طرح توسعه فرودگاه رامسر پس از حدود ۱۱ سال انتظار به دلیل موانع پروازی، با حمایت‌های دولت تدبیر و امید در حالی به بهره برداری می رسد که به اعتقاد کارشناسان، این طرح سکوی پرتابی برای ارتقای صنعت گردشگری و مناسبات اقتصادی منطقه به شمار می رود.
کد خبر: ۸۵۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳ 24 May 2020

طرح توسعه فرودگاه رامسر پس از حدود ۱۱ سال انتظار به دلیل موانع پروازی، با حمایت‌های دولت تدبیر و امید در حالی به بهره برداری می رسد که به اعتقاد کارشناسان، این طرح سکوی پرتابی برای ارتقای صنعت گردشگری و مناسبات اقتصادی منطقه به شمار می رود.

ایرنا- طرح توسعه فرودگاه رامسر در شرایط کرونایی کشور قرار است فردا دوشنبه همزمان با عیدفطر با حضور دکتر روحانی رئیس جمهوری و دیگر مسئولان کشوری و استانی به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شود.

فرودگاه شهر تاریخی توریستی رامسر با قدمتی بیش از ۵۰ سال با برخورداری از تنها باند بتنی کشور بی گمان در شمار یکی از منحصر بفردترین زیرساخت های حمل و نقل هوایی کشور قرار گرفته ، باند پروازی این فرودگاه با چشم نواز زیبا در ضلع شمالی شهر و در نقطه تلاقی با دریای خزر و کمی ان سو تر منظره ای از کوه های برافراشته این شهر در کنار خود جای داده است، فضایی که اسمان و دریا و کوه در کار سبب شده تا گردشگران و مسافران در هر اوج و فرودی مسخ کننده ترین چشم انداز را به تماشا بنشینند و سودای بازگشت دوباره به این خطه را در سر بپرورانند.

جذابیت های بصری فرودگاه رامسر از یک سو و نقش این زیرساخت استراتژیک در منطقه ای با اقتصاد وابسته به گردشگری، در حالی که می رفت با عنوان بستر حمل و نقل هوایی در اختیار مسافران و اقتصاد باشد ناگهان در یک بازه زمانی نسبتا طولانی به دلیل موانع پروازی خرد و کلان با محدودیت های جدی مواجه و سبب شد بخش زیادی از پروازهای این فرودگاه زمین گیر شوند.

به گونه ای که موجی از نامیدی و نگرانی را دل شهروندان و گردشگران این شهر بوجود اورد ، شاید عمده این نگرانی زمانی رخ داد که بر اساس گزارش های رسمی وجود تعدادی از درختان بلند قامت ، تیرک های برق، و مهم تر از ان مجتمع رفاهی و تفریحی فدک و همچنین دانشکده ملاصدرا در مسیرهای نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه سبب شد که بسیاری از پروازها در این منطقه به حالت غیرفعال درآید.

موانعی که باعث شد سازمان هواپیمایی کشوری نیز به دنبال سانحه هواپیمای ای تی آر متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان در بهمن ماه سال ۹۶ در یاسوج ، به خاطر وجود این موانع پروازی به شرکت های هواپیمایی فعال در رامسر اعلام کند تا در شرایطی اجازه نشست و برخاست دارند که تعهد ریسک پذیری را تقبل کنند.

بر همین اساس طبق آمار تنها از ۲۵ اسفندماه سال ۹۶ تا ۱۲ فروردین ماه ۹۷ ، وجود موانع و شرایط نامساعد جوی باعث شد تا حدود پنج سورتی پرواز مسیر رفت و برگشت تهران - رامسر لغو شود که این وضعیت با نگرانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همراه می شود و در ان زمان اعلام کردند ادامه این رویه ممکن است سبب تعطیلی پروازها شود که در نهایت نیز منجر به لغو بیشتر پروازهای این فرودگاه نیز شد.

در واقع طرح توسعه ملی فرودگاه رامسر از سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود که طبق وعده مسئولان وقت قرار بود به مدت ۲ سال به بهره برداری برسد. ولی به دلیل موانع پرواز مقابل باند فرودگاه تا قبل از این اجرایی نشد، ضمن اینکه توسعه باند فرودگاه از یک هزار و ۵۰۰ متر به ۲ هزار و ۷۵۰ متر، ساخت پایانه جدید، ساختمان های جانبی،‌ اختصاص ۴۰ هکتار زمین برای استقرار دستگاه کمک ناوبری و سالن ترانزیت از مهمترین مشخصات این طرح بوده است.

در عین حال رایزنی ها برای رفع موانع پروازی فرودگاه رامسر و توسعه باند جدید به عنوان شاخص ترین مطالبات مردمی از سوی مسوولان استانی و شهرستانی مورد پیگیری قرار گرفت تا در نتیجه در جلسه ۹ مرداد ماه سال گذشته سیاوش امیر مکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشوری از عملیاتی شدن این فرودگه و افزایش پروازها تا سطح هواپیمای ایرباس ۳۲۰ در سال گذشته خبرداد.

ضمن اینکه در همین جلسه امیر مکری از انجام مذاکرات با دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز صحبت میان اورد، به گونه ای که به موجب ان مقرر شده بود پس از اعلام نظر کارشناسان تامین اعتبار برای تملک اراضی و ساختمان های موجود در محدوده فرودگاه رامسر از سوی این سازمان نیز در دستور کار قرار گیرد.

بهره برداری از باند جدید در حالی به روزهای افتتاح نزدیک می شود که کارشناسان حوزه اقتصادی و گردشگری نیز معتقدند فرودگاه به عنوان یک بنگاه اقتصادی سهم چشمگیری در توسعه پایدار و رونق اقتصادی هر منطقه دارد که موجب تقویت اشتغال، رونق کسب و کارها به ویژه در شهرهای گردشگر پذیر می شود، در عین حال به باور انان چنانچه قرار باشد نقش گردشگری را به مفهوم واقعی و معنای پایدار ان را تصور کنیم، لازم است به توسعه زیرساختهای مدرن و در حد و اندازه های جهانی نیز مورد توجه قرار دهیم، به گونه ای که برنامه ریزی برای توسعه فرودگاه ها و همینطور تنوع پروازها یکی از مهمترین و هدفمندترین طرحهایی به شمار می رود که می بایست در جهت ارتقا و پایداری گردشگری انجام شود.

فرودگاه بستری برای بقا و ارتقای گردشگری

در همین ارتباط یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با ایرنا در تشریح اهمیت زیرساخت حمل و نقل هوایی برای شهر گردشگرپذیری نظیر رامسر، گفت : تجربه کشورهای موفق دنیا در زمینه صنعت گردشگری نشان می دهد که منطقه ای در دریافت تبعات مثبت اقتصادی گردشگری توانسته موفق عمل کند که یکی از عوامل مهم و زمینه ساز آن یعنی بستر حمل و نقل هوایی را برای پیشبرد اهداف گردشگری خود در اختیار داشته است.

طاهره جهانی با بیان اینکه از منظر اقتصادی وجود فرودگاه در شهرستان رامسر به همراه توسعه و گسترش پروازها به معنای فراهم آمدن زیرساختی برای سفری کم هزینه به جهت صرفه جویی در وقت و توام با اسایش برای مسافران و گردشگران است افزود: شرایط مساعد حمل و نقل به معنای دریافت پاسخ مناسب در جهت افزایش روز افزون تقاضا است.

به گفته او، از نگاه کلان این موهبت می تواند زمینه های مساعد بهره برداری از منابع ،توسعه گردشگری و اقتصادی منطقه را به سمت و سوی توسعه پایدار هدایت کند بعلاوه اینکه احداث امکانات جدید فرودگاه رامسر با توجه به افزایش روز افزودن نیازهای گردشگران تضمینی برای بقا و ارتقای گردشگری نیز محسوب می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: ماهیت فعالیت های گردشگری به گونه ای است که توسعه ان ارتباط مستقیمی با صنعت حمل و نقل به ویژه زیرساخت هوایی دارد، به عبارت دیگر فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب ، مطمئن ، راحت، سریع و ارزان شرط لازم توسعه گردشگری است ضمن انکه بسط وگسترش ارتباطات و وسایل مدرن حمل ونقل، توسعه خدمات هواپیمایی و فرودگاهی و بهره برداری از راههای ارتباطی و مواصلاتی براستقبال گردشگران بر مقصد های گردشگری می افزاید.

بستری ارزان برای صادرات محصولات

این استاد دانشگاه در عین حال فرودگاه رامسر را بستری مهم برای صادرات و ارسال محصولات منطقه به بازارهای ملی و فرا ملی عنوان کرد و افزود: نکته مهمی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، صادرات محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی، گل و گیاه زینتی و محصولات ارگانیک و در این منطقه است، زیرا این محصولات سهم بالایی در تولید استان و یا حتی در سطح کشوری را به خود اختصاص داده است.

جهانی یاداور شد: به عنوان نمونه تنها در سال ۹۷ حدود ۱۷ و نیم تن گل گاوزبان تر از شهرستان رامسر به خارج از کشور صادر شده که رقم چشمگیر و قابل توجهی محسوب می شود و این در حالیست که این امکان تنها از طریق زیرساخت هوایی میسر است و از سوی دیگر امکان انتقال محصولات با پرواز هوایی این مزیت را فراهم می آورد که برخی محصولات نظیر محصولات نامبرده بدون کاهش کیفیت به بازار هدف خود در سطح بین المللی قابل رقابت می شوند.

جهانی اظهار دات : حمل و نقل هوایی از نظر هزینه کاملا دارای یک فضای رقابتی است و در آینده‌ای نزدیک به ارزان‌ترین مدل حمل و نقلی در کشور نیز تبدیل خواهد شد، چرا که گسترش روزافزون و عدم نیاز آن به زیرساخت در مسیر، استفاده از این بخش را اقتصادی و ارزان خواهد کرد.

به گفته او بخش حمل‌ونقل دو کارکرد اساسی در اقتصاد کشور دارد، اولین نقش و کارکرد ان ، اثر مستقیمی است که به عنوان یک فعالیت اقتصادی بر رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌گذارد به گونه ای که بخش حمل‌ونقل به عنوان مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی با ارائه خدمات حمل‌ونقل ریلی، هوایی و دریایی، همانند سایر فعالیت‌های اقتصادی، ارزش افزوده ایجاد می‌کند و در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال کشور سهم دارد.

دومین کارکرد و نقش بخش حمل‌ونقل در اقتصاد کشور، فراهم‌کردن یکی از کلیدی‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی برای رشد و توسعه اقتصادی سایر بخش‌های اقتصاد است. بخش حمل‌ونقل یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی کشور است که اگر متناسب با اهداف کلان اقتصاد توسعه نیابد، به تنگنایی برای رشد و توسعه اقتصادی تبدیل می‌شود.

وابستگی رشد اقتصاد و گردشگری به فرودگاه

یک کارشناس گردشگری زیرساخت فرودگاه و حمل و نقل را از صنایع قابل توجه و تعیین کننده در توسعه گردشگری و رشد اقتصادی منطقه خواند و افزود: سرعت جا به جایی مسافر و کالا با حداقل زمان و هزینه می تواند علاوه بر جنبه استراتژیک برای منطقه زمینه رقابت و توسعه صنعتی منطقه را فراهم کند.

ارمین گلی با بیان اینکه بعد از توقف طرح توسعه فرودگاه رامسر در سال ۸۸ ،خوشبختانه هم اکنون شاهد توسعه و بهره برداری از این فرودگاه هستیم افزود: فرودگاه رامسر از توانایی و ظرفیت بالایی برای توسعه هرچه بیشتر خود برخوردار است به گونه ای که با جا به جایی بیشتر مسافران داخلی و خارجی و همچنین صادرات کالا می تواند به نحو مطلوبی از این ظرفیت بهره مند شود.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری رامسر و فرودگاه برای رشد اقتصادی به یکدیگر وابسته هستند افزود: زمانی یک منطقه مقصد مناسبی برای اهداف گردشگری به شمار می رود که از سوی مسافران و گردشگران انتخاب شود و چنانچه دارای حمل و نقل هوایی پیشرفته تری باشد گردشگران با اشتیاق بیشتری به این مقصد سفر می کنند و برای رفع نیازهای خود در این منطقه هزینه می کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پاسخ گویی به نیاز گردشگران اشتغالزایی،کارافرینی و ظهور استارتاپ ها را به دنبال دارد افزود: علاوه بر ان زمینه توسعه زیر ساخت های، رشد بخش خصوصی و سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی را نیز رقم می زند که این امر نیز توسعه فرودگاه را نیز در پی خواهد داشت.

گلی با بیان اینکه شهرستان رامسر به دلیل اب و هوای مطلوب محل مناسبی برای برگزاری همایش ها،کنفرانس های ملی و بین المللی و مسابقات ورزشی در ساحل و خشکی و همینطور نمایشگاه ها محسوب می شود ادامه داد: بنابراین مسافران داخلی و خارجی بیشماری امکان این را دارند که در کمترین زمان برای شرکت و یا حضور در این رخدادها از بستر حمل و نقل هوایی فرودگاه رامسر استفاده کنند.

به گفته وی با توسعه پروازهای داخلی و خارجی ،وجود هواپیماهای تفریحی که برای اموزش هم هستند می تواند درامدهای متنوعی را ایجاد کند که مجموعه این این عوامل به رشد گردشگری و شکوفایی اقتصادی شهرستان رامسر و استان مازندران و حتی کشور را فراهم می کند به گونه ای که ما را از اسیب پذیری نوسانات قیمت نفت حفظ کند.

فرودگاه زیرساختی سوداور برای اقتصاد شهر

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان رامسر نیز در خصوص اهمیت زیرساخت فرودگاه برای شکوفایی و توسعه اقتصاد گردشگرییک شهر گفت:یکی زیرساخت هایی که هر شهری می تواند به سبب داشتن ان به خود ببالد و در عین حال از امتیاز سوداوری اقتصادی ان نیز بهره مند شود بدون شک فرودگاه است.

نادر سحرخیز افزود:در عین حال باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که صرفا فرودگاه شرط لازم و کافی ترغیب انتخاب یک مقصد گردشگری محسوب نمی شود در عین حال گفت:‌ بخش زیادی از سرمایه گذاران حوزه گردشگری که در این شهر مشغول فعالیت هستند از این زیرساخت استفاده می کنند و همین سرمایه گذاری در شهر را تسهیل می کند.

سحرخیز در عین حال نقطه مطلوب بهرمندی از این زیر ساخت را برقراری پرواز های خارجی در اینده نزدیک عنوان کرد و افزود: برای بهره مندی هدفمند و مطلوب از این زیرساخت می بایست خلا های موجود و همینطور سایر زیرساخت های گردشگری شهر را نیز به موازات فرودگاه توسعه دهیم، تا به عنوان مکملی برای این زیرساخت در دسترس قرار گیرند، به عنوان نمونه ما برای پروازهای خارجی و ورود مسافر خارجی هتل پنج ستاره نداریم که باید سرمایه گذاری ها را به این بخش سوق دهیم.

وی در عین حال تاثیر لغو پروازهای فرودگاه رامسر بر کاهش حضور گردشگر را بیش از ۱۰۰ درصد خواند و افزود: با این می بایست سمت و سوی سرمایه گذاری های شهرستان رامسر به طور هدفمند به سمت پر کردن این کاستی ها هدایت کنیم به گونه ای با افزایش زیرساخت های گردشگری نظیر هتل ساخت و سازهای شخصی را کاهش دهیم.

ضرورت رفع موانع پروازی فاز دوم باند فرودگاه رامسر

مدیر کل فرودگاه های استان مازندران در تشریح میزان اعتبارتخصیص یافته برای تکمیل باند جدید فرودگاه رامسر در فاز اول و رفع موانع پروازی آن به خبرنگار ایرنا گفت: از سال ۸۹ تا ۹۳ حدود ۱۱۰ میلیارد تومان در راستای رفع موانع پروازی،آزاد سازی و تکمیل باند جدید فرودگاه رامسر هزینه شده است.

سعداله وطن خواه در ادامه افزود: از سال ۹۵ تاکنون در زمینه تملک زمین های اطراف فرودگاه و بهسازی بخش های زیرساختی آن نیز مبلغ ۷ میلیارد تومان از سوی شرکت شرکت فرودگاه های مازندران هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی باند فرودگاه رامسر که مورد بهره برداری قرار می گیرد، امکان نشست و برخاست هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ و کوچکتر از آن را فراهم می سازد افزود: در فاز اول با پیگیری و کمک مدیران شهرستانی موفق شدیم مجموعه ساختمان های دانشکده ملا صدرا ،مدارس اطراف آن ،تیر های برق ،دکل بی تی اس را از میان برداریم و فاز اول باند جدید را تکمیل کنیم اما این در حالیست که همچنان برخی موانع وجود دارند که طول باند موثر راکاهش می دهند .

وی در ادامه به پابرجا ماندن بخشی از موانع پروازی در فاز دوم توسعه باند فرودگاه رامسر اشاره کرد و افزود : برای بهره برداری از تمام ظرفیت باند فرودگاه رامسر نیاز است مجتمع رفاهی فدک متعلق به سپاه پاسداران و همچنین تعدادی از ساختمان ها در منطقه باغ ملی که در ابتدای باند قرار دارند تخریب شوند، اما از انجایی که بر اساس قانون رفع این موانع از حیطه اختیارات شرکت فرودگاه های کشور خارج است، نیاز است متولیان شهری و استانی رایزنی های لازم برای رفع این موانع را در دستور کار قرار دهند.

وطن خواه با بیان اینکه با آزاد سازی مناطق گفته شده ظرفیت های باند فرودگاه رامسر به طور کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد افزود:با این وجود فاز اول باند فرودگاه رامسر که در مرحله بهره برداری و افتتاح قرار دارد امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط پیکر را دارد و از آنجایی که بهره برداری از باند جدید فرودگاه از پروژه های ملی به شمار می رود در انتظار اعلام ستاد کشور برای روز افتتاح و بهره برداری از باند هستیم.

قدم بعدی ایجاد مرز هوایی برای فرودگاه رامسر

مدیرکل فرودگاه های مازندران در ادامه با بیان اینکه اقدامات اجرایی برای رفع محدودیت های پروازی ، بهره برداری از باند جدید و سایر اقدات برای توسعه این فرودگاه گام به گام در حال اجرایی شدن است خاطر نشان کرد: بدون شک ایجاد مرز هوایی به منظور برقراری پروازهای خارجی و بهره مندی بیشتر از این فضای فرودگاهی در برنامه ریزی های شرکت فرودگاه های کشور قرار دارد.

وطن خواه با اشاره به اینکه هم اکنون شرکت های فرودگاهی تا این لحظه اطمینان از وضعیت جدید عملیاتی فرودگاه رامسر برای نشست و برخاست پروازها ندارد افزود: می توان پیش بینی کرد بعد از افتتاح و بهره برداری از باند جدید یقینا ما متقاضیانی در خصوص پروازهای خارجی داشته باشیم.

بهگفته او در گذشته نیز به استناد پیگیری های انجام شد از کمیته مرز هوایی کشورتعیین شد که چنانچه شرکت هواپیمایی در مقطعی پروازهایی را دایر کند این نهاد مجوز برای امکان پروازهای خارجی را صادر می کند.

وی با بیان اینکه بیشتر متقاضیان پروازهای خارجی مربوط به کشورهای حوزه خلیج فارس هستند افزود: این درخواست راه را برای استان و رامسر باز می گذارد تا به سرعت بیشتری و راحت تری برای دریافت مجوز مرز هوایی اقدام کنند.

وطن خواه همچنین زیرساخت فرودگاه را پیشانی و دالان اقتصادی هر شهری برشمرد و افزود:به این خاطر که بیشتر مناسبات تاثیر گذار در بخش صنعت و دانشگاه و بخش درمان عموما برای سهولت و صرفه جویی در زمان از حمل و نقل هوای استفاده می کنند.

وی افزود ممکن است گفته شود ۱۰ درصد از مسافران از حمل و نقل هوایی استفاده کنند اما این درحالیست که ان ۱۰ درصد از قشر تاثیر گذار بر مناسبات اجتماعی هستند به عبارت دیگر چنانچه مناسبات اجتماعی توسعه پیدا کند بخش های اقتصادی نیز به در پی ان توسعه خواهند یافت و می توان چشم انداز خوبی را برای ان متصور بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار