی می‌شود فرد کرونا مثبت است. ویروس کرونا در آلوئول و بافت‌های ریه یا سینوس‌ها و مخاط‌ها قرار می‌گیرد و تا مدت‌ها می‌تواند باقی بماند، اما مثبت بودن تست نشان از بیماری زایی یا قابلیت انتقال آن نیست و یک فرد می‌تواند تست کرونایش مثبت باشد و بعد از ۲ هفته تست او منفی و مجددا پس از ۳ هفته تستش مثبت شد، از طرفی باید توجه داشت که تست PCR منفی کاذب هم دارد و این‌ها بدان معنا نیست که بهبودیافتگان به کرونا مبتلا شده اند.

استفاده از دستکش در رستوران ها ممنوع شد

رییسی در پاسخ به سوالی درباره تبلیغ دستمال‌های نانو که ادعا می شود می‌توانند دست‌ها یا سطوح را به مدت زیادی ضدعفونی نگه دارند، اظهار کرد: باید تمام سطوح را آلوده در نظر بگیریم مگر آنکه خلافش ثابت شود؛ این موضوع باعث می‌شود که مدام به فکر شست و شوی دست‌ها باشیم و فکر نکنیم نقطه‌ای طولانی مدت می تواند عاری از ویروس باشد. در راستای تاکید بر شست و شوی دست‌ها حتی دستور داده‌ام به رستوران‌ها ابلاغ شود هیچ کس دستکش دستش نکند تا مدام دستان خود را بشوید.

چند درصد جمعیت کشور به کرونا مبتلا شده اند؟

او افزود: در مورد اینکه چند درصد کشور درگیر کرونا شده است نمی‌توان یک آمار کلی کشوری اعلام کرد چون استان به استان فرق می‌کند. در برخی استان‌ها ۴ یا ۵ درصد و در برخی ۱۰ تا ۱۲ درصد، میزان درگیری با کرونا بوده است، در استان تهران نیز بر اساس بررسی های صورت گرفته کمتر از ۲۰ درصد افراد درگیری بیماری شده‌اند. قم و گیلان بالای ۴۰ درصد درگیر شده اند. اگر قرار باشد به ایمنی جمعی برسیم باید بالای ۶۵ دصد درگیری به کرونا اتفاق افتاده باشد.

معاون وزیر بهداشت درباره تصمیمات برای نحوه فعالیت هیئت‌ها در ماه محرم نیز گفت: ما اعلام کرده‌ایم که تجمعات می‌تواند خطر انتقال کرونا ار افزایش دهد. تصمیم گیری در مورد هیئت‌ها نیز باید انجام شده و به اطلاع مردم برسد.

جزییات غربالگری کرونا در ایران

رییسی درباره غربالگری کرونا گفت: ما سه نوع غربالگری تاکنون انجام داده ایم و در مرحله نخست افراد علامت دار ویزیت شدند و بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار توسط پزشگان در غربالگری اولیه انجام شد و در مرحله دوم غربالگری بیماران زمینه ای، سالمندان و خانم های باردار را غربالگری کردیم و در حوزه سرپایی غربالگری سرپایی انجام دادیم و پایلوت آن با روزانه ۱۰۰ تست در زنجان آغاز شد و ۲۰ درصد مراجعه کنندگان بخش سرپایی کرونا مثبت بودند و در مرحله بعدی خانواده و همکاران افراد در تماس با فرد کرونا مثبت را تست کردیم و به تدریج غربالگری سرپایی را گسترش دادیم و روزانه بیش از ۲۰ هزار تست انجام می دهیم و بنابر آمار روز گذشته ۵۶۰ هزار تست سرپایی انجام داده ایم.

او ادامه داد: لازم نیست از همه تست بگیریم و افرادی که علامت دار هستند باید تست بدهند و به عنوان مثال فرد ۳۵ سال علامت دار کرونا مثبت می شود و در صورتی که در خانواده اش فرد بالای ۶۰ سال یا بیمار سرطانی یا پیوندی زندگی کنند از انها تست می گیریم و از یک جوان بدون علامت ۲۰ ساله ضرورتی ندارد تا تست بگیریم و توصیه می کنیم که نکات بهداشت فردی و فاصله گدایی اجتماعی را رعایت کند و این پروتکل و گایدلاین ما برای تست سرپایی است

رئیسی درباره بیماریابی افراد در محیط کار اظهار کرد: یکی از اقداماتی که روز گذشته ان را ابلاغ کردیم این بود که کارکنان در بدو ورود به محل کار غربالگری شوند و از ورود افراد دارای علامت جلوگیری شود و فرد دارای علامت به مراکز غربالگری ارجاع شود و نباید به محیط کار بازگردد و اگر فرد کرونا مثبت بود همکاران او را هم تست کنیم و افزایش بیماریهایی باید هوشمند و هدفمند باشد و غربالگری آزمایشگاهی همه جامعه ممنون نیست و غربالگری شفاهی را انجام می دهیم و یکبار ۷۸ میلیون نفر و یکبار ۴۰ میلیون نفر را شفاهی غربالگری کرده ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار