یک روان‌درمانگر گفت: بی‌خوابی‌های مکرر برخی افراد می‌تواند نتیجه افسردگی، نوشیدن مواد یا خوراکی‌های کافئین‌دار،‌ مصرف مواد مخدر، انجام ‌رفتارهای استرس‌زا و یا فعالیت‌های شیفتی باشد.
کد خبر: ۸۴۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 11 May 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛  تینا سلامت بخش با بیان اینکه بی‌خوابی مزمن اغلب از عواملی مانند اختلالات جسمی یا روانی ناشی می‌شود، اظهار داشت: روان پریشی و یا افسردگی نیز از دیگر دلایل بی‌خوابی مزمن است و از این رو از روش‌های رفتاری که بی‌خوابی را کاهش می‌دهد می‌توان به ‌آرام سازی اعصاب یا همان ریلکسیشن، محدودیت گذاری برای خواب و روان‌درمانی اشاره کرد.

وی گفت: با این روش‌ها می‌توان استرس و اضطراب و تنش بدن فرد مبتلا به بی‌خوابی را کاهش و یا تسکین داد و از طرفی با تنظیم و تمرین تنفس همان عمل دم و بازدم و به دنبال آن تمرکز و آرامش، می‌توان به ذهن فرد کمک کرد تا عضلات خود را رها کرده و آرام آرام به استقبال خواب رفت.

اختلالات خواب را جدی بگیریم

این روانپزشک افزود: کاهش مدت زمان حضور فرد در رختخواب و یا پرهیز از خواب روزانه از دیگر راهکارهای مفید برای کاهش بیماری فرد مبتلا به بی‌خوابی مزمن است.

سلامت بخش تصریح کرد: آسم، آپنه یا انسداد راه هوای حلق و بینی،‌ نارکوپسی یا حمله ناگهانی خواب‌، سندرم تکان دادن پا، آرتروز، بیماری کلیوی، نارسایی قلبی، بیماری پارکینسون و پرکاری تیروئید از دلایل مختلف ابتلای افراد به بی‌خواب است.

وی ‌اظهارداشت: بی خوابی مزمن ممکن است بر اثر مشکلات رفتاری و یا انجام کار شیفتی، مصرف کافئین، الکل و مواد مخدر نیز در برخی افراد بروز کند.

این رواندرمانگر افزود: ترکیب دارو و درمان شناختی - رفتاری مبتلایان به بی‌خوابی مزمن به اثبات رسیده، از این رو مراجعه به مراکز درمانی و صحبت با یک درمانگر و یا شرکت در جلسات گروه درمانی می‌تواند به کاهش اضطراب در هنگام خواب کمک بسزایی کند. /م

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار