مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت : اصفهان مجهز به شش تیم تخصصی پیوند است از جمله چهار تیم تخصصی پیوند کلیه، یک تیم پیوند قلب و یک تیم‌پیوند کبد است.
کد خبر: ۸۵۵۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲ 27 May 2020

مریم خلیفه سلطانی در گفتگو با خبرنگار تابناک‌ در اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر یک تیم پیوند قلب در بیمارستان چمران و یک تیم پیوند کبدو کلیه در بیمارستان الزهرا و یک تیم پیوند کلیه در خورشید مستقر است.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه در بدن هر انسان دو کلیه است به طبع انجام پیوند کلیه بیشتر و راحت تر صورت می گیرد و بالاترین پیوند اعضا مختص به کلیه است.
مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد : تا قبل از این هرگونه پیوند کبد در شیراز انجام می گرفت اما طی چند سال اخیر یک تیم تخصصی کبد در اصفهان مستقر شد به طوری که در این تیم نیاز به دو جراح پیوند داشتیم که یک نفر از اصفهان و یک نفر‌از شهرستانهای دیگر اعزام میشد.
وی تصریح کرد: بدنبال شروع کرونا از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون انجام هرگونه پیوند و عمل جراحی در اصفهان متوقف شد که یک تصمیم بسیار درست و منطقی بود .
خلیفه سلطانی ادامه داد: انجام هرگونه پیوند در زمان پیک بیماری به دلیل اینکه بیمار پس از پیوند ملزم به مصرف داروهایی میشود که سیستم ایمنی بدنش را ضعیف می کرد احتمال بروز کرونا چندین برابر میشد و احتمال رد پیوند بود.
وی گفت : با وجودی که روزانه با تعداد زیادی مرگ مغزی مواجه هستیم اما خانواده‌ها با اشتباه گرفتن مرگ مغزی با کما و امید بستن به زنده ماندن فرد مرگ مغزی از اهدای اعضای مرگ مغزی ممانعت به عمل می آورند و یا زمانی رضایت می دهند که دیگر زمانی برای پیوند نیست.
مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اهدای عضو از مرگ مغزی تا زمانی که قلب ضربان داشته باشد امکان پذیر است.
وی گفت: یک فرد مرگ مغزی نهایتاً بین یک هفته تا ۱۰ روز زنده است و در این مدت تنها فرصت داریم پیوند اعضا صورت بگیرد.
خلیفه سلطانی گفت: برای پیوند کبد تنها یک متخصص و جراح پیوند کبد در اصفهان داریم. وی افزود: با توجه به اینکه یک جراح باید دوره تکمیلی پیوند را بخواند که بسبار سخت و سنگین است داوطلب زیادی ندارد و از این رو با کمبود جراح پیوند مواجهیم و به تازگی جراح دوم به تیم تخصصی پیوند کبد در اصفهان اضافه شده است.
وی اضافه کرد: بر اساس قانون پیوند عضو تنها با رضایت اولیای دم انجام می گیرد حتی از جسد و زمانی که به ایست قلبی می‌رسد که در آن زمان تنها نسج مورد استفاده قرار می گیرد.
وی گفت: فرهنگ سازی از طریق رسانه ها بسیار در رضایت خانواده ها برای پیوند عضو از مرگ مغزی موثر است و فقط اگر تنها یک فیلم نشان داده شود که یک مرگ مغزی به زندگی برگشته تمامی خانواده ها از انجام اهدای عضو ممانعت به عمل می آورد در صورتی که چنین چیزی امکانپذیر نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار