کد خبر: ۸۶۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸ 13 June 2020

تکمیل طرحهای ملی دراستان قزوین باکمک معاون رئیس جمهور تسریع میشود

تابناک/ نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: با موافقت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه زمینه تسریع در تکمیل طرح‌های ملی در حوزه راههای ارتباطی و انتقال آب استان مهیا می‌شود.

لطف الله سیاهکلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر در خصوص نشست اخیر خود با معاون رئیس جمهور برای کمک به اجرای طرح‌های ملی اظهار داشت: در استان قزوین طرح‌های مهمی در عرصه‌های اقتصادی، جاده‌ای، آبی و روستایی داریم که تکمیل هر کدام از آنها می‌تواند زمینه خدمت رسانی بهتر و جلب رضایت مردم را به همراه داشته و زمینه توسعه و تحول استان در حوزه عمرانی و توسعه متوازن را مهیا کند.

سیاهکلی تصریح کرد: هفته گذشته در دیدار با آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، مشکلات اعتباری و جایگاه بودجه استان مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای اساسی برای اعتلای جایگاه آن مطرح شد تا بتوان نیازها را برطرف کرد.

وی اضافه کرد: برخورد معاون رئیس جمهور با چالش‌های کنونی استان بسیار منطقی بود و ما را امیدوار کرد تا با پیگیری موضوعات اساسی برای حل آنها از همراهی ایشان برخوردار شویم.

تسریع در تکمیل جاده قزوین، الموت و تنکابن / ‬رحیم آباد به کلاچای

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از مسائل مهم دیگر که در حضور معاون رئیس جمهور مطرح شد موضوع تأمین اعتبار برای تسریع در پروژه مهم جاده قزوین، الموت به تنکابن بود که راهکارهای خوبی از جمله فروش مشتقات نفتی برای تأمین بخشی از هزینه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: در سال جهش تولید برخی پروژه‌ها برای تسریع در اجرا در فهرست طرح‌های مهم قرار گرفت تا اعتبارات آن تأمین شود که فاز اول این پروژه در مسیر ۶۲ کیلومتری در فاز اول متأسفانه در لیست قرار نداشت که با پیگیری‌های مستمر انجام شده از سوی مسئولان استانی و وزارت راه و شهرسازی به دلیل اهمیت موضوع این فاز با موافقت سازمان برنامه و بودجه و دفتر مقام معظم رهبری در فهرست طرح‌های مهم قرار گرفته است.

سیاهکلی اضافه کرد: با این موافقت امیدواریم اعتبارات مورد نیاز طرح امسال نیز اختصاص یابد تا این پروژه مهم ملی دچار توقف و رکود نشود و مردم استان‌های قزوین و مازندران بویژه مردم عزیز الموت از دستاوردهای ارزشمند اقتصادی و عمرانی آن برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، عملیات اجرایی قطعات یک، دو و سه پروژه قزوین، الموت، تنکابن حد فاصل کیلومتر صفر تا ۶۲ با پیشرفتی حدود ۸۰ درصدی در برخی قطعات همراه شدهو برای تکمیل آنها حدود ٣١٥ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان پیشرفت این پروژه و عملیات انجام گرفته در این محور شامل تقاطع ورودی در کیلومتر صفر و برآورد احداث تقاطع یادشده طبق طرح مصوب با رمپ و لوپ ها و مسیر اتصالی و با فهرست بها سال گذشته مبلغ ۶۰ میلیارد تومان است که رفع معارضین ملکی و تاسیساتی و آزادسازی مسیر نیز بالغ بر ۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی نیاز دارد تا آماده پیمان سپاری شود.

جاده قزوین، الموت، تنکابن دارای پنج قطعه به طول ۱۶۷ کیلومتر است که ۹۶ کیلومتر آن در حوزه قزوین و ۷۱ کیلومتر دیگر نیز در حوزه مازندران قرار دارد و مسیر استان‌های قزوین به مازندران را ۱۸۰ کیلومتر کاهش می‌دهد.

این جاده از مقابل نیروگاه شهید رجایی قزوین شروع می‌شود و پس از عبور از گردنه اکبرآباد، تونل شیرکوه و روستاهای شهرک و آتان در الموت به منطقه سه هزار شهرستان تنکابن در استان مازندران متصل می‌شود.

احداث جاده قزوین، الموت، تنکابن علاوه بر کاهش زمان و ترافیک سفر به شمال، مسیر استان‌های قزوین و مازندران را به هم نزدیک تر می‌کند و موجب ۱۰۰ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت می‌شود.

تسهیل در بهره‌برداری از معادن منطقه، رونق گردشگری در منطقه تاریخی و طبیعی الموت، تسهیل در دسترسی مردم مناطق صعب‌العبور استان‌های قزوین و مازندران به مراکز استان، کاهش ترافیک مسیر کناره دریای خزر، کاهش ترافیک مسیر کرج چالوس و قزوین رشت و رونق کشاورزی و آبزی‌پروری در مناطق الموت و شهرستان تنکابن در غرب مازندران با توجه به منابع آبی از دیگر مزایای این طرح ملی است که با بهره‌برداری از این طرح اقتصاد مازندران به‌ویژه غرب این استان نیز در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعتی متحول خواهد شد.

 

سیاهکلی در ادامه این گفتگو در خصوص جاده رحیم آباد به کلاچای هم اظهار داشت: با ساخت جاده رحیم آباد به کلاچای راه ارتباطی قزوین به گیلان ۱۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: این محور از حدود شش سال قبل کلید خورده و چند هدف عمده در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و پدافند غیرعامل دارد اما به دلیل مشکلات زیست محیطی مدتی است متوقف شده و باید تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: اخیراً موضوع تغییر مسیر و یا ادامه این جاده در شورای حفظ حقوق بیت المال هم مطرح و قرار شد در بازدید کارشناسان برای رفع چالش‌های زیست محیطی اقدام شود و از معاون رئیس جمهور درخواست کردیم برای تعیین تکلیف این پروژه مساعدت لازم را داشته باشند.

۵۰ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی می‌شود

سیاهکلی گفت: مشکلات این مسیر در شورای حفظ حقوق بیت المال استان مطرح شد تا فقط در ۵ کیلومتر اول کار ادامه یابد و با اطلاعات دریافت شده تاکنون برای اجرای این طرح حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و صلاح نیست کار در این مرحله متوقف شود زیرا بر اساس سند آمایش باید چند مسیر دسترسی به استان‌های شمالی داشته باشیم و در حال حاضر موضوع پدافند غیر عامل هم در اولویت است و باید ظرفیت دسترسی راه‌ها بیشتر شود تا در مواقع بحرانی و یا ترافیک بالا در تعطیلات بتوان از جاده‌های دیگر به شمال کشور تردد کرد.

وی یادآور شد: در حوادث غیر مترقبه هم که جاده‌های چالوس و هراز مسدود می‌شود اهمیت دسترسی از مسیرهای دیگر ضروری است و در صورت وجود جاده‌ای مناسب مانند قزوین به کلاچای و قزوین به تنکابن این مسیرها هم می‌تواند دسترسی هموطنان را به شمال کشور ممکن کند.

سیاهکلی گفت: اجرای این طرح می‌تواند مناطق آوج، طارم، الموت شرقی و غربی را از محرومیت خارج کرده و به توسعه متوازن اقتصادی منطقه هم کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: در شرایطی که بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای اجرای جاده رحیم آباد به کلاچای هزینه شده به نظر می‌رسد نباید این هزینه‌ها هدر برود هرچند توجه به دغدغه‌های محیط زیست هم مهم است و باید برطرف شود و نباید با احداث جاده به محیط زیست آسیب وارد شود اما امیدواریم با کمک جناب نوبخت این طرح نیز از رکود خارج شود.

کاهش ۱۰۰ کیلومتری مسیر / ۹۰ دقیقه زودتر می رسیم

سیاهکلی مهمترین ویژگی ساخت جاده رحیم آباد به کلاچای را صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش زمان سفر دانست و اظهار داشت: این مسیر ۱۴۵ کیلومتر از قزوین تا رودسر است که نسبت به مسیر جایگزین ۱۰۰ کیلومتر کمتر می‌شود و از نظر زمانی هم حداقل یک ساعت و نیم زودتر به مقصد می رسیم و پیش بینی می‌شود حدود ۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کم شود.

وی بیان کرد: توسعه و پیشرفت هر منطقه و رونق گردشگری با ایجاد راه‌های اصلی محقق می‌شود و امیدواریم با استفاده از همه دیدگاه‌های کارشناسی و توجه به محیط زیست در اجرای طرح‌های توسعه همچنان جدی باشیم.

سیاهکلی به موضوع دیگری که در دیدار با معاون رئیس جمهور مطرح شد اشاره کرد و گفت: مردم شهرستان آبیک سالهاست از کم آبی رنج می‌برند و در کنار آن روستاهای مسیر هم با چالش جدی تأمین آب شرب سالم و بهداشتی روبرو هستند و تسریع در تکمیل این پروژه مهم می‌تواند یکی از مطالبات به حق مردم منطقه را تأمین کند.

وی در تشریح این طرح اظهار داشت: پروژه انتقال آب سد طالقان به طول ۳۲۰ کیلومتر و شامل ۲ بخش تصفیه‌خانه و خط انتقال است که از زیاران شروع شده و به ضیا آباد ختم می‌شود؛ احداث تصفیه‌خانه به دلیل تأمین نشدن اعتبار در سال ۹۸ متوقف شده بود که به روش BOT تأمین اعتبار و مشکلات مالی آن حل شده و اجرای آن ادامه دارد.

سیاهکلی گفت: اگر اعتبارات پیش‌بینی شده در سال‌جاری تأمین شود تلاش خواهیم کرد امسال آب سد طالقان به آبیک برسد البته همه اینها به اعتبارات بستگی دارد.

وی اشاره کرد: اجرای این پروژه با اعتبارات عمرانی دولتی طولانی خواهد شد و به هدف پروژه نخواهیم رسید؛ اگر بخش خصوصی وارد شود ظرف ۲ سال این پروژه به سرانجام خواهد رسید.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تأمین آب استان برای ما اهمیت زیادی دارد و اجرای طرح انتقال آب استان به عنوان یک طرح تأثیرگذار می‌تواند دغدغه مردم ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا را برطرف کند که در این زمینه نیز معاون رئیس جمهور قرار شد مساعدت کنند.

وی بیان کرد: امروز مردم آبیک از کیفیت آب شرب در شهرستان خود گلایه مند هستند و ما رسالت داریم به این نیاز پاسخ دهیم و انتظار جدی داریم از محل اعتبارات تنش آبی منابع مالی مورد نیاز تأمین شود تا فاز اول بسرعت تکمیل شود.

سیاهکلی انتقال آب از شاهرود را از دیگر مطالبات مردم استان دانست و گفت: ۲۵ میلیون مترمکعب سهم آب ما از رودخانه شاهرود حذف شده که انتظار داریم با احیای این سهمیه بتوانیم نیازهای کشاورزی خود را تأمین کرده و در دراز مدت با انتقال آب شاهرود به استان مشکلات کم آبی را حل کنیم.

وی گفت: دکتر نوبخت در خصوص برداشت آب از شاهرود الموت دستورات خوبی دادند و بحث‌های خوبی مطرح شد و در سه نامه مکتوب دستورات مهمی گرفته‌ایم که آن را پیگیری می‌کنیم.

طرح مترو هشتگرد به قزوین از ضرورت‌های توسعه قزوین است

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت ادامه متروی هشتگرد به قزوین هم اضافه کرد: در سال ۸۵ قرار بر این بود که خط مترو پس از رسیدن به هشتگرد در طول مسیری ۷۴ کیلومتری و پس از عبور از ۵ ایستگاه نظرآباد، آبیک، کاسپین و محمدیه به شهر قزوین هم برسد، اما با گذشت ۹ سال به نظر می‌رسد این طرح مسکوت مانده و اجرا نخواهد شد.

سیاهکلی گفت: وزیر سابق راه و شهرسازی با این طرح مخالف بود و کار رها شد اما با تغییر در وزارتخانه و توجیهات کارشناسی همراهی وزیر تأیید شده و امیدواریم با کمک جناب آقای نوبخت در این زمینه نیز به تصمیم منطقی برسیم.

وی اظهار داشت: هر چند شبکه ریلی استان در حد قابل قبولی است اما به دلیل وجود دانشگاه‌های متعدد و بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو میزان استقبال دانشجویان و اساتید دانشگاه از مترو بسیار بالاست و می‌تواند به توسعه استان هم کمک کند و ما پیگیر اجرای این طرح مهم نیز هستیم.

سیاهکلی اضافه کرد: انجام برخی طرح‌ها مانند TOD و بازآفرینی نیز می‌تواند ایستگاه‌های راه‌آهن را به مراکزی کارآمدتر تبدیل کرده و مردم را نیز به استفاده از قطار برای مسافرت‌های بین شهری تشویق کند که این موضوع نیز در دستور پیگیری خواهد بود.

موافقت با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای روکش جاده‌های روستایی

سیاهکلی اضافه کرد: خبر خوب دیگری که از نشست با معاون رئیس جمهور برای مردم استان داریم اینکه برای بهسازی و روکش آسفالت جاده‌های روستایی استان بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که جناب آقای نوبخت دستور دادند با پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان موافقت شود که این خبر خوب نیز می‌تواند بخشی از مشکلات ما در مسیرهای روستایی را حل کند.

وی گفت: در این نشست مسائل کلان و مهم استانی را مطرح کردیم و با موافقت‌هایی که صورت گرفت امیدوارم شاهد تحول خوبی در تکمیل طرح‌ها و توسعه و عمران منطقه باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار