سخنگوی وزارت خارجه روسیه:
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اظهارات تروئیکای اروپا درباره بکارگیری مکانیسم حل اختلاف در برجام موسوم به «ماشه» مغایر با ادعای آنها مبنی بر پایبندی به برجام است.
کد خبر: ۸۶۶۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸ 23 June 2020

 

اظهارات مقامات اروپا با ادعای پایبندی به برجام مغایرت دارد

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه فشار سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گمانه‌زنی درباره فعال کردن مکانیزم حل اختلاف موسوم به ماشه را بر خلاف ادعای این کشورها درباره تعهد به برجام عنوان کرد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت: گمانه‌زنی درباره اینکه انگلیس، آلمان و فرانسه به دنبال فعال کردن مکانیزم حل اختلاف بر اساس توافق هسته‌ای بوده که طبق آن امکان اعمال مجدد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به وجود می‌آید و همچنین تشدید تنش‌ها علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اظهارات این کشورها درباره تعهد به توافق هسته‌ای مغایرت دارد.

در این اظهارات که در سایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: اطمینان خاطر بخشیدن انگلیس، فرانسه و آلمان در این زمینه که آنها به برنامه جامع اقدام مشترک متعهد بوده و در پی راهکارهایی برای کاهش تأثیرات منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند بر خلاف اقدامات آنها در تشدید تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گمانه‌زنی درباره مکانیزم حل اختلاف تحت بند ۳۶ برجام است.

این دیپلمات روس با بیان اینکه تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس درباره ایران، به دلایل واقعی وضع امور در عرصه بکارگیری پادمان ها در جمهوری اسلامی ایران نبوده است و ابراز اطمینان درباره اینکه توافق درباره دسترسی نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات ایران، در چارچوب روند استانداردهای موجود ممکن است، افزود: تصادفی نیست که این قطعنامه مورد حمایت کشورهایی با جمعیت نصف جمعیت کره زمین ازجمله دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل قرار نگرفت.

وی همچنین علت اولیه تمام مشکلات و نواقص پیش آمده در اجرای برجام را اقدامات تخریبی آمریکا و خروج یکجانبه این کشور از این توافق برشمرد و افزود که به نظر می‌رسد انگلیس، فرانسه و آلمان هم این موضوع را درک کرده‌اند.

زاخارووا افزود: ما بارها از تروئیکای اروپا خواستیم که از سیاست فشار حداکثری علیه ایران که هم از لحاظ سیاسی و هم عملی اعتبار خود را از دست داده است، حمایت نشود.

گفتنی است که قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، علیرغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه به تصویب رسید.

در این قطعنامه از ایران خواسته شده است که به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار