کارشناس ارشد مراقبت بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام، گفت: در استان ایلام 24 درصد به بیماری غیرواگیر مبتلا هستند و 60 درصد مبتلایان به فشارخون از بیماری خود اطلاع دارند و تنها 40 درصد آن‌ها دارو دریافت می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 16 May 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ محمدباقر جعفرپور، کارشناس ارشد مراقبت بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام، گفت: بیماری فشارخون بالا اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ‌ومیر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی،بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.

وی افزود: درسال 2017 بالغ بر10 میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با بیماری فشارخون بالا جان خود را از دست داده اند. براساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال 95 در ایران حدود 26/4 درصد از جمعیت 18 سال و بالاتر در کشور از فشارخون بالا رنج می‌برند و این رقم در استان ایلام 24 درصد است.

تنها 60 درصد مبتلایان به فشارخون از بیماری خود اطلاع دارند

 کارشناس ارشد مراقبت بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ادامه داد:   در کل بالغ بر 15 میلیون نفر در کشور به فشارخون بالا مبتلا هستند و تنها 60 درصد مبتلایان به فشارخون از بیماری خود اطلاع داشته و 40 درصد آن‌ها برای بیماری خود دارو دریافت می‌کنند.

جعفرپور بیان داشت: این بیماری بدون علامت می‌باشد و عدم اطلاع افراد مبتلا به فشارخون و به دنبال آن عدم درمان صحیح و کنترل آن است به همین دلیل این بیماری بعنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشارخون بالا عدم اطلاع افراد از بالا بودن میزان فشارخون خود است در حالیکه این بیماری می‌تواند به راحتی در منزل یا مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود.

 جعفرپور افزود: 27 اردیبهشت روز جهانی فشارخون است و شعار امسال روز جهانی فشارخون «از میزان فشارخون خود مطلع شوید، آن را کنترل کنید تا زندگی طولانی‌تری داشته باشید» می‌باشد./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار