کد خبر: ۸۶۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱ 23 June 2020
 

استاندار گلستان از تولید ۹۹ محصول کشاورزی به صورت تجاری در این استان خبرداد.

 

تولید ۹۹ محصول کشاورزی به صورت تجاریتابناک/به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، هادی حق شناس در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه با معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی گفت: خاک استان گلستان به قدری حاصلخیز است که در یک منطقه گندم، برنج و کلزا همزمان قابل کشت است و استان ۹۲ محصول کشاورزی به صورت تجاری تولید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه استان گلستان نخستین تولیدکننده کلزا در کشور است، افزود: هر روز ۵۰۰ تن مرغ از استان گلستان برای مصرف به تهران می‌آید.
آقای حق شناس با اشاره به کیفیت بالای گندم تولیدی گلستان گفت: یک میلیون تن گندم از گلستان به سبب کیفیت بالا به پایتخت می‌آید.
وی با اشاره به اینکه استان گلستان دارای اقلیم‌های مختلف طبیعی است، افزود: تنها با دو ساعت رانندگی می‌توان از بیابان که محل پرورش ۱۷ هزار شتر است به مناطق با اقلیم شمال کشور و سپس به مناطق کوهستانی و برفگیر که هم اکنون در تابستان نیز برف در آن‌ها مشاهده می‌شود رسید و این در کنار شهر‌های بندری استان قرار دارد.
استاندار گلستان گفت: این استان ۴۵۰ هزار هکتار جنگل هیرکانی دارد که به ثبت جهانی رسیده است و در جنگل گلستان نیز با ۹۰ هزار هکتار وسعت گونه‌های مختلف گیاهی و جانواری قابل مشاهده است.
آقای حق شناس افزود: میانگین باران در جهان ۷۵۰ میلی متر در سال است که این رقم در ایران ۲۵۰ میلی متر و در گلستان ۴۵۰ میلی متر به صورت میانگین است، اما مناطقی در استان وجود دارد که تنها ۱۲۰ میلی متر بارندگی دارند.
وی گفت: متاسفانه ۷۰ روستای استان که در مناطق شمالی کشور قرار دارند با استفاده از تانکر آبرسانی می‌شوند.
آقای حق شناس افزود: متاسفانه از ۵۰۰ هزار خانوار استان گلستان ۱۲۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار دارند و ۳۰ هزار خانوار نیز در نوبت دریافت کمک هستند.
وی گفت: به سبب خرید‌های تضمینی محصولات کشاورزی در استان که همواره کمتر از هزینه‌های تولید بوده است فقر در استان افزایش یافته است.
استاندار گلستان افزود: به سبب شروع کرونا و کاهش امکان صادرات محصولات کشاورزی ۲۵۰ هزار تن گوجه در استان تولید شده است که به سبب همزمانی با تولید این محصول در جنوب کشور با مشکل بازاریابی مواجهیم.
آقای حق شناس اضافه کرد: ۱۷۰ هزار تن سیب زمینی با کشتی عازم قزاقستان شد، اما آن کشور درباره استاندارد‌های محصول سختگیری بعمل آورد و از آنجا که این کشتی‌ها فاقد سردخانه‌ها هستند امکان خرابی محصول در کمتر از یک هفته وجود دارد.
وی گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی استان توانسته است از سال ۶۲ تولید میانگین گندم یک تن در هکتار را به ۴، ۷ تن در سال جاری برساند هرچند در برخی زمین‌ها ۷ تا ۸ تن گندم از هر هکتار برداشت می‌شود، اما به صورت میانگین سال گذشته ۴ تن و امسال ۴، ۷ تن گندم در هر هکتار از مزارع استان گلستان برداشت شده است.
آقای حق شناس افزود: در تحقیق دیگری تولید باقالی که در هر پیله آن ۴ تا ۵ دانه به صورت معمول وجود دارد امکان تولید باقالی با ۱۲ دانه در هر پیله فراهم شد که دارای پروتئین‌هایی مشابه ذرت است و امکان استفاده از آن برای غذای طیور وجود دارد و این در شرایطی است که به سبب تحریم‌ها امکان ورود غذای طیور نبود و جوجه‌ها کشته شدند.
وی در ادامه گفت: جذابیت‌های گردشگری استان گلستان فراوان است، جنگل‌های هیرکانی و دومین دیوار دست ساخت طولانی بشر پس از دیوار چین با ۲۰۰ کیلومتر در اطراف گرگان، گنبد کاووس و دیگر مناطق طبیعی و زیست بوم‌های متنوع استان امکان جذب گردشگر را دارد، اما متاسفانه تنها گیلان و مازندران را شمال محسوب می‌کنیم و گلستان نیز که در این مناطق قرار دارد شمال محسوب نمی‌شود.
استاندار گلستان افزود: حدود ۱۸ قوم مختلف در استان گلستان زندگی می‌کنند که هر یک نقاط قوت خود را در استان به صورت نمایشگاه اقوام به نمایش درآورده اند.
آقای حق شناس گفت: متاسفانه برخی از آسیب‌های اجتماعی در استان آمار قابل توجهی دارد.
وی افزود: آمار طلاق در آق قلا همانند تهران است و آمار سقط جنین در استان گلستان همانند استان تهران است.
آقای حق شناس بر لزوم اهتمام بیشتر رسانه ملی در توسعه و گسترش زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت خدمات در این استان تاکید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار