هنرمند مازندرانی نوآور و خلاق در صنایع دستی،
به گفته حمیدرضا گل محمدی هنرمند مازندرانی صنایع دستی بخش مهمی از گردش مالی صنعت گردشگری را به دوش می‌کشد، مازندران از استان‌های غنی در عرصه صنایع دستی است، اگرچه این صنعت استان هنوز به شهرت ملی و بین‌‌المللی نرسیده، اما هنرمندان زیادی در این استان حضور دارند که آثاری بدیع و زیبا از خود به جای گذاشته‌‌اند.
کد خبر: ۸۵۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶ 08 June 2020

به گزارش تابناک مازندران. گروه فرهنگی و هنری: هنرمند مازندرانی نوآور و خلاق در صنایع دستی با اشاره به این مطلب که صنایع دستی بخش مهمی از گردش مالی صنعت گردشگری را به دوش می‌کشد گفت: مازندران از استان‌های غنی در عرصه صنایع دستی است، اگرچه این صنعت استان هنوز به شهرت ملی و بین‌‌المللی نرسیده، اما هنرمندان زیادی در این استان حضور دارند که آثاری بدیع و زیبا از خود به جای گذاشته‌‌اند.

صنایع دستی بخش مهمی از گردش مالی صنعت گردشگری را به دوش می کشد
 
صنایع دستی بخش مهمی از گردش مالی صنعت گردشگری را به دوش می کشد
 


حمیدرضا گل محمدی تواندشتی متولد چهارم بهمن 1337، ساکن شهرستان بابلسر، کارشناس نمایش گرایش کارگردانی، مدیر بازنشسته فعالیت های دینی، هنری و ادبی جهاد دانشگاهی واحد مازندران و هنرمند نوآور و خلاق در صنایع دستی که با ابتکار و خلاقیت خود توانسته است هنر صنایع دستی با نام کدو آذین «کنده کاری روی کدو تزیینی» را به ثمر برساند و آثار بسیار زیبایی را از خود برجای بگذارد و انواع صنایع دستی را با این نوع کدو به تولید برساند.
این خلاقیت در هنر صنایع دستی در سال 79 توسط مدیریت وقت صنایع دستی استان مازندران جناب آقای حسین صابری به عنوان یک نوآوری وکاری منحصر به فرد در صنایع دستی شناخته شد و با دریافت کارت شناسایی و دریافت پروانه تولید کارگاهی با عنوان حکاکی و نقاشی روی کدو در این رشته اقدام به تشکیل شرکت تعاونی کدوآذین تواندشت بابلسرکرده و به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهد و با شرکت در نمایشگاه های متعدد داخل استان و خارج استان آثار بسیاری را به نمایش بگذارد و تحسین همگان را به همراه داشته باشد.
گل محمدی این هنرمند مازندرانی نوآور و خلاق در صنایع دستی به مناسبت 20 خرداد ماه روز جهانی صنایع دستی در گفت و گو با تابناک مازندران ،ضمن تبریک فرارسیدن روز جهانی صنایع دستی به صنعتگران این رشته با اشاره به اهمیت نقش صنایع دستی در توسعه گردشگری در مازندران گفت: صنایع دستی بخش مهمی از گردش مالی صنعت گردشگری را به دوش می‌کشد، مازندران از استان‌های غنی در عرصه صنایع دستی است، اگرچه این صنعت استان هنوز به شهرت ملی و بین‌‌المللی نرسیده، اما هنرمندان زیادی در این استان حضور دارند که آثاری بدیع و زیبا از خود به جای گذاشته‌‌اند.
وی افزود: در سرزمین پهناور و برخوردار از طبیعت زیبا و پر برکت مازندران از غرب تا شرق استان می‌توان صدها نوع محصول را دید که نتیجه نوآوری و هنرِ هنرمندان صنایع دستی مازندران و فرهنگ بومی و سبک زندگی این استان است، هنرمندان مازندرانی با بهره گیری از طبیعت پر برکت این استان با ساخت انواع ظروف چوبی تا انواع بافته‌های پشمی، حصیری، نخی و لباس‌ها و عروسک‌ها و... توانسته اند دست به خلق آثار زیبایی بزنند که هم به عنوان تزیینی و هم کاربردی مورد بهره برداری قرار گیرد، اما با این حال صنایع دستی مازندران هنوز با جایگاهی که مطلوب آن بوده فاصله دارد.

صنایع دستی بخش مهمی از گردش مالی صنعت گردشگری را به دوش می کشد
 
صنایع دستی بخش مهمی از گردش مالی صنعت گردشگری را به دوش می کشد
 


گل محمدی ادامه داد: هرحرفه‌ای درجامعه نیاز به اقتصاد و بازار‌یابی دارد وکسانی که وارد دنیای هنر می‌شوند باید جنبه‌های اقتصادی آن را در نظر بگیرند تا بتوانند برای پایدار ماندن در آن گام‌های مستحکمی بردارند، صنایع دستی هم از این قاعده مستثنی نیست حتی می‌توان گفت وضعیتی ویژه در این زمینه دارد.
این هنرمند نوآور در صنایع دستی خاطر نشان کرد: اندیشه اقتصاد هنر از سال‌های دور در کشور وجود داشت، بطور مثال اگر به رشته صنایع دستی وارد شویم و کمی به تفحص و پژوهش بپردازیم، خواهیم دید که هنرمندان صنعتگر در آن زمان‌ها بر اساس نیاز جامعه، شم اقتصادی‌ و کاربرد تولیدات هنری در جامعه به فعالیت می‌پرداختند و آنگاه دست به تولید صنایع‌دستی می‌زدند. وی با ارایه این مطلب که اگر به نیازهای جامعه در زمان‌های بسیار دور اشاره ای داشته باشیم می توانیم به زیر‌اندازهایی که برای استفاده در منازل بر اساس موقعیت جغرافیایی و اقلیمی بر اساس مواد طبیعی موجود ساخته می‌شد اشاره کنیم، که تولید محصولاتی دارای ارزش هنری را در بر می گرفت و از نظر اقتصادی نیز در‌آمدی عاید صنعتگر مربوطه می شد. خاطرنشان کرد: هنرمند ایرانی به اقتصاد هنر اشراف داشت و آثار خود را به گونه‌ای به بازار عرضه می‌کرد که کاربرد داشته باشد تا بتواند امرار معاش هم کند، اما این فرآیند در این برهه زمانی کمرنگ شد.

وی ادامه داد: در جامعه کنونی با وجود این‌که دانشگاه‌ها با ایجاد رشته‌های هنری، اشخاصی را به عنوان هنرمند دانش‌آموخته به بازار کار فرستاده‌اند، نتیجه مناسبی در هنر و صنعت نمی‌بینیم، چون بیشتر آن‌ها در اقتصاد هنر خبره نیستند و در دوران تحصیل واحدی را به نام اقتصاد هنر نگذرانده‌اند، بنابراین دچار بحران می‌شوند و می‌گویند که هنر در ایران خریدار ندارد، به همین دلیل اخیراً جامعه دانشگاهی اقدام به ایجاد رشته‌ای به ‌نام اقتصاد هنر کرد تا با تربیت دانشجویان بتواند معضل اقتصاد هنری را برطرف کند. که این موضوع یک حلقه گمشده در دانش مدیریتی هنر کشور به حساب می‌آید و تا رسیدن به حضور اقتصاد هنر در بدنه هنری کشور، راه بسیار زیادی باقی مانده است، ما در جامعه با معضل اقتصادی و کار‌آفرینی دانش‌آموختگان توسط خودشان روبه‌رو هستیم.
گل محمدی با ارایه این مطلب که امیدوارم روزی برسد که دانشجویان ایرانی در زمان فارغ شدن از تحصیل و ورود به جامعه کار‌آفرین باشند و با توجه به رشته خود بتوانند در مشاغل آزاد مشغول کار شوند. تاکید کرد: یکی از آسیب‌های وارد شده بر هنر به ویژه هنر صنایع دستی در ایران این است که با رشد صنعت و ارائه وسایل صنعتی در جامعه و استفاده از آن در زندگی روزمره، نقش هنر و کاربرد ابزار و وسایل هنری در زندگی کمرنگ شد ه است و از دیگر آسیب‌های وارده بر هنر به ویژه در استفاده نکردن مردم از صنایع دستی بومی، ورود بی‌رویه صنایع‌دستی چینی است که با دستگاه CNC تولید و با کمترین قیمت وارد کشور می‌شود، عامه مردم با توجه به داشتن اقتصاد ضعیف نمی‌توانند از صنایع دستی بومی بهره‌مند شوند، البته این موضوع در تمام رشته‌ها صدق می‌کند.
مدیرعامل شرکت تعاونی کدوآذین تواندشت بابلسر افزود: در رشته صنایع دستی طرحی را با عنوان کنده کاری روی کدو تزئینی آغاز کردم و توانستم با این کار دست به یک نوع ابتکار بزنم که منجر به کارآفرینی هم شد، اوایل کار فعالیت‌های من فقط جنبه تزئینی داشت اما در طول حضور خود در نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی به این نتیجه رسیدم که با توجه به زحماتی که متحمل می‌شوم باید از این هنر در‌آمدی هم داشته باشم، به مرور به تولید آثاری پرداختم که علاوه بر جنبه‌های تزئینی در خانه هر شهروند ایرانی جنبه کاربردی هم داشته باشد.
وی افزود: در این راستا علاوه بر تولید آثار حجمی تزئینی و تابلو‌های تزئینی، به تولید آثاری مانند گلدان‌های دیواری، رومیزی، آویز، ساخت انواع آباژور دیواری و رومیزی، آینه‌های دیواری با تزئین معرق کدو زینتی، ساخت سه‌تار و دوتار با کاسه کدو تزئینی، جای خلال دندان، جا‌قلمی، جای دستمال کاغذی، قندان، صندوقچه‌های کوچک و ظروف مصرفی با روکش معرق کدو تزئینی، جای شکلات‌ و بسیاری از آثار دیگر که هم جنبه تزئینی و هم جنبه کاربردی دارند، پرداختم این محصولات قیمت مناسبی هم دارند و خانوارهای طبقه اقتصادی متوسط هم می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند.

هنرمند نوآور و کار آفرین در صنایع دستی با تاکید بر این که یک هنرمند در صنایع دستی می‌تواند در طول سال دست به آفرینش آثار هنری ارزشمندی بزند که ماندگاری داشته باشد و به عنوان اثری زینتی در مجموعه‌ها نگه داری شود، گفت: اما با ابتکار و اندیشه نیز می‌توان به تولید کارهایی با قیمت مناسب و در توان خرید همه اقدام کرد تا هم مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند و هم هنرمند از نظر اقتصادی‌ موفق باشد. متاسفانه در ایران کانال و سازمان مشخصی وجود ندارد که هنرمندان را به سوی اقتصاد هنر هدایت کند، اگر این سخن را مطرح می‌کنم به این دلیل است که بیش از چند دهه در مازندران فعالیت هنری و صنایع دستی دارم و شاهد بودم که هنرمندان زیادی در عرصه اقتصاد هنر موفق نبودند و حتی برخی نیز از تولید دست کشیدند.
مسئول سابق انجمن صنایع دستی بسیج هنرمندان مازندران ادامه داد: در جامعه ما فقط در تئوری و کلام از هنر حمایت می‌شود، بیشتر هنرمندان درآمدی برای گذران زندگی خود ندارند و از هنر به عنوان یک تفنن و نه برای تامین معیشت خود استفاده می‌کنند. حضور دلالان در عرصه هنر به ویژه صنایع دستی نیز آسیب بزرگی به اقتصاد هنرمندان تولیدکننده زده است. چرا بایستی وضعیتی فراهم شود که هنرمند صنایع دستی تولیدات خود را به خیابان و میادین ببرد و بساط پهن کرده و دست فروشی کند.
عضو هیات مدیره اتحادیه شرکت تعاونی صنایع دستی مازندران با ارایه این مطلب که بیشتر بهره‌مندی مادی هنر به جیب واسطه‌ها می‌رود، ورود صنایع دستی ماشینی بی‌رویه از چین به ایران با قیمت پایین هم رفته رفته به اقتصاد هنرمندان آسیب وارد کرد و آن‌ها را به کنج عزلت کشاند اذعان داشت: نبود برنامه‌ریزی و اندیشه اقتصادی در هنر و وعده‌های توخالی برای ارایه تسهیلات به هنرمندان نیز از آسیب‌هایی است که دامن صنایع دستی را در جامعه گرفت.
گل محمدی ادامه داد: بازارچه های دایمی صنایع دستی که می تواند به صنعتگران صنایع دستی استان دلگرمی بدهد و به رشد اقتصادی آن ها کمک کند کمبودش در شهرستان های استان پهناور و گردشگر پذیر مازندران احساس می شود که ظاهرا تنها یک بازارچه دایمی در رامسر ایجاد شده است.
این هنرمند مازندرانی ادامه داد: پس از چهل سال گذشت از پیروزی انقلاب اسلامی، سال گذشته حرکتی از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابلسر جهت راه اندازی و ایجاد بازارچه صنایع دستی دایمی برای صنعتگران شهرستان بابلسر صورت گرفت که تعدادی از هنرمندان در مجموعه ای گرد هم آمدند و در این بازارچه فعالیت های اقتصادی خود را آغاز کردند که با توجه به موقعیت مکانی نامناسب، مسئولان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بابلسر را برآن داشت تا با همکاری اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی استان نسبت به تهیه مکان مناسبتری با حضورحد اکثری هنرمندان صنایع دستی بابلسر در این شهرستان جهت ایجاد بازارچه دایمی صنایع دستی اقداماتی را انجام دهند که اگر در این امر موفق شوند در آینده نزدیک شاهد افتتاح و راه اندازی این بازارچه خواهیم بود که گام مثبتی را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: متاسفانه روندی در پیش رو داریم که اگر شخصی در این جامعه دست به ابتکار و نوآوری بزند به خوبی از حمایت های سازمان ها و نهاد های مربوطه بهره مند نمی شود و حتی موانعی نیز در سر راهش به وجود می آید و اگر روند رو به رشدی در آن ابتکار و خلاقیت مشاهده شود بسته به پشتکار و فعالیت خود مبتکر و نوآور است که باسختی ها و مشکلات در پیش رو به کارش ادامه می دهد تا به مقصد نهایی خود دست پیدا کند.

صنایع دستی بخش مهمی از گردش مالی صنعت گردشگری را به دوش می کشد
 
هنرمند نوآور و کار آفرین مازندرانی در صنایع دستی در پایان با اشاره به این مطلب که در بین انواع بیکاری، شایع ترین آن در کشورهای در حال توسعه، بیکاری پنهان است. افزود: درکشورهایی که هنوز ساختار جامعه کشاورزی و روستایی به صورت سنتی و کهن باقی مانده است، بیکاری پنهان بیشتر به چشم می خورد که صنایع دستی با قابلیت ها و خصوصیات ویژه خود، می تواند نقش مهمی در حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال برای بیکاران ایفا کند و بدون تردید یکی از جنبه های مثبت صنایع دستی، به اثرات آن در مبارزه با انواع بیکاری مربوط می شود. بیکاری، یکی از مسائل پیچیده کشورهای رو به رشد است که از افزایش سریع جمعیت سرچشمه می گیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار