در سالروز پایان برده داری اتفاق افتاد؛
میلیون‌ها آمریکایی در سراسر این کشور در سالروز پایان برده‌داری، به خیابان‌ها ریختند و خواهان پایان نژادپرستی در آمریکا شدند. معترضان خشمگین همچنین مجسمه واشنگتن اولین رئیس‌جمهور این کشور را به زیر کشیده و پرچم آمریکا را نیز آتش زدند.
کد خبر: ۸۶۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵ 21 June 2020

تنش‌های مربوط به نژادپرستی در آمریکا به بالاترین سطح خود رسیده است و مردم حاضر نیستند بعد از گذشت 27 روز از قتل وحشیانه«جورج فلوید» سیاه پوست توسط یک پلیس نژادپرست در «مینیاپولیس»، خیابان‌ها را ترک کنند.

این تظاهرات در روز جمعه بسیار گسترده‌تر بود و میلیون‌ها آمریکایی در یکصد و پنجاهمین سالروز پایان برده‌داری، که به روز آزادی معروف است، در سراسر این کشور به خیابان ریختند و اعلام کردند نژادپرستی سیستمیک جای برده داری را در آمریکا گرفته و باید این روند پایان یابد. بزرگترین تجمع‌ مردمی از شهر‌های شیکاگو، اوکلند، نیویورک سیتی، واشنگتن دی‌سی، سیاتل و سانفرانسیسکو گزارش شده است.

قرار بود در این روز هزاران کارگر در سراسر آمریکا دست از کار بکشند، اما بسیاری از شرکت‌های مهم آمریکایی پیشدستی کرده و این روز را برای کارگران خود تعطیل اعلام کرده بودند.

«لوری کامبو» یکی از اعضای شورای شهر نیویورک در جمع راهپیمایان در منطقه بروکلین این شهر گفت: «ما در آمریکا هرگز آزادی واقعی نداشته ایم و این تجمع به همین خاطر برگزار شده است تا به همه یادآوری کند که ما به معنای واقعی کلمه آزاد نیستیم و باید کار‌های زیادی در این رابطه انجام شود».

«اریک آدامز» یکی دیگر از مسئولان محلی بروکلین نیز گفت: «نژادپرستی در تاروپود همه بخش‌های آمریکا عجین شده است. اگر ما ذهن مردم و همه بخش‌های دولت آمریکا را تغییر ندهیم، همه این کار‌ها بیهوده خواهد بود و دوباره شبیه جهنم این رویه تکرار خواهد شد».معترضان مسلمان به نژادپرستی در مینه‌سوتا نیز به هنگام اذان ظهر، نماز جماعت برگزار کردند.

اعتراضات مردمی، «دونالد ترامپ» را نیز وادار کرد تا اولین گردهمایی انتخاباتی خود را به شنبه(دیروز) موکول کند تا با این اعتراضات تداخل پیدا نکند. او همچنین بابت انتخاب شهر «تالسا» در اوکلاهاما برای گردهمایی، جایی که جمعیتی از سفیدپوستان در سال ۱۹۲۱ به سکنه سیاه‌پوست حمله کردند، مورد انتقاد قرار گرفت. این تراژدی که به گفته برخی تاریخ‌شناس‌ها، جان ۳۰۰ تن را گرفت، به عنوان بدترین حادثه مرتبط با خشونت نژادپرستی در تاریخ آمریکا شناخته می‌شود.


سرنگونی مجسمه جورج واشنگتن
حمله به نمادهای نژادپرستی و برده داری در اعتراضات آمریکا همچنان ادامه دارد و بعد از به زیر کشیده شدن بسیاری از این مجسمه‌ها در سراسر آمریکا، روز جمعه نوبت به مجسمه «جورج واشنگتن»‌، اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا، رسید و این مجسمه توسط معترضان خشمگین در پورتلند ایالت اورگان به زیر کشیده شد.معترضان در پورتلند پرچم آمریکا را نیز بر فراز مجسمه جورج واشنگتن به آتش کشیدند و سپس مجسمه را سرنگون کردند.

مجسمه جورج واشنگتن در حالی به زیر کشیده شد که از او به عنوان بنیانگذار ‎آمریکا یاد می‌شود. چندی پیش نیز مردم معترض مجسمه جورج واشنگتن را در نزدیکی کاخ سفید در شهری که به نام او نامگذاری شده است، سرنگون کردند.معترضان هفته گذشته هم مجسمه یکی از رهبران کنفدراسیون در قرن هجدهم در ریچموند ایالت ویرجینیا را سرنگون کردند. همچنین در رسانه‌های اجتماعی فیلم‌هایی از به زیر کشیده شدن مجسمه جفرسون دیویس، رئیس‌کنفدراسیون طرفدار برده داری در طول جنگ داخلی آمریکا منتشر شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در پیامی توئیتری، از افرادی که مجسمه‌ «آلبرت پایک»، یکی دیگر از رهبران نژادپرست این کشور در قرن هجدهم، را واژگون کردند، انتقاد کرد. ترامپ در این توئیت از پلیس شهر واشنگتن دی‌.سی، پایتخت آمریکا نیز انتقاد کرد و نوشت «پلیس واشنگتن دی‌.سی، کار خود را انجام نمی‌دهد، در حالی که آنها مشاهده کردند یک مجسمه در حال واژگونی و سوخته شدن است. این افراد باید فوراً دستگیر شوند. (این اقدام) برای کشور یک ننگ است».
آزادی شریک جرم قاتل
همزمان با تظاهرات میلیونی مردم آمریکا، خبر رسید که «جی الکساندر کیونگ» یکی از چهار مامور پلیسی که 25 ماه می(5 خرداد) به اتهام قتل «جورج فلوید»، دستگیر شده بود، روز جمعه به قید ضمانت 750 هزار دلاری آزاد شد. به نوشته وبگاه «نیوزویک»، کیونگ و دو افسر دیگر، به مشارکت و همدستی در قتل این سیاهپوست آمریکایی متهم هستند. عامل اصلی این قتل «درک شوین»، مأمور پلیسی است که با زانو بر گردن جورج فلوید فشار آورد و با ادامه این کار به مدت 9 دقیقه، او را به قتل رساند.به نوشته این وبگاه خبری- تحلیلی، این دو افسر به قتل غیر‌عمد و مشاهده جرم متهم شده‌اند. نیوزویک نوشت، بعد از اینکه درک شوین به مدت هفت دقیقه با زانو بر گردن «جورج فلوید» فشار آورد، کیونگ نبض وی را گرفته و به همکارانش گفت که وی نبض ندارد. اما شوین دو دقیقه دیگر نیز به این کار خود ادامه می‌دهد.


روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشته وزارت امنیت میهن آمریکا نزدیک به ۳۰۰ ساعت فیلم نظارتی بر معترضان ضد نژادپرستی در این کشور را در جریان اعتراضات اخیر به دست آورده است.بنا به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، بر اساس داده‌های اداره گمرک و حفاظت مرزی مقامات این وزارتخانه، با استفاده از هواپیما و پهپاد‌ها در بیش از ۱۵ شهر از جمله اوهایو، نیویورک، بوفالو و فیلادلفیا فیلم‌های نظارتی از معترضان گردآوری کردند. سپس این فیلم‌ها به مراکز کنترل که از سوی عملیات هوایی و دریایی در یکی از شعب اداره گمرک و حفاظت مرزی مدیریت می‌شوند، ارسال شد و سپس در اختیار سایر آژانس‌های فدرال و محلی قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، بازرس کل نیروی هوایی آمریکا در حال تحقیق درخصوص این مهم است که آیا ارتش برای رصد معترضان ضد نژادپرستی در واشنگتن و مینیاپولیس به طور نادرستی از هواپیما‌های جاسوسی و نظارتی استفاده کرده است یا خیر.برخی دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند استفاده از چنین تجهیزاتی برای رصد و نظارت معترضان، برخلاف حقوق شهروندی آنها براساس متمم اول قانون اساسی آمریکاست. دموکرات‌ها در نامه‌ای به چاد گرک، وزیر امنیت میهن با تاکید بر این موضوع اعلام کردند دولت ترامپ با چنین اقداماتی در جریان اعتراضات به قتل جورج فلوید، آزادی آمریکایی‌ها را تضعیف کرده است.


قطعنامه پارلمان اروپا
پارلمان اروپا نیز با اوج گرفتن اعتراضات ضد نژادپرستی با تصویب قطعنامه‌ای حمایت خود را از تظاهرات اخیر علیه نژادپرستی و تبعیض اعلام کرد و گفت که «برتری نژاد سفید در همه اشکال آن» محکوم است. بر اساس گزارش یورونیوز،493 نماینده پارلمان به این قطعنامه رای مثبت دادند، 104 نفر با آن مخالفت کردند و 67 رای نیز ممتنع اعلام شد.


این پارلمان همچنین اعلام کرد که تجارت برده جرم علیه بشریت است.در بخشی از قطعنامه آمده است که پارلمان اروپا «مرگ هولناک» جورج فلوید در آمریکا و همچنین قتل‌های مشابه در سایر نقاط جهان را به شدت محکوم می‌کند.این نهاد اروپایی حمایت خود را از تظاهرات اخیر علیه نژادپرستی و تبعیض اعلام کرد و گفت که «برتری نژاد سفید در همه اشکال آن» محکوم است.از سوی دیگر، نمایندگان پارلمان اروپا، اقدام پلیس علیه تظاهرات‌کنندگان و روزنامه‌نگاران آمریکایی و «لفاظی‌های تحریک‌آمیز» ترامپ را نیز محکوم کردند.

منبع: کیهان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار