گسل‌های موجود در استان قزوین عمدتاً گسل‌های فشاری و خطرناک هستند و به همین خاطر باید مقوله مقاوم‌سازی ساختمان در استان را جدی گرفت.
کد خبر: ۸۴۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳ 12 May 2020
 

 وجود گسل‌های فشاری و خطرناک در استان قزوین

 
به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین، فرخزاد معاون عمرانی استاندار قزوین با با بیان اینکه به خاطر چین­ خوردگی­‌های زمین، شرایط ریخت شناسی جغرافیایی، خاک شناسی و وضعیت لایه­‌های زیرسطحی در استان زلزله دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد، گفت: گسل‌های موجود در استان قزوین عمدتاً گسل‌های فشاری و خطرناک هستند و به همین خاطر باید مقوله مقاوم‌سازی ساختمان در استان را جدی گرفت.
او با تقسیم بندی گسل­‌ها به ۳ نوع امتداد لخت، کششی و فشاری گفت: مدل حرکت این گسل­‌ها با هم فرق می‌­کند. گسل‌­های امتداد لخت روی سطح افق حرکت می­‌کنند، اما گسل­‌های کششی و فشاری با توجه به زاویه شکست در راستای قائم جنبش دارند که گسل شمال شهر قزوین، گسل الموت رود، طالقان رود و گسل‌­های جنوب قزوین مانند ایپک و اشتهارد از نوع سوم هستند.
فرخزاد درباره موقعیت جغرافیایی گسل شمال شهر قزوین بیان کرد: این گسل­ از ضلع جنوب ارتفاعات شمال قزوین عبور می­‌کند که از بخش کوهین شروع می‌­شود، تا شمال آزادراه قزوین-زنجان می‌­آید و بعد از اینجا تا روستای رزجرد و رشتقون و منطقه کبریت میان (نزدیکی نیروگاه شهیدرجایی) ادامه پیدا می­‌کند.
او با یادآوری اینکه در پهنه گسل زلزله بیشترین میزان انرژی را داراست و بالطبع خسارت‌­های اقتصادی آن هم بیشتر خواهد بود، اضافه کرد: در عین حال مناطقی که در شمال این آزادراه قرار دارند، دارای ویژگی­‌هایی هستند که غیر از مسئله گسل از نظر طبیعی هم مصائبی برای توسعه شهری ایجاد می­‌کنند.
این مقام مسئول، قزوین را دومین استان پرخطر از نظر وقوع احتمالی زلزله عنوان کرد و گفت: به جز زلزله‌­های مختلفی که در طول تاریخ در این منطقه به وقوع پیوسته، در دوران معاصر هم ۳ زلزله بسیار شدید بوئین‌­زهرا در سال ۱۳۴۱، زلزله رودبار در سال ۱۳۶۹ و زلزله آوج در سال ۱۳۸۱ را شاهد بودیم.
فرخزاد با ذکر اینکه استان قزوین دارای تراکم جمعیتی بالاست و شهر‌های زیادی در استان هستند که در معرض زلزله‌های بزرگ قرار دارند، افزود: در استان قزوین در استان با گسل‌های ۱۰ کیلومتری مواجه هستیم که بیشتر در شهرستان قزوین مشاهده می‌شود و در صورت وقوع زلزله چندین روستا در فاصله ۱۵ کیلومتری مرکز شهر آسیب شدید خواهند دید.
او ادامه داد: در شهر قزوین ساختمان‌های احداث شده در حریم گسل باید مقام‌سازی شده و اجازه ساخت ساختمان‌های بیشتر از ۸ طبقه هم داده نشود.
منبع : صدا و سیما 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار