پس لرزه‌های شورش‌های ضددولتی آمریکا ادامه دارد...
پس لرزه های شورش های سه هفته اخیر آمریکا علیه سیستم نژادپرست این کشور همچنان ادامه دارد و همزمان خبر می رسد رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز از شرمِ همراهی با ترامپ و گرفتن عکس یادگاری با وی در بحبوحه سرکوب اعتراضات اخیر به فکر استعفا افتاده است. او عالی ترین مقام ارتش آمریکاست.
کد خبر: ۸۶۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵ 14 June 2020

اعتراضات علیه وحشیگری پلیس آمریکا و کشتار هدفمند سیاهان در این کشور همچنان ادامه دارد. روز جمعه جمعیت انبوهی از مردم این کشور در هوای بارانی شهر سیاتل ایالت واشنگتن به خیابان‌ها آمده و خواستار پایان نژادپرستی سیستماتیک در کشورشان شدند. سیاتل همان شهری است که شماری از طرفداران جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» بخشی از شهر را منطقه خودمختار اعلام کرده و با شبه نظامیان وابسته به خود از آن دفاع می کنند.


این پس لرزه‌های اجتماعی در حال کشیده شدن به سایر حوزه ها از جمله حوزه سیاسی و نظامی به ویژه ارتش آمریکاست. دیروز خبر رسید قاضی منطقه‌ای «دالاس» در ایالت تگزاس و قاضی «سیاتل» در ایالت واشنگتن به طور موقت استفاده گاز اشک‌آور و سلاح‌های غیرکشنده علیه معترضان مسالمت‌جوی آمریکایی را منع کرده اند.

 


از سوی دیگر ستاره بخت و اقبال ترامپ نیز به سرعت در حال افول است و جمهوری خواهان و شماری از مقامات دولت نیز متوجه این مسئله شده و به سرعت در حال فاصله گرفتن از وی هستند.

روز جمعه خبر رسید بالاترین مقام نظامی ارتش آمریکا به دنبال حضورش در کنار ترامپ برای گرفتن یک عکس یادگاری جنجالی همزمان با سرکوب معترضان در واشنگتن، به فکر استعفا افتاده است.

«ان‌بی‌سی نیوز» در این باره گزارش داده ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به دنبال حضورش در کنار دونالد ترامپ در جریان یک بازدید جنجالی از کلیسای «میدان لافایت» در واشنگتن، «درباره استعفا صحبت کرده است».

سه مقام دفاعی آمریکایی به این رسانه خبر داده اند، عالی‌ترین مقام ارتش آمریکا به دلیل انتقادها درباره سرکوب معترضان در مقابل کاخ سفید به منظور پاکسازی منطقه برای ترامپ جهت گرفتن عکس یادگاری جنجالی او با یک انجیل مقابل کلیسا، با چندین نفر از معتمدان و نزدیکانش درباره استعفا دادن مشورت کرده است.

ژنرال «مارک میلی» پنج شنبه گذشته در یک سخنرانی از حضورش در کنار ترامپ به منظور بازدید جنجالی رئیس‌جمهور و گرفتن عکس یادگاری عذرخواهی کرده بود.

بنابر گزارش ان‌بی‌سی نیوز، عذرخواهی میلی بعد از چندین روز پرتلاطم برای او به دنبال نشست جنجالی اول ژوئن(12 خرداد) در کاخ سفید بر سر استفاده از نظامیان ارتش برای سرکوب معترضان در آمریکا مطرح شد. پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال خبر داده بود، مخالفت«اسپر» وزیر دفاع با پیشنهاد ترامپ برای استفاده از نیروهای ارتش به منظور سرکوب معترضان، به حدی ترامپ را خشمگین کرد که قصد داشت وزیر دفاعش را عزل کند.


انتشار گزارش «ان‌بی‌سی نیوز» درباره صحبت‌های میلی با معتمدان و نزدیکانش درباره احتمال بررسی استعفا، واکنش سخنگوی ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا را در پی داشت. وی به این رسانه گفت: «صحبت‌ها بین رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح با معتمدان و مشاورانش، صحبت‌های خصوصی هستند و ما قرار نیست درباره آنها اظهارنظری کنیم».


گاهی فشار بر گردن لازم است!


رئیس جمهور آمریکا که این روزها اظهارات وی در دفاع از پلیس‌های قاتل و دفاع از نمادهای نژادپرستی معترضان را به شدت خشمگین کرده است در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفته «ممکن است در مواردی لازم باشد پلیس در برخورد با متهمان از روش فشار بر گردن استفاده کند...پایان دادن به روش فشار بر گردن عموماً خوب است و اتخاذ تصمیم درباره آن به عهده مقامات محلی است. اما در عین حال استفاده از این روش ممکن است در برخی رویارویی‌های تک به تک میان پلیس و مظنونان لازم باشد». ترامپ در این مصاحبه بار دیگر هشدار داده در صورتی که مقامات شهر سیاتل در راستای پایان دادن به ناآرامی‌ها در این شهر عمل نکنند، دولت وارد عمل خواهد شد.


معترضان تروریست هستند!


ترامپ همچنین بار دیگر معترضان در شهر سیاتل را «تروریست» معرفی کرده و خواستار پایان فوری اشغال بخش‌هایی از این شهر توسط معترضان شد. وی در پیامی توئیتری نوشت: «شهردار سیاتل درباره اشغال شهرش توسط آنارشیست‌ها گفته این یک تابستان دوست‌داشتنی است. این لیبرال دموکرات‌ها سر در نمی‌آورند. این تروریست‌ها شهرهای ما را آتش زده و غارت کردند و آنها فکر می‌کنند که این حتی مرگ فوق‌العاده است. همین الان باید اشغال سیاتل پایان یابد». بامداد جمعه به وقت تهران بود که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند تظاهرات‌کنندگان «بخش کوچکی» از سیاتل را اشغال کرده و آن را «منطقه خودمختار» اعلام کرده‌اند.رسانه‌های آمریکا نوشته‌اند جنبشی به نام «کاپیتال‌هیل را آزاد کنید» که این منطقه را خودمختار اعلام کرده فهرستی شامل ۳۰ مطالبه برای لغو خودمختاری منتشر کرده است. در صدر این فهرست آمده این جنبش خواستار برچیده شدن کامل اداره پلیس و نظام قضایی در سیاتل است.


سرمایه‌داری غارتگر
«کورنل وست» فیلسوف و فعال حقوق مدنی آمریکایی اما در گفت‌وگویی تفضیلی با وبگاه خبری «میدل ایست آی» که نسخه کامل آن هنوز منتشر نشده، به اظهارنظر درباره اعتراضات ضد نژادپرستی اخیر که در آمریکا و چند کشور غربی دیگر در جریان است، پرداخت.

به گفته وی کم ارزش شدن زندگی سیاه‌پوستان بدون صحبت درباره نظامی‌گری و دست‌درازی امپریالیستی آمریکا به نواحی دوردست امکان‌پذیر نیست. این فیلسوف آمریکایی حادثه رخ داده برای شهروند سیاه‌پوست آمریکایی را با جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی مرتبط دانست و گفت: «کاری که باید انجام دهیم این است که بدانیم خاکسپاری جورج فلوید، جایی که اشک‌ها سرازیر می‌شوند... آن‌ها (مردم فلسطین) هم در نتیجه سیاست آمریکا و بمب‌های این کشور که در اختیار نیروهای اسرائیلی قرار می‌گیرد، خاکسپاری‌های مشابه در کرانه باختری دارند.

خاکسپاری‌های مشابهی در یمن، پاکستان، افغانستان و مالی هم انجام می‌شود...اگر واقعاً به دنبال آزادی سیاه‌پوستان هستید و من هم هستم، این اتفاق هرگز با وجود سیستم سرمایه‌داری غارتگر، دست‌درازی امپریالیستی ممکن نخواهد شد. هرگز با وجود سیاست‌های نظامی‌گرای نخبگان پنتاگون و کشتار مردم در آمریکای لاتین و در دریای کارائیب و جاهای دیگر میسر نخواهد شد».


چرچیل زندانی شد!


دیروز هزاران نفر از مردم انگلیس نیز بار دیگر در محکومیت نژادپرستی سیستماتیک آمریکا و همراهی دولت جانسون با این نژادپرستی به خیابان ها آمدند. دیروز همزمان با این تظاهرات دولت جانسون از ترس حضور تظاهرات‌کنندگان معترض به نژادپرستی در خیابان‌ها، مجسمه‌های مربوط به چهره‌های شخصیت‌های این کشور از جمله «وینستون چرچیل» را پوشاند.

صادق خان، شهردار شهر لندن به دلیل استقرار حفاظ به دور مجسمه‌های برخی چهره‌ها در شهر لندن از جمله وینستون چرچیل به منظور محافظت از آنها دربرابر معترضان هدف انتقاد قرار گرفته است. برخی منتقدان می‌گویند این حرکت سر خم کردن در برابر قوانین اوباش است. طی روزهای گذشته در انگلیس، تظاهرات‌کنندگان ضدنژادپرستی برای نشان دادن اعتراض خود به گذشته امپریالیستی کشورشان به مجسمه‌های متعلق به شخصیت‌های این کشور حمله کرده‌اند.

«بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه اینکه مجسمه یادبود رهبر انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم با خطر حمله از سوی معترضان روبروست را «شرم‌آور» توصیف کرد. معترضان در شهر «بریستول» یکشنبه هفته گذشته مجسمه «ادوارد کولستون» را که در قرن هفدهم از طریق تجارت برده ثروتی به هم زده بود را به پایین کشیده و آن را شکستند.

مسئولان درصددند با پیش‌بینی اینکه کدام مجسمه ممکن است هدف بعدی معترضان قرار بگیرد از آنها محافظت کنند. تظاهرات‌کنندگان در روزهای گذشته روی مجسمه «وینستون چرچیل» رنگ پاشیده و روی پایه‌های آن شعارهایی علیه نژادپرستی نوشته‌ بودند.

خبرگزاری رویترز نوشته مسئولان اکنون روی این مجسمه را پوشانده‌اند. چرچیل در جریان قحطی سال ۱۹۴۳ غذا را به روی مردم هند قطع کرد که به کشته شدن بیش از ۲ میلیون نفر منجر شد. دیروز همچنین هزاران نفر از مردم استرالیا در ادامه تظاهرات نژادپرستی، در خیابان‌های برخی شهر‌های این کشور تجمع کردند.

منبع: کیهان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار