معاون وزیر آموزش و پرورش درباره سناریو‌های آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید و مشکلات ثبت نام دانش آموزان توضیح داد.
کد خبر: ۸۶۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ 18 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: حکیم زاده معاون وزیر آموزش و پرورش امشب ۲۸ خرداد ماه با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس پرداخت.

زمان بازگشایی مدارس با هماهنگی وزارت بهداشت مشخص می شود

حکیم زاده معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سناریو‌های  آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید گفت:سال تحصیلی با وجود ویروس کرونا در موقع خود بازگشایی خواهد شد. وزارت آموزش و پرورش دو سناریو برای برطرف شدن ویروس و وجود کرونا برنامه ریزی کرده است که در صورت وجود ویروس کرونا از سامانه شاد اطلاع رسانی برای اموزش انجام خواهد شد.

او ادامه داد: با هماهنگی با وزارت بهداشت سال تحصیلی آغاز خواهد شد و هنوز معلوم نیست که پانزده شهریور شروع مدارس باشد یا اول مهر ولی در هر صورت آغاز سال تحصیلی اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره افزایش شهریه مدارس افزود: شهریه آموزش‌های فوق برنامه، پس از تعیین تکلیف نحوه بازگشایی مدارس اخذ می‌شود، در صورتی که والدین از مسئولان مدرسه‌ای شکایت دارند این اقدام را انجام دهند.

چالش های ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید

حکیم زاده بیان کرد: جابجایی دانش آموزان پذیرفته شده در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی بسیار با سختی صورت می‌گیرد و به صورت موردی در کمیسیون مربوطه بررسی می‌شود، ثبت نام پایه دهم به دلیل نیازمندی به هدایت تحصیلی بعد از ارائه کارنامه، انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه در شهر تهران با توجه به تقسیم بندی مناطق ثبت نام دانش آموزان باید در محدوده محل سکونت باشد این امر از طریق سند رسمی یا اجاره نامه رسمی در موضوع ثبت نام پیگیری می‌شود گفت: اولویت با دانش‌آموزانی است که درون منطقه سکونت خود زندگی می‌کند، ولی اگر ظرفیت مدارس پر نشده باشد خانواده‌ها با دغدغه کمتری می‌توانند ثبت نام فرزندان خود را انجام دهند.

حکیم زاده تصریح کرد: فرایند ثبت نام از اول خرداد است، اما این موضوع به این معنی نیست که همه پایه‌ها ثبت نامشان شروع شده است لذا محدوده زمان ثبت نام از اول خرداد تا پایان مرداد ماه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تفاوت معناداری بین کیفیت آموزشی مدارس دولتی با غیر انتفاعی وجود ندارد عنوان کرد: با این حال به دنبال ارتقای سطح مدارس دولتی هستیم.

او با اشاره به اینکه برای ثبت‌نام نباید خانواده‌ها وجهی را پرداخت کنند، افزود: هرگونه مشارکتی باید به صورت داوطلبانه باشد، لذا هیچ خانواده‌ای نباید برای پرداخت وجه مجبور شده باشد تاکید شده تا برای امور معمولی و روزمره مدارس حق دریافت شهریه را ندارند.

حکیم زاده با اشاره به اینکه نقطه عطف نظام آموزشی در این است که همه دانش آموزانی که در این آب و خاک زندگی می‌کند چه ایرانی و چه غیر ایرانی باید در مدارس ثبت نام شوند گفت: جمهوری اسلامی ایران وجه کمکی در این زمینه از سازمان‌های بین‌المللی دریافت نکرده به طوری که اتباع مورد ثبت‌نام قرار می‌گیرند لذا حق آموزش حقوق اساسی برای دانش آموزان است.

مشکلات سامانه شاد و اینترنت رایگان دانش آموزان

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: برای استفاده از اینترنت رایگان پیگیری جدی صورت گرفته تا بتوانیم اینترنت رایگان داشته باشیم، اما باید اذعان داشت که این امر موضوعی ملی است بستر شاد دستاورد‌های ارزشمندی دارد.

او تصریح کرد: صدا و سیما به صورت جهادی امکان آموزش را فراهم کرده است، نرم افزار شاد قابلیت‌های زیادی دارد، اما برخی از زیر ساخت‌های آن نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها دارد البته همکاری‌هایی صورت گرفته، اما کافی نیست و امیدواریم وزارت ارتباطات در زمینه‌ اینترنت بیشتر همکاری داشته باشد.

برگزاری آزمون و مصاحبه برای پیش دبستانی و کلاس اول ممنوع است

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیشتر از این که ثبت نام امری اداری باشد باید این امر به گونه ای صورت بگیرد که تکریم خانواده ها و دانش آموزان به خوبی صورت گرفته باشد افزود : خانواده‌ها باید بدون دغدغه و نگرانی بتوانند دانش آموزان را ثبت نام کنند لذا بر حفظ کرامت خانواده‌ها و دانش‌آموزان تاکید شده است ،برگزاری آزمون و مصاحبه برای دانش آموزان پیش دبستانی و کلاس اول ممنوع است به طوری که کودکان نباید مورد قضاوت قرار بگیرند.

حکیم زاده با اشاره به اینکه ما در هر نقطه از ایران باید اطمینان حاصل می‌کردیم که دانش آموزان فرایند آموزشی را به خوبی طی کرده‌اند، گفت: دانش‌آموزانی که گوشی هوشمند و اینترنت نداشتند برای آنها جایگزینی در نظر گرفته بودیم ، جریان آموزشی برای دانش آموزان فراهم شد لذا اکثریت قریب به اتفاق دانش‌آموزان از یکی از بسترها استفاده کردند و برنامه‌های تلویزیونی نیز در این مسیر بستر خوبی را فراهم کرد تا امر آموزش دانش‌آموزان به خوبی صورت بگیرد.

تفاوت معناداری بین عملکرد مدارس دولتی و سایر مدارس نیست

او با اشاره به اینکه دستاورد خوبی در مدارس دولتی داریم گفت: مدارس خاص ممکن است در مقایسه با مدارس دولتی به دلیل استفاده از معلمین خاص دستاوردهای بهتری داشته باشند اما تفاوت معناداری بین عملکرد مدارس دولتی و سایر مدارس وجود ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پرتال سازمان مدارس غیردولتی قابل دسترس است لذا در پرتال وزارت آموزش و پرورش هم مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات مردمی شکایت ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و کارشناسان مدارس غیردولتی پیگیر شکایت مردمی هستند.

او تصریح کرد : در صورتی که امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی دانش‌آموزان می توانند در مدارس حضور پیدا کنند در غیر این صورت در صورتی که بحران همچنان وجود داشته باشد ممکن است در مدت زمان و تعداد دانش‌آموزان تجدیدنظر برای حضور در مدارس شود، ما متولی آموزش هستیم اما سلامت اولویت اصلی مان است ، هرگونه حضوری در مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی خواهد بود.

نباید برای ثبت نام دانش آموزان شرط معدل بگذارند

حکیم زاده با اشاره به بحث شرط معدل در ثبت نام دانش آموزان گفت: به جز مدارسی که موظف هستند طبق آزمون ثبت نام را انجام دهند هیچ مدرسه ای نباید شرط معدل را برای ثبت نام درنظر بگیرد، به هر دلیلی اگر مدیر و مسئول در منطقه حقوق شهروندان را رعایت نکنند بررسی و پیگیری می شود.

او افزود: ستاد کرونای آموزش پرورش زیر نظر وزارت ورزش و تربیت بدنی فعالیت دارد که در دو هفته اول شروع کرونا برای معلمان آموزش فشرده گذاشته شد و معاون سلامت آموزش ها را پیگیری می کند.

آغاز سنجش کلاس اولی ها از اول تیر

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سنجش کلاس اولی ها از اول تیر طبق نوبت دهی برگزار می شود و با توجه به دستورالعمل مدارس استثنایی پروتکل ها رعایت می شود و غربالگری نواموزان کلاس اولی با دقت انجام می شود و برای حفظ سلامت بچه ها پایگاه ها افزایش یافته است.

حکیم زاده افزود:جابجایی مدرسه دانش آموزان به خصوص برای پایه های پیش دبستانی و دبستانی ها صلاح نیست و توصیه شده مدرسه نزدیک به محل سکونت باشد. هزینه ثبت نام مدارس غیر دولتی با توجه به ارزیابی خانواده ها انجام می شود و وزارت اموزش و پرورش فقط نظارت می کند و ثبت نام پایه هفتم نیز از طریق مراجعه به مدرسه خواهد بود.

والدین اپلیکیشن شاد را از تلفن همراه پاک نکنند

او گفت: کلاس های حضوری باید در سامانه شاد ثبت شود و از خانواده ها درخواست می شود،‌ اپلیکیشن آموزشی شاد را از تلفن همراه خود پاک نکنند چون برای تابستان دانش آموزان نیز برنامه های متنوعی در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار