مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد
کد خبر: ۸۵۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴ 06 June 2020

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از پیگیری قضایی موضوع تخریب پنیر لیقوان در یک برنامه تلویزیونی از طریق مراجع قضایی و مدعی العموم خبر داد و گفت: پیگیری لازم را تا حصول نتیجه، از طریق مراجع قضایی ادامه خواهیم داد.ایاز برنو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که پنیر لیقوان حاصل شیر تولیدی از مراتع خوش آب و هوای دامنه‌های سهند از گونه‌های گیاهی غنی و انحصاری است، اظهار کرد: گرچه در برخی از مناطق جهان پنیرهای مختلفی به شهرت رسیده و موجب رونق اقتصادی منطقه خود شده‌اند اما شاید بتوان پنیر لیقوان را یکی از بهترین پنیرهای ایران و جهان دانست که از شیر گوسفند نژاد قزل به دست آمده و به یک برند معتبر تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که پنیر لیقوان از نظر ارزش غذایی با انواع پنیرهای معروف برابری کرده و گاه حتی از پنیرهای پرآوازه جهان پیشی گرفته است، افزود: این محصول غذایی، حاصل زحمات نسل‌های متمادی از مردم زحمت کش روستای لیقوان است و طبق گفته‌ی گذشتگان، تولید پنیر بیش از صدها سال قبل بین مردم منطقه رایج بوده است.

برنو به شیوه مناسب و اصولی دوشیدن گوسفندان در این روستا اشاره کرد و گفت: این دوشیدن اصولی باعث شده هیچ گونه مواد اضافی در حین دوشیدن وارد شیر نشود و شیر استحصالی در اسرع وقت به کارگاه‌های عمل آوری حمل و به پنیر تبدیل شود.

وی آب و هوای خوب منطقه، گیاهان منحصر بفرد دامنه‌های سهند و روش دوشیدن شیر مختص به اهالی این روستا را از دلایل عمده برای طعم و عطر منحصر بفرد پنیر لیقوان عنوان کرد.

برنو از برگزاری جشنواره‌ی پنیر لیقوان در روزهای آتی خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره‌ پنیر لیقوان انجام شده است که طی ماه‌های آتی شاهد برگزاری این جشنواره در روستای لیقوان خواهیم بود.

وی در خصوص طولانی بودن پروسه‌ و عدم موفقیت تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات بانکی، اظهار کرد: با توجه به این‌که تعداد سرمایه گذاران در زمینه‌ی تولید پنیر بدون اخذ هیچ گونه تسهیلات بانکی، بسیار زیاد است، نیازی به تخصیص تسهیلات جدید بانکی وجود ندارد، همچنین برای حفظ و بقای کارگاه‌های تولیدی قدیمی پنیر، توصیه می‌کنیم تولیدکنندگان جدید در مناطقی دیگر این فعالیت را انجام دهند.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی همچنین از تولید سالانه چهارهزار تن پنیر لیقوان از طریق ۴۵ واحد تولید پنیر خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار