مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با اشاره به کاهش نرخ جمعیت، گفت: تمایل به فرزندآوری در بین افراد تحصیلکرده و نخبه کشور کمتر از سایر افراد است
کد خبر: ۸۶۶۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ 24 June 2020

 

.کاهش تمایل به فرزندآوری در افراد نخبه و تحصیلکرده

 
به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، صدیقه ربیعی، در نشست با مشاوران فرمانداران، نرخ باروری و رشد جمعیت در کشور را نگران کننده دانست و اظهار داشت: امروز در شرایطی قرار داریم که نیازمند افزایش نرخ جمعیت هستیم که این مساله نیز از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی به مسئولیت دستگاه‌های متولی در امر افزایش جمعیت اشاره کرد و افزود : در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان نیز تأکید جدی بر رفع این معضل فرهنگی شده چرا که قزوین جزو استان‌هایی است که روند پیری آن در چند سال آینده مشهود خواهد بود.

ربیعی با اشاره به سیاست‌های راهبردی امور بانوان در سال ۹۹، افزود: بیش از ۱۵ وظیفه مهم در این حوزه توسط دولت تبین شده و مهمترین اولویت ما در استان توجه به سند ارتقا وضعیت زنان، مهار آسیب‌های اجتماعی، کاهش آمار طلاق و افزایش نرخ باروری است.

وی با بیان اینکه تمامی مزایا و مشوق‌های لازم برای بانوان شاغل و همسران آن‌ها در زمینه فرزندآوری باید لحاظ شود، اضافه کرد: دستگاه‌هایی که قوانین و مقررات موجود در این زمینه را رعایت نکنند مورد شناسایی قرار خواهند گرفت.

این مسئول امور بانوان با اشاره به سند ارتقا وضعیت زنان که سال گذشته تدوین شده، تصریح کرد: این سند به توصیف وضع موجود زنان و خانواده در سطح استان و در ابعاد جمعیت شناسی و وضعیت اقتصادی، اجتماعی، وضعیت مشارکت سیاسی این قشر و میزان مشارکت مدنی آنان پرداخته است.

به گفته وی، از سال ۹۶ تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی در هفت محور و ۱۷۶ شاخص تعریف و در دستور کار قرار گرفته که موضوع بهداشت، ورزش، مشارکت سیاسی، حقوق و امنیت از جمله محور‌های شاخص به شمار می‌روند.

مدیرکل امور بانوان استانداری قزوین تاکید کرد: مقرر شده هر استان سند ارتقاء وضعیت زنان خود را براساس شاخص‌های تعیین شده اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه برای ارتقا سلامت زنان با توجه به نقش خانوادگی و اجتماعی آن‌ها در جامعه باید تدابیر مناسبی اندیشیده شود، افزود: مخاطرات شغلی یکی از مهم‌ترین عواملی است که سلامتی بانوان شاغل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به همین لحاظ باید به سلامت روانی و جسمی این قشر توجه ویژه‌ای شود.

ربیعی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های پیش آمده برنامه‌های پیش روی حوزه زنان را تعطیل نخواهد کرد، گفت: اولویت‌های این بخش در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده‌های سالم با هدف ایجاد فضایی شاداب و با نشاط در جامعه توسط فضای مجاری پیگیری می‌شود.

در ادامه این نشست بانوان حاضر در این نشست به عنوان مشاور در فرمانداری‌های استان قزوین مسایل و مشکلات موجود در مناطق خود را بیان کردند.

نداشتن قدرت اجرایی مشاوران امور بانوان و مشخص نبودن جایگاه نهاد‌های رسمی در این عرصه و ارزیابی و ضمانت اجرای برنامه‌های مرتبط از جمله مواردی بودند که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
 
برچسب ها: فرزند آوری ، نخبگان ، هوش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار