کد خبر: ۸۶۴۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳ 18 June 2020

حمایت از تعاونی‌های روستایی با هدف احیای بازار نوغانداری

تابناک/  نماینده مردم لنگرود گفت: با توجه به اینکه طی دو سال اخیر نوغانداری بازار خوبی پیدا کرده اما تثبیت قیمت‌ و اینکه بخواهد پشتیبان مالی محکمی داشته باشد، ندارد. در تلاش هستیم تا با ساماندهی نوغانداری و تشکیل نظام یکپارچه به احیا و ترویج این صنعت بپردازیم.

پرویز محمدنژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص احیای نوغانداری و نرخ تعرفه ابریشم، اظهار کرد: پیله و کرم ابریشم یکی از محصولات با ارزش و منحصر به فرد کشور ماست که محل پرورش آن گیلان و شهرستان لنگرود بوده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: نوغانداری سال‌های متمادی منبع درآمدی برای مردم منطقه بوده که متاسفانه به علت عدم توجه به نقش و تاثیرگذاری نوغانداری، این محصول با ارزش مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طی دو سال اخیر نوغانداری بازار خوبی پیدا کرده اما تثبیت قیمت‌ و اینکه بخواهد پشتیبان مالی محکمی داشته باشد، ندارد. در تلاش هستیم تا با ساماندهی نوغانداری و تشکیل نظام یکپارچه به احیا و ترویج این صنعت بپردازیم به طوری که آورده مناسبی را برای نوغاندار ایجاد کند.

محمدنژاد ایجاد رقابت در خرید را یکی از راهکارهای ترویج نوغانداری دانست و گفت: بخشی از خریداران به صورت آزاد و بخشی را باید از طریق تعاونی‌های روستایی باید عرضه کنیم تا با ایجاد فضای رقابتی مناسب، تولید بیشتری رقم بخورد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با اشاره به اختصاص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی به تعاونی‌های روستایی، بیان کرد: با مسئولین مربوطه جلساتی داشتیم تا تعاون روستایی مورد حمایت و مساعدت قرار گیرد، سازوکار لازم فراهم شده تا هر چه زودتر با پشتیبانی مالی به عنوان رقیب در حوزه کسب و کار وارد عرصه شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد پیله ابریشم استان در لنگرود استحصال می‌شود، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم تا در آینده این درصد را افزایش دهیم تا به عنوان کسب و کار مفید و منبع درآمد خوبی برای نوغانداران باشد.

محمدنژاد در خصوص تعطیلی کارخانه ابریشم کشی لنگرود، بیان کرد: اگر چرخه تولید، فرآوری و بازار با هم متصل نباشد، رونقی در حوزه نوغانداری اتفاق نمی‌افتد، یکی از این زنجیره‌ها تبدیل پیله به نخ بوده است. به دنبال رونق کسب و کارهای کوچک و زودبازده هستیم تا محصول پیله از استان خارح نشود.

نماینده مردم لنگرود ادامه داد: ارزش افزوده پیله در فرآوری است، اگر بستر را فراهم کنیم و در روستاها بنگاه‌های تولیدی کوچک و زودبازده ایجاد کنیم قطعا ارزش افزوده آن پنج برابر خواهد شد.

وی در خصوص قطعی برق در برخی نقاط استان و شهرستان لنگرود، گفت: متاسفانه در توزیع بهینه برق مدیریت کافی نمی‌شود، سازوکارهای لازم و سبک توزیع برق در شهرستان‌ها و خصوصا نقاط متمرکز از جمعیت را در اختیار دوستان قرار دادیم؛ باید مقدمات لازم را در افزایش ظرفیت شبکه توزیع ایجاد کنیم.

محمدنژاد خاطرنشان کرد: قبلا عنوان شده بود که ۸۰۰۰ کیلومتر کابل جهت احیای شبکه‌ها در اختیار استان قرار گیرد که محقق نشده، اخیرا قراردادی منعقد شده که بستر لازم برای اختصاص ۱۰۰۰ کیلومتر کابل فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار