دیپلمات بلندپایه روسیه در وین:
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد که ایران دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به تأسیسات هسته ای خود را رد نمی کند.
کد خبر: ۸۵۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱ 07 June 2020

 

 

ایران دسترسی بازرسان آژانس اتمی به تأسیسات خود را رد نمی‌کند

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، «میخاییل اولیانوف» سفیر و نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین شنبه‌شب در یک پیام توئیتری نوشت: «ایران دسترسی [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] را رد نمی‌کند».

اولیانوف افزود: «ایران حقوق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیر سوال نمی‌برد و برای تداوم مشورت‌ها آماده است. آژانس در این باره ابراز نگرانی کرده اما آن هم برای گفت‌وگو آماده است. اجازه بدهید امیدوار باشیم که مشکلات به زودی برطرف خواهد شد».

وی پیشتر در یک پیام دیگر به درز کردن گزارش محرمانه آژانس درباره ایران به رسانه‌ها [خبرگزاری آسوشیتدپرس] اشاره کرد و نوشت: «گزارش امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای توافقات پادمانی در ایران، پنج دقیقه پس از توزیع آن در میان اعضای شورای حکام در رسانه‌های غربی منتشر شد».

اولیانوف تصریح کرد: «اصل محرمانه بودن گزارش‌ها در آژانس نتیجه‌بخش نیست. اما این رخداد دست کم یک نکته مثبت داشت. از محتوای گزارش مشخص است که مسأله جای دیگری بوده و مایه نگرانی فوری در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نیست».

گفتنی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در سند محرمانه‌ای که در اختیار کشورهای عضو شورای حکام این نهاد قرار داد و به رؤیت خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز رسید، اعلام کرد که از بیستم ماه مه مجموع ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران به ۱،۵۷۱.۶ کیلوگرم (۱.۷۳ تن) رسیده است که نسبت به ذخایر ۱،۰۲۰.۹ کیلوگرم (۱.۱ تن) در نوزدهم فوریه، یک افزایش ۵۵۰.۷ کیلوگرمی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که طبق توافق هسته‌ای منعقده میان ایران با کشورهای ایالات متحده، آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در سال ۲۰۱۵، ایران مجاز است که در مجموع ۲۰۲.۸ کیلوگرم (۴۴۷ پوند) ذخیره اورانیوم غنی شده در اختیار داشته باشد.

در این گزارش آژانس آمده است که ایران همچنان به غنی سازی اورانیوم تا درجه خلوص ۴.۵ درصد (که بالاتر از ۳.۶۷ درصد مجاز طبق مفاد برجام است) ادامه می‌دهد، در حالی که این درصد بالاتر از محدودیت‌های مقرر در این توافق در مورد آب سنگین است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گزارش خود می‌افزاید که ایران با تداوم بخشیدن به روند افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده، توافق خود با قدرت‌های جهانی را نقض می‌کند!

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار