ویروس کرونا مسئله‌ای به نام مدرک زبان را برای داوطلبان کنکور دکتری و از سوی دیگر برای دانشجویان دکتری ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۵۱۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 18 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: دانشجویان و جامعه دانشگاهی یکی از حساس‌ترین گروه‌هایی هستند که با شیوع کرونا همواره با مشکلاتی رو به رو بوده اند. معضل‌ و مشکلاتی از جنس آموزش مجازی، آزمون مجازی پایان ترم، شهریه ترم، شهریه خوابگاه، دفاع از پایان نامه و استفاده از آزمایشگاه را همگان با آن آشنا شده اند، اما برخی از معضلات هنوز در زیر پوست مراکز ثقل علمی کشور باقی مانده و دانشجویان از یک سو با آنها درگیر شده و از سوی دیگر نیز هیچ ارگانی به آنها رسیدگی نکرده است.

در همان روز‌های اول شیوع ویروس کرونا خبر لغو آزمون‌های بین المللی و آزمون EPT دانشگاه آزاد را شنیدیم و بعد از آن هم سایر دانشگاه‌ها خبر از به تعویق افتادن آزمون جامع زبان دکتری دانشجویان دانشگاه‌های خود دادند. تا زمان نگارش این گزارش هنوز خبری از برگزاری آزمون‌های بین المللی نشده و دانشگاه‌ها نیز برگزاری آزمون‌های زبان برای دانشجویان دوره دکتری را به چند ماه بعد موکول کرده اند.

شاید تصور شود که هیچ مشکلی وجود ندارد و این آزمون مثل سایر آزمون‌ها به تعویق افتاده و در موعد مقرر برگزار می‌شود، اما تمام ماجرا این نیست و این مسائل از یک سو برای داوطلبان کنکور دکتری و از سوی دیگر برای دانشجویان دکتری مسئله ساز شده است. مسئله‌ای به نام مدرک زبان.

مدرک زبان دو گروه دانشجویان و داوطلبان را دچار معضل کرد

تا قبل از شیوع کرونا قرار بود کنکور دکتری ناپیوسته (PHD) سال ۹۹ در تاریخ ۹ اسفند ۹۸ برگزار شود که به دلیل شرایط موجود در کشور و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا به ۲۶ تیر ۹۹ موکول شد.

برگزاری کنکور دکتری بر خلاف سایر کنکور‌ها دو مرحله است و علاوه برگذراندن آزمون کتبی، داوطلبان باید در مرحله دوم (مصاحبه علمی) هم شرکت کنند. در این مرحله از مصاحبه علاوه بر سؤالاتی که ممکن است به زبان انگلیسی از داوطلب پرسیده شود، داشتن مدرک زبان نیز در مصاحبه امتیازآور است. به همین علت داوطلبان تلاش می‌کنند قبل از حضور در مصاحبه دکتری مدرک زبان خود را بگیرند.

 

علاوه بر داوطلبان، دانشجویان دوره دکتری هستند که با مشکل مواجهه شده اند چرا که آنها ملزم هستند تا قبل از موعد برگزاری آزمون جامع و یا قبل از دفاع از رساله دکتری مدرک زبان خود را ارائه کنند، این شرایط دانشجویان را با مشکل مواجه کرده است.

اعتبار مدارک آزمون‌های زبان ملی و بین‌المللی دو سال بوده و با توجه به تعویق برگزاری کنکور دکتری و اظهارات سخنگوی سازمان سنجش درباره زمان بر بودن اعلام نتایج کنکور دکتری که گفته است «برای اعلام نتایج حدود ۲ و نیم تا ۳ ماه زمان نیاز داریم»؛ ممکن است اعتبار مدرک زبان برخی از داوطلبان تمام شود.

نکته دیگر اینکه بسیاری از داوطلبان این کنکور که نسبت به سایر آزمون‌ها سراسری ماراتُن سخت‌تری دارند، ترجیح می‌دهند تا زمان برگزاری کنکور، تمامِ وقت خود را صرف مطالعه کنند و بعد از برگزاری آزمون تا زمان دعوت به مصاحبه تمرکز خود را بر روی زبان متمرکز کرده و اقدام به شرکت در آزمون زبان کنند.

با توجه به شرایط فعلی، برگزاری این آزمون‌ها منتفی و هیچ آزمون زبانی برگزار نشده و حتی تقویم آزمون MSRT سال ۹۹، زمان‌بندی آزمون تولیمو در سال جاری و نیز آزمون زبان دانشگاه تهران اعلام نشده و حتی اولین آزمون EPT سال ۹۹ نیز که قرار است ۹ خرداد برگزار شود همچنان ممکن است به تعویق بیفتد. سازمان سنجش هم اعلام کرده که تمامی آزمون‌های بین المللی تا پایان اردیبهشت  به تعویق می‌افتد. علاوه براین هزینه شرکت در این آزمون‌ها بسیار بالاست و با توجه به شرایط موجود بسیاری از داوطلبان و دانشجویان دکتری از شرکت در آنها منصرف شده اند.

با توجه به شرایط پدید آمده، گرفتن مدرک زبان بر معضلات دانشجویان و داوطلبان کنکور دکتری افزوده است.

نداشتن مدرک زبان برای دسته اول (داوطلبان کنکور دکتری) به معنی از دست دادن امتیاز آن در مصاحبه است و باعث می‌شود داوطلب نمره منفی کسب کند که با اغماض می‌توان گفت نداشتن مدرک زبان منجر به عدم قبولی داوطلب نخواهد شد اما دانشجویان دکتری با مشکل بزرگ تری رو به رو هستند، زیرا باید تا قبل از موعد برگزاری آزمون جامع و یا قبل از دفاع از رساله دکتری مدرک زبان خود را ارائه کنند.

طبیعتا دانشجویی که مدرک خود را ارائه نکند، مجبور خواهد بود تا زمان گرفتن نمره زبان مرخصی اجباری بگیرد، زیرا شرط شروع پایان نامه آزمون زبان است.

مدرک زبان دانشجویان دکتری معضلِی حل نشده، سوغات کرونا

 

اعتراض برخی از داوطلبان به تائیدیه مدرک زبان

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد در این رابطه نوشت: درخواست ما این است که زبان دکتری EPT بعد از دفاع از رساله برگزار شده و اجازه دفاع از رساله دکتری به دانشجویان با صدور مجوز و طی بخشنامه‌ای صادر شود.

او در ادامه بیان کرد: بعد از دفاع از رساله دکتری آزمون زبان EPT برگزار شود و اجازه دفاع پیدا کنیم.

دانشجوی دیگری نوشته است: دو ترم درگیر پایان نامه هستم و رساله خودم را نوشته و مقاله هم چاپ شده، ولی امکان دفاع به خاطر چند دوره برگزار نشدن آزمون و نمره EPT نداریم.

داوطلب دیگری گفته است: در کنار بقیه راهکار‌ها، دو سال و نیم کردن اعتبار مدرک زبان به تعدادی داوطلب دارای مدرک زبان کمک می‌کند و همچنین اعلام کردن اینکه نمره درس زبان در آزمون امسال به عنوان مدرک در مصاحبه قابل پذیرش است، راهکار‌های دیگری برای کمک به معضل مدرک زبان دکتری است.

داوطلب دیگری نوشته است: آزمون msrt از اوایل بهمن به بعد برگزار نشده است. لازم است دانشگاه‌های دولتی برای آزمون جامع در حق دانشجو‌ها مساعدت کنند و ارائه مدرک زبان را به زمان دفاع از پروپوزال موکول کنند. حتی اگر چند نمره از حدنصاب را کاهش بدهند باز هم مشکل عده‌ی زیادی از دانشجو‌ها حل می‌شود. در غیر اینصورت بهتر است آزمون‌های جامع به بعد از اولین آزمون زبان msrt موکول بشود.

داوطلب دیگری که متقاضی شرکت در کنکور دکتری است نظری مخالف نظرات سایرین دارد و می‌گوید: خیلی جالب است هر کس هر چیزی را که ندارد می‌خواهد حذف کند و از آب گل آلود کرونا، ماهی بگیرند. البته خودم هم مدرک زبان ندارم و به نظرم این نقصی است که دارم و دلیلش هم تلاش نکردن برای کسب آن است. پس نباید بین کسی که تلاش کرده و مدرک زبان دارد با با کسی که تلاش نکرده است، تفاوتی باشد.

داوطلب دیگری نیز از رو به اتمام بودن مدرک زبانش خبر می‌دهد و می‌گوید: من مدرک کارشناسی ارشد دارم و برای مصاحبه سال ۹۷ مدرک زبان msrt گرفتم از آن تاریخ به مصاحبه راه پیدا نکردم و از مدرک زبانم استفاده‌ای نبردم و مهلت دو ساله زبانم به زودی تمام می‌شود.

مدرک زبان دانشجویان دکتری معضلِی حل نشده، سوغات کرونا

آزمون جامع دکتری پیام نور بدون نیاز به تاییدیه آزمون زبان

مرتضی محسنی، معاون آموزشی دانشگاه پیام نور در این رابطه گفت: با توجه به شرایط خاص ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری و یا عدم امکان شرکت دانشجویان در آزمون‌های زبان خارجی در کشور، مقرر شد کلیه دانشجویان دوره دکتری که تمام شرایط شرکت در آزمون جامع به غیر از تاییدیه موفقیت در آزمون زبان خارجی را دارند؛ (در صورتی که زمان برگزاری آزمون جامع آنها حداکثر تا پایان شهریور تعیین شده باشد)، با رعایت سایر مقررات به صورت مشروط در این نوبت آزمون جامع شرکت کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تصریح کرد: طبق مصوبه شورای تحصیلات تکمیلی، تایید نهایی نمرات آزمون جامع این دانشجویان و تصویب پروپوزال آنان و نیز ورود به مرحله پژوهشی در هر حالت، پس از ارائه گواهی موفقیت در آزمون زبان میسر است و تا آن زمان کماکان در مرحله نیمسال آزمون جامع با رعایت مقررات مربوط باقی خواهند ماند و باید در هر نیمسال برای آزمون جامع ثبت نام کنند.

او تاریخ ثبت نمره آزمون جامع این دانشجویان را زمان ارائه گواهی موفقیت در آزمون زبان خارجی اعلام کرد.

راهکار برون رفت از معضل مدرک زبان

در این شرایط برخی دانشجویان تقاضا‌هایی از جمله دفاع از رساله بدون تائیدیه مدرک زبان، پذیرش در مقطع دکتری بدون مدرک زبان، عدم توجه به اعتبار مدرک زبان، کاهش حداقل نمره مدرک زبان قابل ارائه به دانشگاه‌ها دارند که با توجه به این پیشنهادات، مشکل این دانشجویان و داوطلبان کنکور حل می‌شود.

اما تمامی این اقدامات مخالفانی هم دارد و تعداد زیادی از کسانی که پیش از این در مقطع دکتری پذیرش شده اند این شرایط را طی کرده اند و با تمام این راهکار‌ها مخالف هستند و معتقدند سایرین نیز باید این مسیر را طی کنند، زیرا پذیرش در مقطع دکتری الزاماتی دارد که همه باید دارای آن شرایط باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار