مدیریت بحران استان قزوین نسبت به افزایش غرق شدگی در رودخانه‌های استان هشدار داد.
کد خبر: ۸۵۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱ 26 May 2020
 

 هشدار در خصوص افزایش غرق شدگی در رودخانه‌های استان قزوین

 
به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین، مهدیخانی، مدیر کل مدیریت بحران استان در پی غرق شدن دو نفر از شهروندان در طی هفته جاری، با توجه به فرا رسیدن فصل گرما، نسبت به جلوگیری از حادثه مشابه هشدار داد.
مدیرکل مدیریت بحران افزود: تعطیلی‌های روز‌های گذشته و گرمای هوا حال و هوای خاصی برای همه افراد خصوصا قشر جوان و نوجوان با دیدن رودخانه، دریاچه، کانال‌ها و ... بوجود می‌آورد که بعضا این شور واشتیاق خاطره تلخی به همراه دارد.
مهدیخانی تصریح کرد: غرق شدگی یکی از علل مرگ و میر غیر عمدی است که به راحتی قابل پیشگیری است و علی رغم هشدار‌هایی که در این زمینه داده می‌شود متاسفانه هم استانی‌ها ما به این موضوع بی تفاوت هستند چرا که از ابتدای سالجاری ۵ نفر در رودخانه، استخر کشاورزی، دریاچه و سد جان خود را ازدست دادند.
وی توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه‌ها، استخر و .. هم داشت:
آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا است.
اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است. چرا که شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. هم چنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می‌دهد.
به هیچ وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.
در آب و موقع شنا شوخی‌های خطرناک نکنید.
به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن‌ها و یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.
در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.
توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی‌های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.
در صورت مواجه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.
برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.
مراقب شکستگی‌های گردن باشید. (در بسیاری از موارد شیرجه زدن در آب‌های کم عمق به دلیل شکستگی گردن مرگ فرد را به دنبال دارد)
بسیاری از رودخانه‌ها و کانال‌های موجود در استان با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه و کانال متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.
منبع : صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار