هر ساله با پایان برداشت محصولات کشاورزی در شهرستان دهلران بسیاری از کشاورزان با آتش زدن بقایای مزارع گندم و کلزا اقدام می کنند اقدامی که مشکلات زیست محیطی را در این شهرستان دو چندان کرده است.
کد خبر: ۸۵۹۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰ 07 June 2020

تابناک ایلام، مجتبی کاور :: هر ساله با پایان برداشت محصولات کشاورزی در شهرستان دهلران بسیاری از کشاورزان با آتش زدن بقایای مزارع گندم و کلزا اقدام می کنند اقدامی که مشکلات زیست محیطی را در این شهرستان دو چندان کرده است.

عدم توجه کشاورزان به محیط زیست و عرصه های منابع طبیعی سبب شده روزانه شاهد دودی غلیظ در آسمان شهر و مسیر دهلران به سمت خوزستان در دمای بالای 50درجه سانتیگرات در این شهرستان باشیم عدم توجه دستگاه های مرتبط به موضوع سبب شد که هفته گذشته دادستان عمومي و انقلاب شهرستان دهلران از مدیران جهاد كشاورزي و محیط زیست خواست تا متخلفینی که اقدام به آتش سوزي مزارع، می کنند به دادستانی معرفی کنند در غیر این صورت برابر قانون با مدیران برخورد خواهد شد.

خوشبختانه بعد از هشدار داستان دهلران مسئولان جهادکشاورزی ومحیط زیست پای کار آمدند و متخلفین را به دادستانی معرفی کرده اند برای بررسی موضوع گفتگویی با مدیر جهاد کشاورزی و مدیر محیط زیست شهرستان دهلران داشته ایم .

مدیر اداره جهاد کشاوری شهرستان دهلران گفت: متاسفانه برخی از کشاورزان بدون توجه به هشدارها و آموزش های لازم کارشناسان بعد از برداشت اقدام به آتش زدن کاه و کلش زمین های کشاورزی خود می کنند.

عباس احمدی در گفت و گو با تابناک اظهار کرد: برای جلوگیری از آتش سوزی مزارع کشاورزی توسط کشاورزان هرساله آموزش های لازم توسط کارشناسان جهاد کشاورزی ارائه می شود.

وی بیان داشت : امسال باتوجه به ویروس کرونا کلاس آموزشی در خصوص جلوگیری از آتش سوزی برگزار نشده است ولی در راستای آموزش کشاورزان توزیع بروشور، اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی، انتشار پیام های ترویجی و دیدار چهره به چهره در دستور کار کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران تصریح کرد : آتش زدن کاه و کلش باور غلط و زیان باری است که میزان نفوذپذیری خاک را کاهش می‌دهد، مواد آلی خاک را از بین می‌برد و میزان فرسایش آبی و بادی را افزایش می‌دهد.

احمدی گفت: این سنت غلط علاوه بر وارد کردن خسارت جبران ناپذیر به خاک، کیفیت و عملکرد محصول را در سال آینده کاهش می‌دهد و اگر آتش زدن موجب خسارت به سیستم های آبیاری تحت فشار که توسط دولت سرمایه گذاری شده است شود، قطعا موضوع را از طریق محاکم قضایی پیگیری خواهیم کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران ادامه داد : باتوجه به جلسه اخیر شورای حفاظت از اراضی ملی شهرستان تفاهم نامه ای در خصوص آتش زدن پس چرای مزارع، تعداد 111نفر بهره بردار که اقدام به آتش زدن زمین های کشاورزی خود کرده بودند طی لیستی به محیط زیست شهرستان جهت سیر مراحل قانونی معرفی شده اند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان دهلران گفت: برابر قانون محیط زیست با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

ابراهیم مرادعلیوند در گفت و گو با خبرنگار تابناک اظهار کرد: محیط زیست در راستای وظیفه ذاتی خود، به استناد ماده 9قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده 20قانون هوای پاک، متخلفینی که با آتش سوزی عمدی اقدام به آتش زدن پس چرای خود می کنند برخورد قانونی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست براساس وظیفه ذاتی خود با متخلفین برخورد قانونی خواهد کرد، گفت: امید است دستگاه ها در راستای شناسایی افراد همکاری لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 111نفر از کشاورزان بخش موسیان و دشت عباس که اقدام به آتش زدن پس چرای مزارع کشاوری خود کرده اند شناسایی که پرونده در این راستا تشکیل شده و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع خواهیم داد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار