کد خبر: ۸۵۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ 06 June 2020

شهرکرد - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردل با توجه به پوشش گیاهی این شهرستان گفت: ۳۵ درصد از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی شهرستان اردل مستعد آتش‌سوزی است.

سلیمان بهمنی با اشاره به رصد و شناسایی مناطق با پوشش متراکم و مستعد آتش‌سوزیدر شهرستان اردل، بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر مناطق شهرستان اردل کوهستانی، صخره‌ای و شیب‌دار هستند و امکان استفاده از ماشین آتش‌نشانی در آن نقاط وجود ندارد، به همین دلیل برای مقابله و مهار آتش در مناطقی که امکان تردد وسیله نقلیه باشد و به اصل کار منابع طبیعی آسیب وراد نشود، آتش‌بر ایجاد می‌کنیم.

وی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مورد آتش‌سوزی برای مرتع‌داران و دامداران اشاره و تصریح کرد: در برخی از مناطق نیز نیروهای دیده‌بان بکار گرفته شده است تا در صورت بروز آتش‌سوزی بلافاصله موضوع را به منابع طبیعی اطلاع دهند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردل، با اشاره به برگزاری کمیته اطفاء حریق در فرمانداری شهرستان و ملزم کردن اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای تخلیه شانه خاکی جاده‌ها از پوشش گیاهی اشاره کرد و گفت: اهمیت این مساله برای جلوگیری از بروز و گسترش آتش‌سوزی ناشی از فعالیت‌های مسافران و گردشگران به جنگل‌ها و مراتع است.

بهمنی به تهیه بروشورهای آموزشی خاموش کردن آتش اشاره و تصریح کرد: متاسفانه خیلی از آتش‌سوزی‌ها به دلیل بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری گردشگران در طبیعت رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۸ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی این شهرستان رخ داده است، ادامه داد: حاشیه کارون ۴، مناطقی از دیناران، بهشت‌آباد و آب‌سرده از جمله مناطق بحرانی این شهرستان از نظر وقوع آتش‌سوزی هستند، که سعی شده است با استقرار دامداران و اقدامات دیگر میزان علوفه این مناطق را کم کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردل با تاکید بر توجه مردم به هشدارها و رعایت اصول لازم در روشن و خاموش کردن آتش هنگام حضور در عرصه‌های طبیعی، یادآور شد: به دلیل سرایت آتش از مزراع به مراتع، کشاورزان می‌بایست از آتش‌زدن کاه و کلش باقیمانده در مزارع خود پرهیز کنند.

بهمنی با اشاره به نقش جوامع محلی در پیشگیری و مهار آتش‌سوزی‌ها، تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هر گونه آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی مسئله را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ به نیروهای منابع طبیعی اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، ۸۰ درصد از مجموع ۳۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری را بلوط تشکیل می‌دهد که ۲۰۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها در محدوده زاگرس است

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار