برخورد قاطع و هدفمند با باندهای توزیع و اشاعه دهنده مواد مخدر و روان گردان ها، کاهش سطح دسترسی به مواد مخدر، قطع زنجیره ارتباطی بین قاچاقچیان و مصرف کنندگان و پاکسازی چهره شهر از جمله اهداف اجرای طرح پاکساز محلات آلوده بوده است.
کد خبر: ۸۶۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵ 09 June 2020

فرمانده جدید نیروی انتظامی مازندران از آنچه که جابه‌جایی مناطق آلوده به موادمخدر استان پس از پاکسازی‌های سال‌های گذشته نامید انتقاد کرد و خواستار همکاری تمامی دستگاه‌های دخیل جهت کاهش معضل شیوع اعتیاد در مازندران شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سردار مرتضی میرزایی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود که در محل شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان در ساری برگزار شد ، گفت : مردم استان از اجرای عملیات پاکسازی در استان راضی نیستند چرا که به رغم انجام ماموریت سخت پلیس در پاکسازی ، جا به جایی مناطق آلوده در استان صورت گرفته است که نیاز به پیگیری جدی دارد.

وی همچنین تاکید کرد که عملیات پاکسازی مناطق آلوده به مواد مخدر و دستگیری معتادن متجاهر در استان مازندران به تداوم و گسترش می یابد.

طرح پاکسازی مناطق آلوده در مازندران با همکاری استانداری ، نیروی انتظامی ، بهزیستی ، دانشگاه علوم پزشکی ، نهادهای مردم نهاد و برخی دستگاه های اجرایی دیگر از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت و به طور مشخص طی سال های گذشته مناطقی در شهرستان های ساری ، نکاء ، آمل و چند شهر دیگر پاکسازی شد.

برخورد قاطع و هدفمند با باندهای توزیع و اشاعه دهنده مواد مخدر و روان گردان ها، کاهش سطح دسترسی به مواد مخدر، قطع زنجیره ارتباطی بین قاچاقچیان و مصرف کنندگان و پاکسازی چهره شهر از جمله اهداف اجرای طرح پاکساز محلات آلوده بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی ، در استان مازندران ۳۳ محله آلوده وجود داشت که بیشتر آنها در سال های گذشته پاکسازی شدند که مهم ترین آنها محله عباس آباد در حاشیه شهر نکاء ، ترک محله ، نوبنیاد و جانبازان در ساری ، امت آباد در آمل و سمنادشت در قائمشهر بوده است.

فرمانده انتظامی مازندران یکی از دلایل جا به جایی محلات آلوده پس از پاکسازی را سازمان یافتگی شبکه تهیه و توزیع مواد مخدر برشمرد و توضیح داد : اصولا جرائم مواد مخدر سازمان یافته و از پر سود ترین مشاغل دنیاست و به همین دلیل شاهد افزایش تهیه و تولید کنندگان و به نسبت آن نرخ شیوع مصرف در کشور و استان هستیم.

وی با این وصف انتظار مردم در برخورد قاطع و بدون نقص پلیس با قاچاقچیان و شبکه توزیع مواد مخدر را بحق دانست و وعده داد : از این پس با هماهنگی بیشتر و دقیق‌تر دستگاه‌های اطلاعاتی ، پلیس با تشدید اشراف اطلاعاتی با تهیه و توزیع کنندگان موادمخدر برخورد قاطع می‌کند.

سردار میزرایی گفت : به دلیل بالا بودن تعداد تهیه و توزیع کنندگان خرده پای مواد مخدر در استان ، امسال پلیس با به کارگیری نیروهای ماهرتر و تجهیزات پیشرفته تر با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی مبارزه با سوداگران مرگ را آغاز کرده است.

وی با توضیح این که مازندران به عنوان بارانداز و یا مسیر ترانزیت موادمخدر در کشور محسوب نمی شود ، تصریح کرد : با توجه به گردشگرپذیر بودن استان و اهمیت حفاظت از شرایط امنیتی ، اجتماعی و اقتصادی شهروندان ، عملیات مبارزه با مواد مخدر باید با برنامه دقیق صورت بگیرد تا موجب نارضایتی مردم نشود.

فرمانده انتظامی مازندران بر لزوم همکاری همه دستگاههای اجرایی و نهادهای مرتبط با شورای هماهنگی مبارزه با موا مخدر استان تاکید کرد و اظهار داشت : پلیس با هماهنگی دستگاه قضایی شرایط را برای تهیه و توزیع کنندگان و مصرف کنندگان سخت تر کرده است.

وی دغدغه مردم مازندران از افزایش نرخ شیوع مصرف به موادمخدر بویژه کاهش سن اعتیاد را جدی دانست و گفت : به همین دلیل هم پلیس مبارزه با قاچاقچیان موادمخدر و ارازل و اوباش را در اولویت ماموریت در استان قرار داده است و در این زمینه برنامه ریزی های جدی صورت گرفته است.

سردار میرزایی همچنین به اهمیت توجه به برنامه درمان و نظارت بر درمان معتادان در مازندران اشاره کرد و گفت: در این بخش بویژه در ایجاد مراکز نگهداری و توزیع داروهایی نظیر متادون ضعف هایی در استان وجود دارد که باید حل و فصل شود.

وی یکی از موادمخدر خطرناک و نگران کننده برای خانواده ها را " گل " معرفی کرد و اظهار داشت : صد در صد بذر این مواد مخدر وارداتی است و تمام محصول این درخت تبدیل به مواد روان گردان می شود و نمی توان از این درخت کاشته شده بذر تولید کرد.

فرمانده انتظامی مازندران از تجهیز پلیس به امکانات و تجهیزات پیشرفته دیجیتالی برای شناسایی محل های کشت مواد مخدر خبر داد و تاکید کرد : پلیس با اشراف کامل اطلاعاتی برخورد با تهیه و توزیع کنندگان مواد مخدر شروع کرده است.

دستگیری حدود هفت هزار معتاد متجاهر

رئیس پلیس مواد مخدر مازندران نیز در این نشست به کشف چهار هزار و ۲۷۵ کیلوگرم انواع مخدر در سال گذشته در استان خبر داد و گفت : این مقدار نسبت به سال ۹۷ که سه هزار و ۸۳۳ کیلو گرم بوده است که ۱۳ درصد افزایش نشان می دهد.

سرهنگ علیرضا ثقفی با اشاره به این که در این زمینه ۱۳هزار فقره رونده در دستگاه قضایی تشکیل شده است ، افزود : پلیس مواد مخدر مازندران سال گذشته با اجرای ۲ هزارو ۳۴۳ عملیات ۶ هزار و ۹۴۳ معتاد متجاهر و ۶ هزار و ۴۶۹ خرده فروش را دستگیر ، ۵۷ باند تهیه و توزیع مواد مخدر را متلاشی و ۷۹۸ دستگاه خودرو را توقیف کرده است.

وی به کشف ۸۰۲ کیلوگرم انواع موا مخدر در ۲ ماه سال جاری در مازندران اشاره کرد و توضیح داد : ۲هزار و ۴۲۰ نفر دستگیر و ۱۲باند نیز متلاشی شدند.

سرهنگ ثقفی از شکل گیری بانک اطلاعات مواد مخدر در سه منطقه غرب ، مرکز و شرق مازندران و همچنین شناسنامه دار شدن تهیه و توزیع کنندگان خرده پای مواد مخدر در استان خبر داد و گفت: بر اساس دستور فرمانده نیروی انتظامی اشراف اطلاعاتی برای مبارزه با مواد مخدر روز به روز در حال گسترش است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار