کد خبر: ۸۵۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲ 25 May 2020
 
تابناک گیلان/ جزئیات تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت از روند مبارزه با کرونا نشان می‌دهد، میزان مرگ و میر نسبت به ابتلا، نزولی است، دوران بستری هم به تدریج نزولی شده، اما نکته هشدار دهنده این است که مرگ و میر‌ها شامل افرادی شده که بیماری‌های زمینه‌ای مانند قلبی و عروقی و دیابت داشته اند؛ ۸۸ درصد افرادی که در این کشور به خاطر کرونا فوت کرده اند، آن‌هایی بوده اند که یک یا چند بیماری زمینه‌ای داشته اند.
 
 
رئیس جمهور اعلام کرد، در روند مبارزه و مهار کرونا در کشور، از سه مرحله تقریبا عبور کرده ایم و کم کم وارد مرحله چهارم می‌شویم که در این مرحله نظارت‌ها و بخش تشخیص بیماری با هدف تسریع در روند شناسایی مبتلایان و جداسازی آنان، تشدید می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح این مراحل سه گانه گفت: در زمینه کرونا می‌توانیم بگوییم تقریبا از سه مرحله عبور کرده‌ایم، البته ممکن است در بعضی جا‌ها در مرحله سوم باشیم. در مرحله اول، مرحله اعلام دقیق این بیماری در کشور بود و بسیج همه امکانات کشور برای مقابله، یعنی روزی که کادر درمانی، نیرو‌های مسلح و مردم به صحنه آمدند تا در برابر ویروسی که می‌خواست خطر بزرگی را برای کشور به وجود بیاورد سد مستحکم و عظیمی ایجاد کردند و مدیریت خوبی در آن مرحله صورت گرفت.
 
حضور همه کارمندان در محیط کار از ۱۰ خرداد/ بازگشایی صحن حرم‌ها بعد از عید فطر

وی افزود: در مرحله دوم از آن حالت خطرناک عبور کرده بودیم، ولی برای کنترل شیوع بیماری محدودیت‌هایی را تحت عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی مقرر کردیم و مردم به خوبی استقبال کردند و روند خوبی در کشور طی شد. البته در مدتی که محدودیت‌ها تشدید شد، مغازه‌ها بسته و تردد‌ها متوقف شد که این برای مردم سخت بود، ولی مردم هوشیار ما تحمل کردند و از این مرحله در دهه سوم فروردین عبور کردیم. مرحله سوم ما فاصله‌گذاری هوشمند بود که در این دوره پروتکل‌های بهداشتی باید مراعات شود و بازگشایی‌ها به تدریج انجام بگیرد و بازگشایی‌ها از شهرستان‌ها آغاز شد و به تهران رسید و کار خوبی در کشور با همکاری همه صورت گرفت.

روحانی در ادامه گفت: مرحله چهارم، مرحله مهار ویروس است و مهار ویروس کرونا شروع شده است. در این مرحله ما بخش تشخیص را ادامه می‌دهیم و با کیت‌های تشخیص و سایر ابزار‌ها این کار ادامه می‌یابد تا جداسازی مبتلایان از بقیه صورت گیرد و جداسازی در این مرحله ادامه دارد.

رئیس‌جمهور درباره مصوبات جلسه امروز و بازگشایی آستان‌های مقدسه گفت: در جلسه قبلی معین شده بود که حرم‌های مقدسه چند ساعت صبح و چند ساعت عصر باز شوند، ولی این کار برای تولیت‌های آستان‌های مقدسه سخت بود؛ فلسفه این بازگشایی ساعتی هم این بود که نماز جماعت و اجتماعات صورت نگیرد، ولی تولیت‌های آستان‌ها اعلام کردند که می‌توانیم بازگشایی صورت بگیرد و نماز جماعت برپا نشود و آستان‌های مقدسه بعد از طلوع آفتاب تا قبل از غروب آفتاب بازگشایی شوند و در این مدت مردم را هدایت می‌کنند که زیارت انجام شده و توقف طولانی نداشته باشند و دستورالعمل‌ها رعایت شود. ان‌شاءالله از فردای عید فطر صحن‌ها هم‌زمان گشایش می‌یابد.

روحانی ادامه داد: موزه‌ها با رعایت دستورالعمل‌ها می‌توانند از فردا بازگشایی شود، فعالیت آژانس‌های مسافرتی هم باید در جلسه‌ای با وزارت کشور بررسی شود. نسبت به بازگشایی کل مساجد کشور و پایان محدودیت‌ها و هم‌چنین برای فعالیت پاساژ‌ها هفته جاری بررسی‌ها صورت می‌گیرد و در جلسه بعد یعنی شنبه آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: از هفته آینده یعنی از ۱۰ خرداد همه کارمندان اداری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محل خدمت خود حضور می‌یابند و ساعت کاری از ۷:۳۰ صبح تا ۱۴:۳۰ خواهد بود.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در این جلسه گفت: در نمودار آماری شیوع و کنترل بیماری ابتلا در برخی مناطق رشد کرده، اما خطر فوتی‌ها مرتب در حال کاهش است. برای ما مهم است که مبتلایان را دقیق‌تر با هر روشی شناسایی و جداسازی کنیم و آن‌ها به قرنطینه خانگی خودشان و یا در شرایطی به بیمارستان هدایت شوند و ما هم بتوانیم در جامعه سلامت را توسعه بدهیم و بیماری را مهار کنیم. در این مرحله نیز اجرای دستورالعمل‌ها به اندازه همان سه مرحله اهمیت دارد. اگر دستورالعمل‌ها بخواهد ضعیف شود، به دلیل آنکه امنیت جمعی ما هنوز کم است و وزیر بهداشت نیز در این جلسه تاکید کرد که اگر این امنیت کم باشد پادتن‌ها و آنتی‌باد‌ها زیاد نباشد و بهبودیافتگان که از بیماری عبور کرده‌اند و از طریق آن‌ها سرایت صورت نمی‌گیرد و مصونیت به نقطه اطمینان‌بخش نرسیده باشد که در حال حاضر عدد، رقم پایینی است.

روحانی افزود: در مرحله مهار کرونا نیاز داریم آموزش‌ها را بالا برده و دقت را افزایش دهیم، باید نظارت‌ها را تشدید کنیم و اعلام شد که ۱۸۵ هزار نیروی آموزش‌دیده داریم و تعداد بیشتر دیگری هم در حال آماده‌سازی هستند و باید بر تمام فعالیت‌های اقتصادی و در همین چهارچوب مراعات‌ها و نظارت‌ها باشد. کادر درمان کشور هم باید با همان آمادگی روز‌های اول شیوع باشند که اگر احتمالا در جایی شاهد اوج بیماری شویم، ناچاریم آنجا را مراقبت کنیم و به شرایط عادی برگردانیم، آن‌ها آماده باشند. امیدوارم به تدریج و به سرعت همه کشور را به مرحله چهارم یعنی مهار بیماری برسانیم و در هفته‌های آینده شاهد این اتفاق باشیم؛ اما حتی اگر در تمام کشور هم شرایط مهار به وجود آید باید مراقبت‌ها تا آن زمانی که شرایط مناسب فراهم شود، ادامه پیدا کند که آن روز هنوز مشخص نیست چه زمانی و در چه شرایطی است.

وی اظهار داشت: عده‌ای در کشور دنبال هراس‌افکنی بیماری کرونا هستند که نباید بپذیریم، برخی می‌خواهند فضای روانی جامعه را ناامن و به مردم القا کنند که وضعیت غیر قابل بازگشت است، شرایط سختی پیش آمده و نمی‌توانیم از آن عبور کنیم و به واکسن نیاز داریم و اصلا بعید است امسال و سال آینده بدستمان می‌رسد؛ البته همه آن مسائل ممکن است و احتیاط و مراقبت کاملا لازم است، اما هراس‌افکنی اصلا جایی ندارد. ما باید کاملا مراقبت‌ها را انجام و به کار و فعالیت روزانه خود ادامه دهیم که مصوبات آن را امروز اعلام می‌کنیم و از نظر اداری و بازگشایی اماکن یک قدم به پیش می‌رویم که به مفهوم آن است که اضطراب و هراس در جامعه نباید باشد، اما مراقبت بهداشتی فردی و جمعی باید مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی انجام شود.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: ویروس کرونا هم نوپدید و عالم‌گیر است. تاکنون در صد سال اخیر چنین ویروس فعال و متحرک با موذی‌گری خاص وجود نداشته و ویژگی دیگر ویروس کرونا عالم‌گیری است. برخی بیماری‌ها تاکنون در ۵ تا ۱۰ کشور در یک منطقه شیوع پیدا می‌کرد، اما این که تمام جهان را در بر گیرد و این همه مشکلات ایجاد کند تاکنون نبوده است. این یک واقعیت است که با یک موضوع نوپدید و عالم گیر مواجه شدیم، اما در عین حال باید برنامه‌ریزی کنیم که انجام دهیم تا از این مراحل به خوبی عبور کنیم. گزارشی که آغاز جلسه داده شد، گزارش خوبی بود و هشدار‌های لازم را برای ما داشت. اولا میزان مرگ و میر نسبت به ابتلا، روند نزولی دارد که خبر خوشی برای ماست. مدت بستری هم به تدریج روند نزولی را آغاز کرده و فعالیت وزارت بهداشت و درمان برای کشف موارد جدید بیشتر شده که این هم خبر خوشی است که می‌توانیم افراد مبتلا را از غیرمبتلا جدا کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: نکته هشداردهنده‌ای در گزارش امروز بود که مرگ و میر‌ها عمدتا برای افرادی اتفاق افتاده که بیماری زمینه‌ای داشتند؛ بیماری‌هایی که همه در این گزارش لیست شد و بیماری‌های قلبی و دیابت در رأس بود که البته بقیه موارد هم بود. کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر باید مراقبت کنند و در خانه بمانند.

وی گفت: به مرحله چهارم هم که رسیدیم، ولی آن‌ها باید خودشان را در مرحله دوم ببینند. چه آن‌هایی که از نظر ضعف جسمی و سن توان مقابله آن‌ها کم است و چه آن‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند که به ویروس کمک می‌کند فرد را از پا در بیاورد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: آماری امروز در جلسه اعلام شد و آن اینکه ۸۸ درصد افرادی که در کشور به خاطر این ویروس فوت کردند، آن‌هایی بودند که یک بیماری زمینه‌ای یا چند بیماری زمینه‌ای داشتند و حدود ۱۲ درصد آن‌هایی بودند که بیماری زمینه‌ای نداشتند و فوت کردند؛ پس معلوم است که این بخش جامعه ما بیشتر در خطر هستند که باید مراقبت کنند.

روحانی همچنین تصریح کرد: مساله دیگری که از ابتدا مدنظر بود این است که عزیزانی در بیمارستان‌ها اعم از پزشک و پرستار بوده، آن‌هایی که با شجاعت در آن روز‌های سخت به میدان آمدند و عده‌ای به خاطر این فداکاری برای نجات جان مردم و درمان جان خود را فدا کردند اعلام شد که آن‌ها به عنوان شهید خدمت نامگذاری می‌شوند. اینکه شهید خدمت دارای چه مزایایی است و مقررات آن چگونه اجرا می‌شود و چه کسانی هستند، باید توضیح داده و بررسی شود. مقرراتی در حکم شهید داریم که همه آن مقررات نسبت به این عزیزان اجرا می‌شود و دستورالعمل‌ها نوشته شده و مشخص است. در دولت و کمیته هم بحث شد و در جلسه ستاد ملی هم آیین نامه شهید خدمت مصوب می‌شود. اما اینکه چه افرادی جزو شهدای خدمت هستند کمیته‌ای آن را تایید می‌کند؛ اول در هر استانی کمیته‌ای چارچوب‌هایی که مشخص شده بررسی کرده و گزارش‌های خود را به کمیته ملی در تهران می‌فرستد و در آنجا که باز آیین نامه آن مشخص شده بررسی می‌شود.

وی افزود: گزارشی که کمیته ملی تهران ـ که در این آیین نامه مشخص شده که اعضای آن بنیاد شهید، وزارت بهداشت، سازمان اداری و استخدامی است ـ مشخص می‌کنند چه افرادی که عنوان پرافتخار نصیب آن‌ها شده و به آن‌ها ابلاغ خواهد شد؛ بنابراین مدتی بود که راجع شهید خدمت بحث شده بود، اما چارچوب آن مشخص نبود. امروز این چارچوب مشخص است و ابلاغ می‌شود و طبق آن عمل خواهد شد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: آخرین نکته‌ای که در این جلسه بحث شد، این که هلال احمر کمک‌هایی را از کشور‌های مختلف یا از مردم از داخل در رابطه با ویروس کرونا دریافت می‌کند که باید در اختیار وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها قرار دهد. از لحاظ مقررات قانونی شاید لازم بود تثبیت کنیم که هر آنچه در رابطه با این بیماری هلال احمر بدست می‌آورد، آن‌ها را در اختیار وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها قرار دهد که این کار انجام خواهد شد.

روحانی در ادامه این جلسه گفت: سرپرست وزارت صمت در این جلسه به ما اطلاع داد که روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه کم کم به حالت اول برمی‌گردد. با سران بسیاری از رهبران کشور‌های همسایه که رابطه اقتصادی داریم صحبت کردیم و با هم به توافقاتی رسیدیم. در این زمینه وزارت بهداشت و درمان، وزارت خارجه، وزارت راه و صمت تلاش زیادی انجام دادند و دست به دست هم دادند که امروز بسیاری از دروازه‌های ما برای صادرات گشوده شده است. وضع اقتصادی، صادرات و تحرک اقتصادی ما به مراتب بهتر خواهد شد و در روز‌های آینده فقط از مردم می‌خواهیم برای اینکه بتوانیم در بازگشایی‌ها و تحرک اقتصادی سرعت عمل داشته باشیم، دستورالعمل‌ها را مراعات کنند. اگر دستورالعمل‌ها را مراعات کنند ما هم نگرانی برای شرایط بیمارستان و سلامت مردم و کادر درمانی نخواهیم داشت و ان‌شاءالله در کنار آن هم زندگی مردم، زندگی بهتری خواهد شد.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار