کد خبر: ۸۵۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳ 02 June 2020

تب شالیزار در کمین کشاورزان گیلانی/ رعایت نکات بهداشتی ضروری است

تابناک/ سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان با اشاره به شروع فصل زراعی و با بیان اینکه بیماری «تب شالیزار» در کمین کشاورزان است، خواستار رعایت نکات بهداشتی از سوی شالیکاران شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آبتین حیدر زاده صبح سه شنبه در خبرنگاران با اشاره به فصل زراعی در استان گیلان و خطر شیوع تب شالیزار در میان شالیکاران، اظهار کرد: بیماری لپتوسپیروز یا تب شالیزار، بیماری شایع استان‌های شمالی است که براثر نوعی باکتری ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه محل زندگی این باکتری در سیستم‌های کلیه و اداری خانواده جوندگان نظیر موش‌ها، و یا روباه و شغال و امثال آنها است که با ادرار این موجودات در محیط زیست از جمله در محیط‌هایی که رطوبت بالایی وجود داشته باشد، منتشر می‌شود، گفت: با افزایش رطوبت و بارش باران ادرار این موجودات در بین آب‌های سطحی، روان آب‌ها و یا زمین‌های شالیزار پخش می‌شود و با افزایش دما موجب می‌شود تا زیست، تکثیر و انتقال باکتری افزایش پیدا کند.

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه این باکتری می‌تواند از راه خراش‌های پوست، ملتحمه چشم، مخاط دهان وارد بدن انسان شود، گفت: شالیکاران بیشترین قشری هستند که به این بیماری مبتلا می‌شوند امام برخی از کودکانی که در حاشیه آب‌های راکد و یا شالیزارها مشغول بازی هستند، به بیماری تب شالیزار مبتلا می‌شوند.

وی تصریح کرد: به گفته متخصصان نخستین علائم بیماری تب شالیزار، بروز تب تا ۴۰ درجه و افزایش دمای بدن، احساس ضعف و خستگی، درد عضلانی و حتی زردی، قرمزی چشم‌ها است.

حیدرزاده با بیان اینکه در مواردی این بیماری، ریه، قلب، کبد را نیز درگیر می‌کند، افزود: در صورت پیشرفت بیماری و عدم توجه بیمار، ممکن است منجر به فوت نیز شود البته در سال اخیر با توجه به پیشرفت پزشکی در گیلان تقریباً فوتی ناشی از این بیماری نداشته ایم.

سالانه ۳۰۰ گیلانی مبتلا به تب شالیزار در مراکز درمانی بستری می‌شوند

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه طول دوره بیماری تب شالیزار کوتاه و بین سه تا هفت روز نمایان می‌شود، گفت: بیماری تب شالیزار شباهت بسیار زیادی به کرونا دارد و ممکن است با آن اشتباه نیز گرفته شود.

حیدر زاده با بیان اینکه با توجه به کشاورزی بودن استان گیلان شیوع این بیماری شایع‌تر از کرونا است، ادامه داد: شالی‌کاران باید به این بیماری توجه ویژه داشته باشند و در صورت بروز علائم به خانه‌های بهداشت و مراکز سلامت مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری تب شالیزار دو پیک داشته و معمولاً از اواخر اردیبهشت در گیلان آغاز و در فصل کشت برنج افزایش می‌یابد، اظهار کرد: پس از کاهش یک دوره کوتاه، مجدداً در دوره برداشت برنج با توجه به وجود برخی نکات دوباره شیوع آن افزایش می‌یابد.

حیدرزاده با بیان اینکه تاکنون مواردی از این بیماری به مراکز درمانی مراجعه و تست آنها نیز مثبت شده است، گفت: سالانه ۳۰۰ گیلانی به دلیل ابتلاء به این بیماری در مراکز درمانی بستری می‌شوند البته این جدای از مواردی که با شهروندان با سرماخوردگی و آنفلوآنزا اشتباه گرفته و با استراحت در خانه درمان می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار