گزارش میدانی تابناک کهگیلویه و بویراحمد
از اسفند ماه سال گذشته تاکنون فعالیت های عادی آموزشی متاثر از خطر شیوع کرونا ویروس دستخوش تغییرات و غیر عادی شده است. به طور کلی در این مدت حدود 3 ماه فرایند یاددهی و یادگیری از فضای حضوری به سمت فضای غیر حضوری و عمدتا مجازی رفته است .
کد خبر: ۸۵۲۰۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹ 19 May 2020

از اسفند ماه سال گذشته تاکنون فعالیت های عادی آموزشی متاثر از خطر شیوع کرونا ویروس دستخوش تغییرات و غیر عادی شده است. به طور کلی در این مدت حدود 3 ماه فرایند یاددهی و یادگیری از فضای حضوری به سمت فضای غیر حضوری و عمدتا مجازی رفته است .
با اعلام بهتر شدن وضعیت شیوع و آغاز تدریجی فعالیت های اجتماعی با رعایت پروتکل های بهداشتی ، مدارس هم از شنبه 27 اردیبهشت برابر با تایید ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز بازگشایی با شرایط ویژه را کسب کردند که در این خصوص از تاریخ یاد شده ، پرسنل مدارس با رعایت پروتکل ها در مدارس حضور دارند و به معدود دانش آموزانی که مراجعه می کنند آموزش می دهند . البته این اقدام با شرایط بسیار ویژه در حال انجام است . تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به صورت میدانی ، نحوه حضور ، میزان استقبال و شرایط مدارس در بزرگترین شهرستان استان یعنی شهرستان بویراحمد که تقریبا نیمی از جمعیت دانش آموزی و پرسنلی استا را دارد بررسی کرده است.
آموزش حضوری در روزهای کرونایی / استقبال بیشتر دانش آموزان روستایی نسبت به شهری + تصویر
 
تشکیل گروه های ارزیاب و اعزام به مدارس
در ابتدای این گزارش سراغ معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد رفتیم و خواستار توضیحاتی در خصوص وضعیت بازگشایی و برنامه های این معاونت برای بازگشایی شدیم.
آناهیتا مرادیان گفت : از روز شنبه مدارس مطابق با تصمیمات وزارت آموزش و پرورش که خود مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا را کسب کرده بود به صورت رسمی بازگشایی شده اند.
مرادیان افزود : برای بازگشایی مدارس شهرستان از هفته قبل و با اعلام حتمی بودن بازگشایی مدارس ، آموزش و پرورش شهرستان اقدام به اجرای پروتکل های الزامی وزارت بهداشت برای بازگشایی پرداخت که در این زمینه مهمترین موضوع ، ضد عفونی کردن مدارس و ایجاد برخی شرایط خاص برای آمادگی استقبال از دانش آموزان بود.
وی گفت : البته مشخص بود که این فعالیت ها به معنای عادی شدن شرایط نبود و انتظار هم نداشتیم که مدارس به این زودی مانند شرایط قبل از کرونا با حضور گسترده دانش آموزان مواجه شود اما باز هم ما تمام تلاش خود را کردیم که بهترین شرایط خصوصا از نظر بهداشتی را برای دانش آموزان و دغدغه اولیا مهیا کنیم .
معاون آموزشی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد ادامه داد : در روز آغاز مجدد فعالیت های آموزشی گروه های ارزیاب که متشکل از برخی آموزگاران ، گروه های آموزشی و راهبران آموزش ، تربیتی بودند را جهت بازدید میدانی به مدارس روستایی و شهری فرستادیم.
وی گفت : میزان استقبال دانش آموزان در مدارس ، متفاوت بود اما در مجموع باید گفت ، میزان حضور در مدارس فقط در حد و اندازه ای بوده که به رفع اشکال آن هم با رعایت حداکثر فاصله گذاری اجتماعی بود.
مرادیان در پایان گفت : فعلا اولویت برای مجموعه آموزش و پرورش ، کمک به کنترل بیماری و حفظ سلامت دانش آموزان ، اولیا و پرسنل مدارس در کنار استفاده از روش های حضوری و غیرحضوری برای آموزش دانش آموزان است و هر اقدامی منوط به اعلام رسمی مسئولین بالا دستی و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی خواهد بود که امیدوارم باهمکاری خوب همه مردم نهایتا بر این ویروس پیروز شویم.
بازدید میدانی / استقبال بیشتر دانش آموزان روستایی نسبت به شهری
خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد همراه کارشناسان آموزش ابتدایی راهی برخی مدارس شهری و روستایی شد تا از نزدیک وضعیت بازگشایی را بررسی کند.
به نظر می رسد بسیاری از اولیاء دانش آموزان شهری فعلا آموزش مجازی را بر آموزش حضوری ترجیح می دهند اما تعداد معدودی از دانش آموزان هم که یا مشکل دسترسی به فضای مجازی داشته اند یا در برخی دروس نیاز به آموزش حضوری دارند به صورت محدود و کنترل شده و با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی سر کلاس درس حاضر می شوند.
نکته مهمی که در این بازدیدهای میدانی به چشم می خورد این بود که در مدارس روستایی به نسبت آمار هر مدرسه ، حضور بیشتر از مدارس شهری بود که البته در بسیاری از مدارس روستایی میزان دسترسی به فضای مجازی بسیار کمتر از مدارس شهری بوده است.
 آموزش حضوری در سایه ترس از کرونا / استقبال بیشتر دانش آموزان روستایی نسبت به شهری + تصویر
 
امرالله آژند کارشناس مسئول آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در حاشیه بازدید از مدارس شهری و روستایی این شهرستان ، به تابناک کهگیلویه و بویراحمد گفت : شکی نیست که آموزش مجازی نمی تواند جای آموزش حضوری در کلاس درس را بگیرد اما حفظ سلامت دانش آموزان ، اولیاء و همکاران آموزشی ما در مدارس اولویت اصلی است . بنابراین تلاش شده است که مرتبا تذکراتی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی داده شود.
آژند افزود : یکی از مهمترین اقدامات این روز ها در مدارس تاکید بر رعایت فاصله ، جلوگیری از تجمعات دانش آموزی و همچنین معلمین ، مدیران و معاونین در محیط مدرسه است.
وی ادامه داد : راهبران آموزشی هم به صورت روزانه مدارس روستایی را پایش و نظارت می کنند و به حوزه آموزش ابتدایی گزارش می دهند که خوشبختانه آنچه که تاکنون به صورت بازدید میدانی یا گزارشات ارسالی ، مشخص شده است ، رعایت حداکثری پروتکل ها است که امیدواریم سال تحصیلی هم به خوبی و خوشی به پایان برسد.
 آموزش حضوری در سایه ترس از کرونا / استقبال بیشتر دانش آموزان روستایی نسبت به شهری + تصویر
 
خانم قلم فرسا یکی از مدیران مدارس شهری در شهر یاسوج است که در بازدید میدانی که از این مدرسه شد به تابناک کهگیلویه و بویراحمد گفت : تعداد دانش آموزانی که در مدرسه حاضر شده اند بسیار معدود بوده است.
وی گفت : روز شنبه منتظر بودیم که ببینیم ، استقبال چگونه است که باید بگویم حضور تعداد بسیار کم بود و البته آن هم محدود شده بود به برخی دانش آموزان و برخی دروس ان هم فقط رفع اشکال .
خانم قلم فرسا ادامه داد : از هفته گذشته به صورت جدی کلیه نقاط مدرسه به بهترین نحو ممکن ضد عفونی شد ضمن اینکه در پایان هر روز نقاطی که حضوری از دانش آموزان ، ارباب رجوع و یا اولیا بوده است ، دوباره ضدعفونی و گندزدایی می شود.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شاید این ویژه ترین شرایطی است که آموزش و پرورش تا به حال با آن مواجه شده است و مطمئنا موفقیت در مدیریت چنین شرایطی مستلزم همکاری همه جانبه و همگانی است .
بی شک پایان سال تحصیلی به نحوی که اولا با کمترین خطر برای سلامتی دانش آموزان ، اولیاء و کادر آموزشی همراه باشد و ثانیا از ظرفیت های موجود برای جبران محدودیت های آموزشی بوجود آمده استفاده شود ، نقطه ایدئالی است که می توان امیدوار بود با همکاری دانش آموزان ، اولیاء ، معلمین و مدیران و مسئولان به خوبی و خوشی محقق شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار