معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: مهارت تهیه جوز قند در شهرستان بوانات برای ثبت در فهرست میراث ناملموس ایران پیشنهاد شده است.
کد خبر: ۸۵۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲ 01 June 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: نصیری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس امروز ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۹ اظهار کرد: جوز قند بوانات یکی از با ارزش‌ترین سوغات محلی این شهرستان است که این خوراک از کیفیت و ارزش بالایی برخوردار و نوعی شیرینی قدیمی است و از زمان گذشته به طرز خاص بوسیله زنان و دختران این منطقه تهیه می‌شده است.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت این نوع خشکبار و ثبت آن به عنوان یک اثر ملی، حوزه ثبت میراث ناملموس کار میدانی و کتابخانه‌ای خود را جهت تهیه پرونده پیشنهاد ثبت این محصول آغاز کرده است.

نصیری اضافه کرد: مواد اصلی این خشکبار میوه‌هایی مانند آلو بخارا، گلابی و هلو است و مواد تشکیل دهنده آن شامل مغز گردو و بادام، شکر و هل است.

این مقام مسئول تصریح کرد: تهیه جوز قند مراحل مختلفی دارد از جمله فراهم کردن میوه سالم، پوست کندن میوه، بیرون آوردن هسته و کوبیدن و آسیاب کردن مغز و سپس پر کردن میوه با مواد مورد نظر است، این محصول خوش طعم و با کیفیت بوسیله زنان در خانه تهیه می‌شود.

او بیان کرد: پرونده پیشنهاد ثبت مهارت تهیه جوز قند به زودی جهت ثبت به اداره کل ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی ارسال خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار