در دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر کیتی را طراحی کردند که می تواند در عرض مدت ۵۵ دقیقه ویروس کرونا را تشخیص دهد.
کد خبر: ۸۵۶۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ 31 May 2020

 

کیت تشخیص مولکولی کرونا ساخته شد/ تشخیص در ۵۵ دقیقه

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امیرعباس اسماعیل‌زاده مدیر یک شرکت دانش بنیان گفت: این شرکت، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ در خصوص تشخیص و درمان بیماری سرطان آغاز کرد.

وی با بیان اینکه در این شرکت روی ۳ سرطان شایع «سرطان ریه، پستان و کولون» تمرکز دارد، خاطرنشان کرد: سعی داریم در این راستا بتوانیم کیت‌های تشخیصی را طراحی کنیم.

مدیر این شرکت دانش بنیان ادامه داد: به دلیل شیوع بیماری کرونا، تمامی فعالیت‌های خود را در زمینه سرطان کنار گذاشتیم و به سرعت درصدد راهی برای تشخیص این ویروس برآمدیم.

به گفته وی، با پژوهش‌های شبانه روزی توانستیم کیتی مولکولی به روش real-time pcr را طراحی کنیم که بتواند در کمترین زمان و با کمترین میزان ویروس، ویروس را در مخاط بیمار شناسایی کند.

اسماعیل‌زاده خاطر نشان کرد: بعد از طراحی و ساخت کیت‌های مورد نظر درخواست خود را به اداره تجهیزات پزشکی فرستادیم و طی نامه‌ای کیت مورد نظر را به انستیتو پاستور طبق مقررات اداره کل تجهیزات پزشکی به این مجموعه جهت بررسی کمی و کیفی تحویل دادیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاییدیه کیت تشخیص مولکولی توسط انستیتو پاستور را اخذ کردیم و آن را به اداره کل تجهیزات پزشکی ارسال کردیم؛ اکنون در حال اخذ مجوز تولید هستیم تا بتوانیم بعد از آن به تولید انبوه برسیم.

مدیر این هسته فناور خاطرنشان کرد: تاکنون از کشورهای مختلف مانند آذربایجان، ترکیه، رومانی، اسپانیا و انگلستان پیشنهادهایی برای صادرات داشته‌ایم که در حال اقدام جهت اخذ تاییدیه اروپا جهت صادرات هستیم.

وی یادآور شد: این کیت نه تنها می‌تواند روند تشخیص ویروس کرونا را در کشور سرعت ببخشد، بلکه می‌تواند ارزآوری بسیار زیادی را برای کشور داشته باشد. دقت کیت‌های طراحی شده در این شرکت بین ۲.۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از کیت‌های وارداتی است.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه ساخت کیت‌های مولکولی در این شرکت، به روش LAMP است، خاطر نشان کرد: همه افراد می‌توانند در آزمایشگاه‌های غیر تخصصی نیز این تست را با کیتی که طراحی کرده‌ایم، انجام دهند. بزاق فرد در داخل کیت قرار می‌گیرد و پس از گرما دهی به مدت ۱ ساعت با تغییر رنگ می‌توان به مثبت و منفی بودن COVID-۱۹ در فرد پی ببرد.

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار