معاون دفتر امور جنگلداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای تکمیل مطالعات طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی به ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
کد خبر: ۸۶۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷ 24 June 2020

معاون دفتر امور جنگلداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای تکمیل مطالعات طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی به ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

محمدعلی فخاری عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در چالوس افزود : در حال حاضر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مطالعات طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی هیرکانی در نظر گرفته شده است.

وی گفت : این طرح قرار است سه سال انجام شود و برای اجرای آن هر ساله مبلغ ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فخاری با اشاره به نقش تاثیر گذار اجرای طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی هیرکانی بر سلامت جامعه ، معیشت مردم،‌ سلامت آب و خاک گفت: در صورت اجرای درست این طرح شاهد کاهش خسارات در زمینه سیل، رانش و تعارض به منابع طبیعی خواهیم بود.

معاون دفتر امور جنگلداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر ضرورت مساعدت و مشارکت تمامی دستگاهها در اجرای این طرح تاکید کرد و اظهار داشت: سازمان جنگل ها به تنهایی قادر به اجرای این طرح نیست.

وی تصریح کرد: باید به سمت مدیریت پایدار منابع طبیعی گام برداریم تا علاوه بر حفظ منابع طبیعی شاهد تامین معیشت مردم و توسعه پایدار به همراه امنیت غذایی و اجتماعی جامعه باشیم.

فخاری خاطر نشان کرد: نتایج مطالعات این طرح ملی قدم به قدم ابتدا به صورت پایلوت در چند حوزه و بعد از آن به تدریج در تمامی نقاط ۱۰۴ گانه آبخیز جنگل های هیرکانی اجرا خواهد شد.

وی با بیان این که در حال حاضر تمامی حوضه های آبخیز هیرکانی با چالش مواجه هستند، افزود: در حال حاضر در استان گیلان وجود تک خانوارها در جنگل، در مازندران ورود دام و دامداران به جنگل و در گلستان هم موضوع معیشت مردم ، آتش سوزی از جمله این چالش ها به شمار می روند.

معاون دفتر امور جنگلداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در چالوس خاطرنشان کرد: سازمان جنگل ها به عنوان متولی نیاز به حمایت همه جانبه دارد و منابع طبیعی هم متعلق فرد و یا سازمان خاصی نیست بلکه باید حفظ این منابع به دغدغه عمومی تبدیل شود.

وی گفت: یکی از طرح های مهم که براساس تکالیف قانون بر عهده سازمان جنگل ها گذاشته شده است اجرای طرح جایگزین است و یکی از رویکردها در طرح جایگزین، موضوع اجرای طرح برپایه مشارکت و بکارگیری تمامی جوامع محلی و مردمی می باشد.

فخاری ادامه داد: در این راستا با آموزش ترویجی علاوه بر توانمند سازی جوامع شاهد کاهش میزان تعارضات و مشکلات سازمان جنگل ها در عرصه های جنگلی و مرتعی با مشارکت مردم خواهیم بود و از سوی دیگر نیز انتظارات مردم به لحاظ معیشتی و اشتغال با بکارگیری مردم منطقه برای اجرای پروژه ها در قالب تشکل های مردمی، شرکت های تعاونی و برای انجام پروژه های منابع طبیعی تامین خواهد شد.

جنگل‌های هیرکانی با قدمتی ۴۰ میلیون ساله یکی از ارزشمندترین عرصه‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. این جنگل‌ها پهن‌برگ به عنوان یک زیست‌بوم منحصر به فرد در جنوب دریای خزر قرار گرفته و بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان مشترک است. تقریباً ۲ میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا شروع می‌شود و به ۲۸۰۰ متر می‌رسد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار