کد خبر: ۸۵۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲ 16 May 2020

صنعت شکلات با برند الموت را در استان قزوین راه اندازی کنیم

تابناک/ منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم گفت: با وجود ظرفیت تولید محصولاتی چون بادام، پسته، گیلاس، فندق می توانیم صنعت شکلات با برند الموت را راه اندازی و اقتصاد منطقه را متحول کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، لطف الله سیاهکلی منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم روز شنبه با عیسی قبادی معاون اقتصادی، مرتضی علیخانی مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری و حسین زکی زاده مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری قزوین دیدار و گفتگو کرد.

سیاهکلی در این نشست که در استانداری برگزار شد اظهار داشت: نوع مدیریت ما موجب شده نتوانیم از ظرفیت‌های بسیار ارزشمند صنعتی، کشاورزی و گردشگری استفاده بهینه کنیم و همچنان با چالش‌های جدی مواجهیم.

وی بیان کرد: در شرایطی که آب شاهرود بدون استفاده مانده و آب سد طالقان به تهران می‌رود ما در قزوین از بی آبی در رنج هستیم و نمی‌گذاریم کشاورزان در حد توان خود زراعت کنند و این وضعیت نشان می‌دهد باید روش‌های مدیریت را اصلاح کنیم تا در تابستان از سیلاب و کم آبی دچار مشکل نشویم.

سیاهکلی اضافه کرد: در استان محصولات شاخص و اقتصادی چون انگور، پسته، گیلاس، زعفران، گردو، بادام، فندق و زغال اخته داریم که می‌تواند درآمدزا باشد و اقتصاد منطقه را متحول کند اما خیلی از این محصولات هدر می‌رود و ضایعات بالایی دارد و نتوانسته ایم با صنایع تبدیلی آن را مورد استفاده قرار دهیم و از سوی دیگر دنبال کشت سیفی جات و محصولات «آب بر» رفته ایم.

وی اظهار داشت: اگر بتوانیم الگوی کشت را تغییر داده و آن را اصلاح و در مصرف منابع آبی مدیریت منطقی را پیاده کنیم و دنبال سهم آب خود از ظرفیت‌های موجود باشیم بدون شک توانمندی‌های بیشتری را شکوفا می‌کنیم.

منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم گفت: این مدل تصمیم گیری ما را از سهم آب دور کرده است و نشان می‌دهد بدعمل کردیم وقتی کشاورز ما علاقمند به زراعت بیشتر است چرا نتوانیم آب مورد نیازش را تأمین کنیم.

اختیار آب و برق خود را نداریم

وی گفت: در این شرایط تنها استانی هستیم که اختیار آب و برق خود را نداریم و برای اجرای طرح‌های آب و انرژی باید از زنجان و گیلان مجوز بگیریم که این وضعیت قابل قبول نیست و باید تغییر کند.

سیاهکلی تصریح کرد: نباید منتظر بودجه قطره‌ای دولت بمانیم و تنها راه اجرای سریع‌تر طرح‌ها استفاده از بخش خصوصی است البته باید موانع دولتی را برداریم.

وی گفت: برای انتقال آب الموت از رودخانه شاهرود که بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد سرمایه گذاری را شناسایی کرده ایم که حاضر است با دریافت فرآورده‌های نفتی این کار را انجام دهد اما موانعی در وزارت نفت وجود دارد که اجازه نمی‌دهد این کار صورت گیرد که باید این موانع را با کمک مجلس از راه برداریم.

سیاهکلی اظهار داشت: تا زمانی که دولت متولی اموال مردم باشد و همه کارها توسط خودش انجام شود هم امکان فساد و رانت هست و هم کارها پیش نمی‌رود.

کشاورزی نوین را در قزوین عملیاتی کنیم

وی اضافه کرد: در کشاورزی استان قزوین باید از فناوری نوین آی او تی و اینترنت اشیا استفاده کنیم تا مصرف آب هوشمند شده و مدیریت منابع آبی، سم و کود را به صورت هوشمند انجام دهیم تا هزینه‌ها کاهش یافته و به شکوفایی اقتصاد هم کمک شود.

منتخب مزردم قزوین در مجلس یازدهم اضافه کرد: باید بخش خصوصی دارای اهلیت را وارد کار کنیم و با اصلاحات ساختاری از تصدی گری دور شویم و مردم را وارد کارها کنیم و با تنظیم مقررات کاربردی و هدایت درست مردم به کشاورز بگوییم چه محصولی بکارد تا اقتصادی‌تر باشد.

بخشی نگری در دستگاه‌های اجرایی مانع توسعه استان است

وی بخشی نگری را مهمترین مانع توسعه استان دانست و یادآور شد: باید مدیران دستگاه‌های اجرایی نگاه کلان داشته باشند و سهم خود را در توسعه بخوبی ایفا کنند تا سرمایه گذار از استان فرار نکند.

صنعت شکلات را در استان راه اندازی کنیم

سیاهکلی با اشاره به ظرفیت‌های استان در محصولات باغی و زراعی بیان کرد: در منطقه الموت محصولات شاخصی چون گیلاس، فندق، زغال اخته، در بویین زهرا بادام و گردو، زعفران و پسته کشت می‌شود که مواد اولیه صنعت شکلات است و اگر بتوانیم این صنعت را در استان با «برند الموت» راه اندازی کرده و صنایع جانبی و فرآوری آن را با فعال کردن تعاونی‌های روستایی تأمین کنیم به رفع بیکاری در الموت هم کمک می‌شود.

ضرورت احیای پردیس روستایی با فعال شدن تعاونی‌های روستایی

وی در خصوص پیشنهاد راه اندازی پردیس روستایی برای تقویت اشتغال در این مناطق گفت: پردیس‌ها طرح خوبی است که می‌تواند به درآمد زایی روستاها و دهیاری هم کمک کرده و بیکاری منطقه را کاهش دهد و در مجلس هم از آن حمایت می‌کنیم.

سیاهکلی اضافه کرد: طرح پردیس‌ها بهتر است در قالب برنامه تهیه شود و مدت زمان، میزان اعتبار و نحوه اجرا در آن مشخص شود تا به سرعت به اجرا درآید.

وی اضافه کرد: در صنعت کمیته‌ای توسط دادگستری راه اندازی شده تا و احدهای بحرانی تعیین تکلیف شوند که باید زمان این جلسات کوتاه شده و بتوانیم برای واحدهای مشکل دار تصمیم بگیریم.

سیاهکلی گفت: باید برای واحدهای تعطیل شده نسخه بنویسیم و در کمیته تصمیم بگیریم تا تعیین تکلیف شوند زیرا قرار نیست مشکل یک واحد ده‌ها سال طول بکشد و هزاران کارگر دچار بحران باشند.

در ادامه عیسی قبادی معاون اقتصادی استانداری قزوین از طرح‌های اولویت دار اقتصادی برای ایجاد اشتغال در مناطق شهری و روستایی گزارشی ارائه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار