همتی در صحن علنی مجلس:
رئیس کل بانک مرکزی گفت:پیش بینی ما این است که تورم در حد ۲۴ درصد باشد اما به دنبال کاهش آن هستیم.
کد خبر: ۸۵۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷ 02 June 2020

 

بانک مرکزی با پولشویی مبارزه می‌کند/ به دنبال کاهش تورم هستیم

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره کنترل نرخ تورم، اظهار داشت: برای کنترل تورم ما راهی نداریم جز اینکه رابطه بین دولت و بانک مرکزی را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه در پنجاه سال گذشته به طور میانگین تورم ۲۰ درصدی داشتیم، متذکر شد: علت بالا بودن رشد نقدینگی در کشور ما به رابطه ما با دولت برمی گردد و باید رابطه دخل وخرج دولت با بانک مرکزی اصلاح شود و اگر دولت به این نتیجه برسد که دست در جیب بانک مرکزی نکند، قطعاً بر تورم و نقدینگی زیاد فائق می آییم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ما باید با اجرای عملیات بازار باز به سمت کاهش تدریجی تورم حرکت کنیم و کسری بودجه دولت نباید باعث رشد پایه پولی شود.

همتی تاکید کرد: هزینه‌ها نیز باید کنترل شود و معنا ندارد مدام هزینه‌ها افزایش یابد و در مقابل درآمد نداشته باشیم و بر این اساس ما مصمم هستیم که امسال عملیات بازار باز را با جدیت دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که امسال تورم در حد ۲۴ درصد باشد که البته ما هدف گذاری کردیم تا آن را کاهش دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: یکی از دلایل تورم در کشورمان و نقدینگی، مساله شبه پول است که ۸۰ درصد نقدینگی ما را شامل می‌شود و از سود بانکی ایجاد می‌شود و زمانی که دولت مجبور می‌شود از بانک مرکزی استقراض کند، باعث رشد نقدینگی با سرعت زیاد می‌شود.

همتی با اشاره به ادغام برخی بانک‌ها، گفت: تمام هدف ما این است که بانک‌ها را از فشار نقدینگی نجات دهیم.

وی با بیان اینکه ما در حال اجرای مدیریت جدید و علمی در بازار ارز هستیم، گفت: سیستم اجرایی ما در گذشته اینگونه بود که برای حفظ بازار ارز، به بازار ارز تزریق می‌شد و به طور میانگین سالی ۱۸ میلیارد دلار ارز برای کنترل این بازار و تورم تزریق می‌شد که بسیاری از این ارزها در کشور خارج شد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در طول دو سال گذشته بانک مرکزی ارزی را به بازار تزریق نکرد و ما سیاست‌های ارزی را اصلاح کردیم و به سمت مدیریت علمی پیش بردیم.

همتی گفت: ما به طور جدی با پولشویی مبارزه می‌کنیم، سیاست‌های اعتباری را در جهت تامین تولید و مولدسازی تسهیلات تولید اصلاح می‌کنیم و سیاست‌های نظارتی کنترل بازار را در دستور کار داریم.

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار