یک شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ظرف مدت دو ماه، ظرفیت تولید دستگاه ونتیلاتور خود را تا ۳۰۰۰ عدد افزایش داد.
کد خبر: ۸۵۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴ 02 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: ویروس کرونا با علائم مختلفی در افراد بروز می‌کند که تنگی نفس یکی از شایع‌ترین‌ آن‌هاست و موجب وخیم شدن حال بیماران می‌شود. همانطور که بار‌ها گفته شده تنگی نفس در بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر اثر اشباع بخش اعظمی از ظرفیت ریه‌ها از این ویروس رخ داده و در برخی موارد منجر به فوت بیمار می‌شود که در این شرایط وجود ونتیلاتور یا همان دستگاه تنفسی ضرورت می‌یابد.

 

با توجه به شیوع گسترده ویروس در جهان به ویژه در کشور ما و افزایش تعداد مبتلایان، به منظور حفظ جان بیماران وجود ونتیلاتور کافی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هر چه بیشتر ضرورت یافت. از این رو بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان با افزایش خط تولید خود، تلاش کردند تا این نیاز کشور را تا حد امکان مرتفع کنند. امروز با همت این شرکت‌ها ظرفیت تولید این دستگاه در کشور افزایش یافته و حتی پتانسیل صادرات نیز وجود دارد؛ بنابراین ویروس کرونا در کنار تمام مشکلاتی که برای مردم و به ویژه کسب وکار‌ها ایجاد کرده است، از سوی دیگر به دلیل افزایش ظرفیت تولید نقش موثری در کارآفرینی و اشتغالزایی داشته است.

ونتیلاتور

تولید بی‌سابقه دستگاه ونتیلاتور از ۳۰۰ به ۳۰۰۰ عدد در مدت دو ماه

در همین رابطه یک شرکت دانش بنیان با حمایت وزارت بهداشت و صندوق نوآوری و شکوفایی موفق شده است در مدتی کوتاه ظرفیت تولید خود را از ۳۰۰ دستگاه به ۳ هزار عدد افزایش دهد.

این شرکت پس از ۵ سال تحقیقات جامع در این زمینه، موفق به اخذ استاندارد اروپایی این محصول در سال ۹۶ شد و در سال ۹۷ تاییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی ایران را گرفت و پس از گذراندن یک دوره آزمایشی یک سال و نیمه در بیمارستان‌های مختلف کشور و با تایید پزشکان برتر در نهایت تولید این دستگاه را از اوایل سال ۹۸ آغاز کرد.

ظرفیت تولید دستگاه ونتیلاتور این شرکت تا قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور ۱۰۰ دستگاه در سال گذشته بود و پیش بینی آن برای امسال ۳۰۰ دستگاه بود، اما پس از ظهور ویروس کرونا این تولید به ۳ هزار دستگاه افزایش می‌یابد.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از تولیدات این شرکت به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود و تعدادی از آن‌ها همبه  بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان بقیه الله (عج) و بیمارستان‌های سپاه و ارتش که با این شرکت قرارداد‌هایی را در این زمینه منعقد کرده، تحویل داده می‌شود. برخی دیگر را هم خیرین و بیمارستان‌های دولتی تهیه می‌کنند. در این شرکت در حال حاضر ۳۴۰ نفر مشغول به کار هستند.

این شرکت از سال ۸۱ صادرات محصولات خود را آغاز کرده است و یکی از اقداماتی که این شرکت از ابتدا در دستور کار خود قرار داده این است که برای تک تک محصولات خود استاندارد‌های اروپایی را اخذ می‌کند که این امر زمینه صادرات را هرچه بیشتر فراهم می‌کند و تاکنون محصولات خود را به ۵۰ کشور دنیا صادر کرده و خط تولید فعالی را در کشور‌هایی مانند سوئد، ترکیه، برزیل و بلاروس داشته است که شامل دستگاه ونتیلاتور آماده و یا انتقال خط تولید و تکنولوژی می‎شود.

ونتیلاتور

یکی از راه‌های نفوذ به بازار خارجی ایجاد خط تولید در کشورهاست

تمام دستگاه‌های این شرکت تولید داخلی هستند؛ و تنها در صورتی می‌توان تکنولوژی و یا خط تولید را انتقال داد که صاحب آن تکنولوژی باشیم و این یک مزیت منحصربه‌فرد است که شرکت مزبور توانسته بر اساس دانش فنی و توان مهندسی بالا به آن دست یابد. در کشور ما مهندسان توانمند بسیاری هستند که اگر به موقع ظرفیت شناسی شوند می‌توانند عملکرد‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

۷۰ درصد قطعات این دستگاه‌های ونتیلاتور تولید داخل است و تنها ۳۰ درصد از آن‌ها وارد می‌شود که آن‌ها هم ساخت شرکت‌های اصلی و به اصطلاح جنرال بوده و متعلق به کشور آمریکا هستند که پس از تشدید تحریم‌ها برخی از آن‌ها یا در داخل تولید شده و یا از شرکت‌های سوئیسی وارد شدند و در حال حاضر این شرکت هیچ وابستگی از نظر تامین قطعات، به یک شرکت خاص ندارد و افزایش ظرفیت خط تولید از ۳۰۰ به ۳ هزار دستگاه کار بزرگی بود که این شرکت توانست ظرف مدت دو ماه انجام دهد.

تاکنون درخواست‌های متعددی از سوی شرکت‌های خارجی برای خرید ونتیلاتور‌های تولید این شرکت وجود داشته است، اما نیاز داخلی همواره اولویت بوده و تا رفع کامل این نیاز و آسودگی خاطر وزارت بهداشت از این نظر صادراتی انجام نمی‌شود، اما به گفته مدیرعامل این شرکت، از ماه آینده صادرات این دستگاه‌ها به کشور‌های متقاضی آغاز خواهد شد.

بر اساس شعار این شرکت در صورتی که محصولی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد و متقاضیان زیادی داشته باشد مشکلی در بازار داخلی نخواهد داشت یعنی هر چه دستگاه هوشمندتر بوده و کارآیی خوبی داشته باشد طول درمان کوتاهتر بوده و شانس احیای بیمارانی که در کما هستند، افزایش می‌یابد.

 

قیمت این دستگاه‌ها با توجه به شرایط فعلی جهان، ۴ هزار یوروست، این در حالی است که قرارداد این شرکت با وزارت بهداشت برای خرید دستگاه ونتیلاتور ۵ هزار یوروست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار