رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار ارز به لحاظ لحاظ تامین اسکناس مشکلی ندارد، گفت: مساله اصلی که در بازار اثرگذاشته حواله است که اکنون صادرکنندگان به حواله نیاز دارند.
کد خبر: ۸۵۲۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰ 21 May 2020

 

پشت پرده نوسانات ارزی در بازار/اسکناس خوب است، حواله مشکل‌ساز شد

 

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین ، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفتگوی شبکه یک سیما گفت: شرایطی که اسفند ماه اتفاق افتاد اول تحریم بود و در فشار حداکثری هستیم و اینکه تلاش می‌شود مشکل اقتصادی ایجاد شود و دومین اتفاق نیز کرونا و سومین نیز سقوط قیمت نفت بوده و این امر باعث شد که اختلالاتی ایجاد شود البته ما از نظر اسکناس مشکلی نداریم و آن چیزی که در بازار اثر گذاشته حواله است و البته بعد از دو ماهی که مشکلات کرونا بوده است صادر کنندگان نیاز به حواله دارند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بیست میلیارد دلار ارز هنوز از سال ۹۸ توسط صادر کنندگان بازنگشته است و البته آنها چهار ماه فرصت برای بازگشت داشته اند و پیش بینی می‌شود هفته آینده عرضه ارز سال ۹۸ توسط صادر کنندگان اتفاق بیفتد و امیدواریم که این اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که برای وارد کننده و تولید کننده صرفه داشته باشد. وی تصریح کرد: نمی‌خواهیم در نرخ دخالت کنیم و نوسان بازار طبیعی نیست و به خاطر شرایط خاص کشور است و مردم سختی‌های زیادی برای استقلال کشیدند و هزینه داده اند.

همتی گفت: من افتخار می‌کنم مسئول بانک مرکزی کشوری هستم که در دو سال گذشته با بدترین فشارها مقاومت کرده و مردم نیز مقاومت کردند، سختی‌های زیادی دیدند ولی بالاخره استقلال هزینه دارد و من اطمینان دارم در آینده نزدیک نتایج آن را خواهیم دید.

وی اظهار داشت: نرخ‌های فعلی طبیعی نیست، ضمن اینکه نرخ‌های قبل از اسفندماه، نرخ‌هایی بود که اقتصاد کشور با آن می‌چرخید، یک مقدار شایعات و جوسازی و اینکه امسال تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد خواهیم داشت باعث شد که بازارها تشدید شود، ولی من اطمینان دارم که قابل مدیریت است و این تعادل در بازار ارز برقرار خواهیم کرد و نشانه‌های آن نیز ثابت شده و حتماً تعدیل خواهد شد.

به گفته همتی، وضعیت عرضه در سامانه نیما در فروردین ماه خوب نبود ولی امروز گزارشی که همکاران من دادند یک چیزی حدود ۲.۸ میلیارد دلار در دو ماه اخیر عرضه داشتیم برای واردات کنندگان که ۱.۸ میلیارد دلار آن در نیما اتفاق افتاد و حدود یک میلیارد دلار نیز واردات در مقابل صادرات بود که از صادرکننده‌ها به صورت مستقیم گرفته بودند.

رئیس کل باک مرکزی افزود: این رقم برای این دو ماه که کاملاً صادرات در تمام کشورهای همسایه نیز مختل شده بود. روند فعلی اصلاح خواهد شد و ما در طول روزهای آینده شاهد بهتر شدن شرایط خواهیم بود.

وی افزود: پیش بینی‌های بانک مرکزی با شرایط فعلی که بهتر نیز می‌تواند باشد یعنی با نفت ۳۰ دلاری و صادراتی که داریم، پیش بینی ما این است که تورم نباید بیشتر از ۲۴ درصد شود و ما بر روی ۲۲ درصد هدف گذاری می‌کنیم. خوشبختانه امسال ما با ابزار بازار باز اقداماتی را خواهیم داشت. بزودی اوراق خزانه توسط دولت منتشر خواهد شد و بانک مرکزی به عنوان بازارگردان اقدام خواهد کرد.

همتی گفت: من مطمئن هستم نقدینگی امسال بسیار کمتر از سال قبل خواهد بود، تورم و نقدینگی را کنترل خواهیم کرد. من فکر می‌کنم انتظارات تورمی به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد و تعادل در بازار ارز و سایر بازارها ایجاد می‌شود. کار سخت است ولی مدیریت خواهیم کرد.

وی افزود: من نه می دانم و نه به کسی چیزی درباره نرخ ارز می گویم و من همیشه گفته ام نرخ ارز باید نرخ طبیعی بازار باشد. شما هر جا می‌خواهید سرمایه گذاری کنید ولی در ارز سرمایه گذاری نکنید. می‌خواهید بخرید باید ریسک آن را نیز بپذیرید. در حال حاضر ارتباطات ما با کشورها در حال بهبود است و یک سری از منابع ما آزاد می‌شود.

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار