گاهی اوقات، خاطرات به راحتی از حافظه‌مان پاک می‌شود. فراموش کردن خاطرات به ما حس گم کردن چیزی را می‌دهد و اغلب می‌توان گفت که ناخوشایند است.
کد خبر: ۸۵۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵ 17 May 2020

در این مواقع تنها دلیلی که به ذهن‌مان می‌‍‌آید، آلزایمر است. بهتر است بدانیم دلیل‌های دیگری هم هستند که موجب از دست دادن قسمت‌هایی از حافظه می‌شوند. بیایید همراه «ایرنا زندگی» این دلایل را بشناسیم و از گم شدن خاطرات نترسیم؛زیرا بسیاری از علت‌های فراموشی خاطرات موقتی هستند.

۱. علت احساسی

از آنجایی که ذهن و بدن ما به یکدیگر متصل هستند، بدن ما می‌تواند از افکار و احساسات ما اثر بگیرد. احساساتی خاص و فشارهای زندگی که گاهی آن‌ها را مشغله‌های زندگی می‌خوانیم می‌توانند دلیلی برای از یاد بردن خاطرات‌مان باشند؛ حتی ذخیره کردن خاطرات و اطلاعات جدید را برای ما دشوار سازند. این علت را می‌توانید با تغییر سبک زندگی خود و کم کردن نگرانی‌ها در زندگی‌تان از برطرف کنید.

۲. استرس

استرس همیشه‌ هم به معنای بدی نیست. در برخی مواقع باعث افزایش هوش ما می‌شود و بیشتر می‌توانید به اطلاعات خود دست پیدا کنید مانند زمان امتحان. در مواقعی افکاری باعث استرس بیش از اندازه می‌شود که منجر به از یاد بردن اطلاعات حافظه می‌شود. برای رهایی از این شرایط چند نفس عمیق بکشید.

۳. افسردگی

افسردگی معمولا کم حوصلگی می‌آورد و در این شرایط دیگر فرد مایل به ثبت خاطرات و اطلاعات اطراف خود نیست. در نتیجه برای فرد یادآوری خاطراتی که به آنها توجهی نداشته، دشوار است.

۴. الکل و دارو

استفاده از الکل می‌تواند باعث گم شدن پاره‎ای از خاطرات شود. عوارض جانبی برخی داروها نیز علتی برای از دست دادن موقتی خاطرات هستند. اگر قرص و داروی خاصی مصرف می‌کنید در مورد عوارض جانبی آن با پزشک خود مشورت کنید.

۵. دارو بیهوشی

عمل‌ قلب و دیگر عمل‌هایی گه برای انجام آنها نیاز به بیهوشی فرد است عوارضی مانند فراموشی دارد. عوارض داروهای بیهوشی در هر فرد متفاوت است. این عوارض موقتی هستند و بعد از مدتی از بین می‌رود.

۶. کمبود ویتامین ب۱۲

ویتامین ب۱۲ از جمله ویتامین‌های مهم برای سلامتی بدن است. کمبود این ویتامین، با از یاد بردن خاطرات و زوال عقل خود را نشان می‌دهد. این علائم ممکن است در بعضی از افراد بهبود یافته و حتی برطرف شود.

 

۷. نارسایی کلیه و کبد

هنگامی که کلیه به خوبی کار نکند تجمع زباله‌های پروتئینی بر عملکرد مغز اثر می‌گذارند. مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۷، نشان می‌دهد که افراد مبتلا به آلبومینوریا (وجود پروتئین آلبومین در ادرار) به احتمال زیاد باعث اختلال در حافظه و بازشناسی اطلاعات می‌شود.

۸. حاملگی

تغییرات شیمیایی هورمون‌های دوران حاملگی، باعث تغیرات جسمانی و احساسی می‌شوند که ممکن است باعث فراموشی موقتی در فرد نیز شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار