دقت به سالم‌بودن کالای دست دوم هنگام خرید تقریباً در تمامی موارد ضروری‌ست چرا که همیشه این امکان وجود دارد که فروشنده‌ی کالای دست دوم درست به‌خاطر همان نقص باشد که قصد فروش کالای خود را دارد و از سویی حتی اگر چنین نباشد به هر‌صورت بی‌اطلاعی از نقص‌های کالای دست دوم و پرداخت مبلغی بیشتر از ارزش واقعی کالا با درنظرداشتن آن نقص یک زیان مالی به‌شمار می‌آید و این زیان در خرید و فروش‌های بزرگی مثل خرید و فروش خودرو، تلفن همراه، لوازم خانگی برقی و مانند آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. در این نوشتار به مهم‌ترین نکات خرید خودرو دست دوم می‌پردازیم. با مطالعه‌ی این نوشتار می‌توانید بهتر سالم‌بودن خودروی دست دومی که قصد خرید آن را دارید تشخیص دهید و خرید امن‌تری داشته باشید.
کد خبر: ۸۵۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷ 01 June 2020

دقت به سالم‌بودن کالای دست دوم هنگام خرید تقریباً در تمامی موارد ضروری‌ست چرا که همیشه این امکان وجود دارد که فروشنده‌ی کالای دست دوم درست به‌خاطر همان نقص باشد که قصد فروش کالای خود را دارد و از سویی حتی اگر چنین نباشد به هر‌صورت بی‌اطلاعی از نقص‌های کالای دست دوم و پرداخت مبلغی بیشتر از ارزش واقعی کالا با درنظرداشتن آن نقص یک زیان مالی به‌شمار می‌آید و این زیان در خرید و فروش‌های بزرگی مثل خرید و فروش خودرو، تلفن همراه، لوازم خانگی برقی و مانند آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. در این نوشتار به مهم‌ترین نکات خرید خودرو دست دوم می‌پردازیم. با مطالعه‌ی این نوشتار می‌توانید بهتر سالم‌بودن خودروی دست دومی که قصد خرید آن را دارید تشخیص دهید و خرید امن‌تری داشته باشید.

خرید خودرو دست دوم

نکات مهم در خرید خودروی دست دوم


همان‌طور که اشاره کردیم بهتر است پیش از اقدام به خرید کالاهایی مانند خودرو به‌شکل دست دوم مطمئن شوید که می‌توانید سالم‌بودن کالا را تشخیص دهید و اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید یا از پیش تحقیق و مطالعه کنید یا کالا را به فرد متخصص نشان دهید. 
اهمیت توجه به سالم‌بودن خودرو دست دوم فقط از نظر جلوگیری از زیان مالی نیست، این موضوع به امنیت جانی شما و دیگر افرادی که قرار است سرنشین خودرو باشند هم مرتبط است چرا که بعضی از نقایص خودرو ممکن است مانع از عملکرد درست خودرو شوند - تا حدی که جان شما و همراهان‌تان را به‌خطر بیندازند.
نکات زیر به شما کمک می‌کنند خودروی دست دوم را با آگاهی و شناخت بیشتری ارزیابی و خریداری کنید:

 

1- بدنه‌ی خودرو را بررسی کنید


بررسی بدنه‌ی خودرو از نظر پوسیدگی، تورفتگی، شکستگی و مشکلاتی مانند این‌ها یکی از اولین و مهم‌ترین نکات خرید خودرو دست دوم است. خودرو را بادقت از این نظر بررسی کنید و درصورت مشاهده‌ی وجود هر مشکلی در قسمت‌های حساسی مثل جلوبندی خودرو یا درها حتماً از علت آن نقص از فروشنده سؤال کنید و البته با پیگیری کامل مطمئن شوید که علت واقعی همان است که فروشنده ادعا می‌‌کند. 
توجه به نواقص ظاهری بدنه اگرچه همیشه ضروری‌ست اما این به این معنا نیست که هر نقصی باید تا این اندازه جدی گرفته شود یا نواقص بدنه‌ی خودرو خودرو همیشه و در تمامی قسمت‌ها اهمیت یکسانی دارند. 
مثلاً یک فرورفتگی کوچک در گلگیر خودرویی مثل پراید به اندازه‌ی همین فرورفتگی در خودرویی مثل سانتافه اهمیت ندارد، یا اهمیت پوسیدگی کاپوت و سقف به‌اندازه‌ی رنگ‌خوردگی گلگیرها نیست و درصورت مشاهده‌ی دو مورد اول باید احتمال بیشتری برای بروز اتفاقی جدی برای خودرو در گذشته درنظر بگیرید.

 

2- به ظاهر خودرو توجه کنید


بیشتر افرادی که قصد خرید خودرو دست دوم را دارند در درجه‌ی اول به این موضوع - ظاهر خودرو - توجه می‌کنند اما این توجه زمانی مفید خواهد بود که با آگاهی از خوب و بد ظاهر خودرو انجام شود. آن‌چه در ارتباط به مشکلات ظاهری بدنه گفتم درباره‌ی رنگ هم صادق است و بهتر است با تأکید نابه‌جا روی رنگ‌داشتن قسمت‌هایی که از نظر فنی اهمیت زیادی ندارند فرصت خرید یک خودروی دست دوم خوب با قیمت مناسب را از دست ندهید.

 

3- نسبت به تمیزبودن موتور آگاه باشید


تمیزبودن بیش از اندازه‌ی درپوش موتور می‌توان نشان از وجود نقصی در آن باشد و لزوماً نشانه‌ی خوبی نیست، چرا که روغنی‌شدن و تغییررنگ موتور به‌مرور زمان حالت عادی و معمول موتور خودروهاست و تمیزبودن موتور، اگر ناشی از وسواس بیش از اندازه‌ی مالک خودرو به تمیزنگاه‌داشتن خودروی خود نباشد، احتمالاً نتیجه‌ی موتورشویی‌ست و در این شرایط لازم است علت موتورشویی را از فروشنده بپرسید و از صحت اظهارات او اطمینان پیدا کنید.

 

4- ترمزها را امتحان کنید


برای امتحان ترمزهای خودرو بهتر است از راننده بخواهید به شما اجازه دهد تا اندکی با خودرو رانندگی کنید. پس از توافق، حین رانندگی ترمزها را در شرایط مختلف امتحان کنید و از درستی عملکردشان مطمئن شوید. بهتر است در همین زمان سلامت ترمزدستی را هم بررسی کرده و به این منظور عملکرد ترمزدستی را در سراشیبی و سربالایی آزمایش کنید.

به‌هنگام خرید خودرو دست دوم این نکات را در نظر داشته باشید

 

5- به میزان کارکرد خودرو اهمیت بدهید


این که خودرو تا زمانی که شما قصد خرید آن را دارید چقدر کار کرده مهم است، اما نکته‌ی مهم این است که تشخیص میزان کارکرد واقعی خودرو کار چندان آسانی نیست و نمی‌توانید با اطمینان به کیلومترشمار از کارکرد آن مطلع شوید.
اگر فکر می‌کنید مهارت کافی برای تشخیص مقدار کارکرد خودرو را دارید می‌توانید از نشانه‌هایی مثل پیچ‌های قسمت‌های مختلف خودرو و خوردگی و سلامت آن‌ها، خوردگی دیسک‌ها، پوسیدگی روکش و مواردی مانند آن‌ها هم برای اطمینان بیشتر کمک بگیرید، اما اگر مطمئن نیستید که می‌توانید میزان تقریبی کارکرد خودرو را تشخیص دهید حتماً آن را به یک کارشناس نشان دهید.

 

6- از درست‌کارکردن کاربراتور مطمئن شوید


امتحان کاربراتور یکی از مهم‌ترین نکات خرید خودرو دست دوم است. برای امتحان کاربراتور می‌توانید خودرو را روشن کرده و پس از حدود 5 دقیقه به ‌رنگ دود خارج‌شده از اگزوز توجه کنید، اگر دود به رنگ آبی باشد کاربراتور خودرو نقص اساسی دارد و اگر دود سیاه‌رنگ بود هم باز این احتمال وجود دارد که کاربراتور درست کار نکند و مشکلی حتی جزئی داشته باشد.

 

7- لاستیک‌ها هم مهم‌اند


برای اطمینان از این‌که لاستیک‌ها سالم هستند بیش از هر چیز باید به آج آن‌ها توجه کنید. اگر لاستیک‌ها به‌اندازه‌ای آج دارند که تقریباً یک سکه در شیار آن‌ها جا شود می‌توان آن‌ها را تقریباً مناسب دانست. 
توجه داشته باشید که رانندگی با لاستیک‌های ساییده‌شده می‌توان امنیت شما را حین رانندگی به خطر بیندازد و به همین خاطر بررسی تایرها هم از جمله مهم‌ترین نکات خرید خودرو دست دوم است.

 

8- از سالم‌بودن اجزای داخل کابین و آپشن‌ها مطمئن شوید


به سالم‌بودن بخاری و کولر، آب‌پاش شیشه‌پاک و خود آن، پاره‌نبودن روکش صندلی‌ها، زدگی‌نداشتن کابین از داخل و سالم‌بودن آپشن‌هایی مثل دزدگیرها، دوربین‌ها و مانند آن‌ها توجه کنید و ارزش آن‌ها را - به‌ویژه در خرید خودروهای گران‌قیمت‌تر - دست‌کم نگیرید.

به‌هنگام خرید خودرو دست دوم این نکات را در نظر داشته باشید

 

9- گول قیمت پایین را نخورید


اگر شک کردید که قیمت خودرو با کیفیت کلی آن هماهنگ نیست و بسیار پایین‌تر از چیزی‌ست که در موارد مشابه می‌بینید، بهتر است مطمئن شوید این قیمت پایین ناشی از مواردی مانند عیب‌ونقص خودرو و داشتن مشکلات حقوقی نیست و هرگز پیش از دیدن فروشنده هیچ وجهی را به‌حساب او واریز نکنید.

 

10- مشکلات حقوقی را دست‌کم نگیرید


ممکن است فروشنده‌ی خودرو به‌خاطر مشکلات حقوقی اجازه‌ی فروش خودرو را نداشته باشد، اما به روش‌هایی مانند فروش خودرو به‌صورت وکالتی آن را در ظاهر به شما بفروشد، در حالی‌که این وکالت‌نامه هیچ ارزش قانونی‌ای ندارد و با استفاده از آن نمی‌تواند خودرو را سند بزنید. 
توجه به مشکلات حقوقی زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که شما برای اولین بار قصد خرید خودرو دست دوم را داشته باشید و راننده از این موضوع مطلع شود؛ این موقعیت برای سوءاستفاده‌ی او از شما بهترین موقعیت است. پیشنهادهایی مثل نوشتن قولنامه بین خودتان، یا خرید خودرو با وکالت، درخواست واریز پیش‌خرید و مانند آن‌ها از روش‌هایی هستند که می‌توانند شما را از نظر حقوقی با مشکل مواجه کنند و به شما ضرر مالی برسانند.

هم‌چنین اگر می‌خواهید خودرو بخرید و یا اگر خودرویی دارید و می‌خواهید آن را به فروش برسانید، می‌توانید از سامانه ثبت آگهی رایگان «راگهی» استفاده کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن آگهی شما در یکی از پُربازدیدترین وب‌سایت‌های درج آگهی دیده شود. قابل ذکر است که راگهی دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد که می‌توانید با اطمینان خاطر در این سایت به فعالیت بپردازید.


منبع: مجله‌ی اینترنتی خبر ببر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار