رئیس‌جمهوری گفت: از هفته آینده، ۲۴ خرداد مهدکودک‌ها با رعایت مقررات و پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند. همچنین تصویب شد که «کلاس‌های قرآن» از ۲۴ خرداد بتوانند فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های لازم آغاز کنند.روحانی با بیان اینکه آموزشگاه‌های زبان و سایر آموزشگاه‌ها هم از ۲۴ خرداد می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند، درمورد فعالیت تورهای مسافرتی نیز گفت: تورهای مسافرتی هم از ۲۴ خرداد می‌توانند فعالیت‌های خود را آغاز کنند. درباره تورهای خارجی بنا شد که در جلسه‌ای با حضور وزارت بهداشت، گردشگری و وزارت خارجه بررسی شود، باید در این زمینه چارچوبی مصوب شود و تاریخ آن را هم آن زمان تعیین می‌کنیم که تصمیم‌گیری در این زمینه برای جلسات آینده باقی ماند. به گزارش «ایرنا» روحانی درباره آغاز به‌کار سینماها و کنسرت‌ها گفت: این مراکز با رعایت دو شرط، اول آنکه ظرفیت را ۵۰ درصد در نظر بگیرند و ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌هایشان خالی باشد و دوم اینکه پروتکل‌ها را به‌طور کامل مراعات کنند از اول تیرماه شروع شود.رئیس‌جمهوری گفت: درباره برگزاری مراسم‌ها در آرامستان‌ها باید بحث و بررسی شود و چارچوب‌ها مد نظر قرار گیرد. آنها هم اگر درمورد چارچوب‌ها به توافق رسیدند از اول تیرماه آنها هم می‌توانند فعالیت خودشان را آغاز کنند، برخی از موارد هم بود که در جلسه بحث و بنا شد بررسی بیشتر و دقیق‌تر انجام شود.روحانی درباره مرخصی زندانی‌ها در تیرماه گفت: مقرر شد در این زمینه در کمیته‌ها بررسی‌های بیشتری انجام شود و آنچه مصوب شد در جلسه بعد تصمیم‌گیری شود.رئیس‌جمهوری گفت: مقرر شد درباره راهیان نور و همچنین برخی اجتماعات مذهبی، بررسی‌های بیشتری انجام شود و پیشنهادها در جلسه بعد که شنبه آینده تشکیل می‌شود، تصمیم‌گیری کنیم.

ادامه بسته‌های حمایتی دولت

او همچنین تاکید کرد که بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات بانکی، صندوق بیمه بیکاری و بسته‌های معیشتی تا زمانی‌که کووید-۱۹ روبه‌روی ما است ادامه خواهد یافت. رئیس‌جمهوری افزود: برنامه حمایتی دولت تا پایان سال و تا هر زمانی که کووید-۱۹ وجود دارد، ادامه خواهد یافت و ما روبه‌روی سختی‌های این بیماری همچنان ایستاده‌ایم و این حمایت‌ها را برای نیازمندان انجام می‌دهیم.

اپیدمی طولانی کرونا

روحانی درباره ویروس کووید-۱۹ نیز اظهار کرد: مردم باید به این نکته توجه کنند این اپیدمی طولانی است و پایان مشخص و روشنی برای آن در اختیار نداریم تا زمانی که بتوانیم به یک واکسن مورد تایید و در دسترس برسیم، ممکن است با زمان طولانی روبه‌رو باشیم. رئیس‌جمهوری افزود: پس در ذهن مردم این نباشد که امروز احتیاط می‌کنیم، دست‌ها را می‌شوییم، ماسک هم می‌زنیم و فاصله را رعایت می‌کنیم ولی این بیماری تا ۱۵ روز دیگر حذف می‌شود، بلکه این تصور باید حذف شود. روحانی همچنین اعلام کرد: فعالیت بهداشت و درمان از این هفته به فاز سوم رفته و خودش را نسبت به گروه‌های آسیب‌پذیر متمرکز کرده است.

روحانی در ادامه جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اظهار کرد: با بررسی‌هایی که انجام شده است از ۲ دارویی که در این بیماری تا حدی موثر است استفاده می‌شود و امیدواریم در سایر زمینه‌ها کارهای علمی و تحقیقاتی ادامه پیدا کند.

توصیه‌های کرونایی

روحانی با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی باید تا زمان طولانی در دستور کار باشد، تصریح کرد: اجتماعاتی که مردم در کنار همدیگر قرار می‌گیرند؛ عروسی، عزا، اجتماعات قومی و قبیله‌ای و... باید برای مدتی کنار بگذاریم تا زمانی که بهداشت و درمان ما اعلام کند و بگوید این احتیاط‌ها دیگر لازم نیست. وی با اشاره به شیوع کرونا در یک منطقه خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت در جلسه روز گذشته اعلام کرد در یکجا شاهد پیک این اپیدمی هستیم که منشا آن عروسی بوده و مشکل ایجاد کرده که این مشکل هم برای مردم، کادر درمانی و خسارت برای اقتصاد و نظام درمانی کشور است. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: نکته‌ای که مردم باید توجه کنند یکی نظافت شخصی یعنی شستن دست‌ها در صدر این بهداشت فردی و نظافت شخصی است و دیگر فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی است. اگر ما با هم کار داریم فاصله را باید مراعات کنیم. دیگر مانند سابق نیست که ۴ تا خانواده می‌خواهند یکدیگر را ببینند همه بروند کنار هم، باید این فاصله را رعایت کنند.روحانی ادامه داد: وقتی چند نفر جمع می‌شویم باید ماسک بزنیم و تجمع را فعلا کنار بگذاریم. تجمع مانند اجتماعاتی که برای عروسی یا عزاداری داشتیم یا تجمعاتی که فامیلی و قبیله‌ای و مرسوم است اینها را برای مدتی باید کنار بگذاریم. اگر این اصول را مراعات کنیم کار، کسب و فعالیت را هم ما می‌توانیم انجام و ادامه دهیم و این ضرورت برای ما است. روحانی اظهار کرد: نکته دیگری که بسیار هم مهم است اینکه باید با اضطراب مبارزه کنیم، شایعه درست نکنیم، بی‌خودی مساله‌ای را بزرگ نکنیم. ممکن است در شهری ۲۰ تا ۴۰ نفر دچار مشکل شوند و به بیمارستان مراجعه کنند و برگردند. روحانی گفت: نباید با بیان اینکه نقطه دوم و سوم اوج بیماری کرونا در کشور ایجاد شده و کدام کار اشتباه بوده یا سرعت عمل زیاد بوده است، فضای روانی جامعه را به هم بریزیم.

لزوم استفاده از فضای مجازی

روحانی در ادامه تصریح کرد: باید کار کنیم، کارخانه‌های ما فعال باشد، مغازه‌ها باز باشد و رفت و آمدها در حد ضرورت در جریان باشد و مقابله با ویروس هم ادامه داشته باشد. اینکه ضدانقلاب مدام تبلیغ می‌کند که همه کارها باید تعطیل باشند و برخی از رسانه‌های ما که مطلب ندارند، مطالب شب قبل رسانه‌های ضد انقلاب را تکرار می‌کنند، درست نیست. روحانی با بیان اینکه ما در فعالیت اجتماعی حتی‌الامکان باید از فضای مجازی استفاده کنیم، گفت: فضای حقیقی باید اولویت دوم شود و اولویت اول ما باید فضای مجازی باشد. در فضای مجازی باید کار اداری را در اختیار مردم قرار دهیم که مردم مراجعه نکنند و بتوانند از خانه خود آن خدمت را دریافت کنند.رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اگر خرید و فروش است، اگر اقدامات مهم‌تر اقتصادی است، حتی‌الامکان از فضای مجازی استفاده کنیم حتی در آموزش. رئیس‌جمهوری افزود: بخشی از آموزش‌ها باید به فضای مجازی برود و بخشی هم که ضروری است با مراعات پروتکل‌ها باید به فضای حقیقی برود و انجام گیرد.

دستور روحانی به وزرای علوم و میراث

روحانی همچنین روز گذشته در گفت‌وگو با منصور غلامی، وزیر علوم تاکید کرد که برنامه‌ریزی لازم برای سازگاری نظام آموزش عالی با کرونا تهیه و ارائه شود. او همچنین از وزیر علوم خواست تا برنامه‌ریزی‌های علمی و آموزشی برای دانشجویان به گونه‌ای صورت گیرد که عقب‌افتادگی‌های ناشی از تعطیلات دانشگاه‌ها در ایام اخیر جبران و از لطمه درسی به آنان جلوگیری شود. روحانی در گفت‌وگو با علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی تاکید کرد که دستورالعمل‌های بهداشتی لازم برای بازگشت فعالان گردشگری و صنایع دستی به چرخه فعالیت تهیه شود.

08-02