کد خبر: ۸۵۸۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 06 June 2020

نفیسه حاجاتی/دبیر سرویس میراث و گردشگری

تابناک/آخرین صفحه میراث ناملموس، پایان سال گذشته منتشر شد و به دلیل کم شدن صفحات روزنامه، از ابتدای امسال صفحه‌ای با این عنوان نداشتیم؛ اما از این هفته تصمیم گرفته‌ایم که صفحه میراث ناملموس را احیا کنیم و با رویکرد جدیدی برایتان از مهم‌ترین اما مهجورترین میراثمان بگوییم. امروز در این صفحه گزارشی درباره گویش کهن ولاتی می‎ خوانید که حاصل خوش ذوقی و عرق زیاد یکی از جوانان نیک‌آباد به دیارش است. در این ستون هم مهم‌ترین اخباری راکه از ابتدای امسال در حوزه میراث ناملموس منتشر شده، برایتان گلچین و به صورت بسیار موجز، روایت کرده ایم. اگر پژوهشگر یا علاقه‌مند این حوزه هستید و مایلید که مطالب مستند و پژوهشگرانه‌تان در حوزه میراث ناملموس به گوش مخاطبان روزنامه اصفهان‌زیبا برسد، با روزنامه تماس بگیرید، مطالب یا سوژه‌هایتان را برایمان بفرستید تا بعد از تایید و ویرایش، در همین صفحه با نام و عنوان خودتان منتشر شوند و گامی‌باشند در راستای معرفی هر چه بیشتر و بهتر میراث ناملموس اصفهان، ایران و جهان.

 

ثبت ملی ۲۰۰ اثر ملموس و ناملموس اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان اعلام کرد: « با تلاش‌های انجام شده در پنج سال گذشته، موفق به ثبت ملی ۲۰۰ اثر تاریخی، میراث ناملموس و آثار طبیعی استان شدیم؛ به نحوی که در حوزه ثبت میراث معنوی (ناملموس۸۸ اثر، میراث منقول ۱۱اثر، میراث زنده بشری (میراث زنده ناملموس) ۲ شخصیت فرهنگی، آثار غیر منقول ۹۲ اثر و آثار طبیعی ۷ اثر) در پهنه استان اصفهان در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.»به گفته فریدون الهیاری، در حال حاضر ۱۹۶۱ اثر منقول، غیرمنقول، طبیعی و میراث زنده بشری در پهنه استان اصفهان به ثبت ملی رسیده و به این ترتیب، از ابتدای دهه ۹۰ خورشیدی تا کنون، در کمتر از پنج سال به اندازه ۷۰ سال گذشته ثبت ملی آثار در استان اصفهان انجام شده است. 

 

ثبت جهانی مینیاتور درقالب پرونده چندملیتی 

معاون میراث فرهنگی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ثبت میراث ناملموس مینیاتور در قالب پرونده‌ای چندملیتی در یونسکو خبر داد. به روایت ایسنا، محمد حسن طالبیان اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی مینیاتور توسط ایران، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان تهیه شده است و با وجود آنکه چند کشور دیگر نیز خواستار اضافه شدن به این پرونده هستند، این پرونده را ثبت و در آینده این کشورها را به پرونده اضافه خواهیم کرد. هندوستان، افغانستان و تاجیکستان نیز خواستار اضافه شدن به پرونده ثبت جهانی مینیاتور هستند.

 

ایده جالب گیلانی‌ها  و چالش فیلم‌سازی میراث ناملموس

جشنواره «مستند میراث ناملموس» ایده ای بود که بهار امسال گیلانی‌ها اجرایش کردند. آن‌طور که معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان به مهر گفته، در صدد ثبت این جشنواره در تقویم سالانه برنامه‌های هنری استان هم هستند و 60 رزومه از مستندسازان به دبیرخانه جشنواره رسیده که از این تعداد 17 رزومه متعلق به مستندسازان شهرهای اصفهان، تهران، مشهد، کرمانشاه، ساوه و همدان بوده و 43 رزومه مربوط به مستندسازان گیلانی. به روایت او، موضوع جشنواره در چهار محور چاپ، کتاب‌فروشی، نشریه و عکاسی است که به صورت قرعه‌کشی و تصادفی هر موضوع به یک فیلم‌ساز برای ساخت مستند اختصاص داده و از آن‌ها خواسته شده که مستندهای 5 تا 20 دقیقه ای بسازند و برای دبیرخانه ارسال کنند. به گفته سید امیر مصباح، چالش فیلم‌سازی در 72 ساعت، در جشنواره‌های مختلف دنیا برگزار می‌شود؛ اما این اولین بار است که در ایران و گیلان این رویکرد تعریف شده است. قسمت شیرین ماجرای جشنواره که جوایز است هم این‌گونه تعریف شد: برای هرکدام از 15 فیلم‌ساز منتخب، مبلغ یک میلیون تومان به عنوان کمک‌هزینه ساخت مستند پرداخت می‌شود.به این ترتیب مهدی کوهن، منوچهر محمدی، متین حکیم‌پور، سعید نعمتی، سید محمد علی رئیسیان در حوزه چاپ، محمد جواد افروز، فرازمند، مهرداد محب علیزاده، اسماعیل حاجتی، میثم جواد دوست در حوزه عکاسی، امیر شکرگزار، حامد اریب، مازیار یوسفی و روح الله خانزاده در حوزه کتاب‌فروشی و ابوذر جلالی در حوزه نشریه فیلم‌سازی کرده‌اند. اختتامیه این جشنواره که قرار بود در خرداد انجام شود، به دلیل ورود گردشگران بسیار به گیلان و وضعیت نامناسب شیوع کرونا، به تعویق افتاد ولی آنطور که در سایت جشنواره (http://ichff.ir) اعلام شده، داوری آثار در حال انجام است و اکران اینترنتی فیلم‌های مستند هم به زودی از طریق همین سایت انجام خواهد شد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار