همزمان با گرم شدن هوا، کوچ جمعیت عشایری استان قزوین از قشلاق به نقاط ییلاقی آغاز شده است.
کد خبر: ۸۴۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸ 10 May 2020
 

 

 آغاز کوچ عشایر استان قزوین به نقاط ییلاقی
به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین، مدیر اداره امور عشایر استان گفت: همزمان با گرم شدن هوا، کوچ جمعیت عشایری استان از قشلاق به نقاط ییلاقی آغاز شد ه است و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد.
غیاثوند افزود: از مهم‌ترین اقوام عشایری استان قزوین می‌توان به ایل شاهسوند و کله کوهی که در فصل کوچ بهاره از مناطقی از بویین زهرا به زرندیه در استان مرکزی کوچ می‌کنند و همچنین ایلات کلهر که از مناطق پایین دست طارم سفلی به ارتفاعات این منطقه کوچ می‌کنند، اشاره کرد.
وی با اشاره به کوچ ایلات لک و لر قزوین به عنوان دیگر جمعیت شاخص عشایری استان از طارم سفلی به کوهین، گفت : همچنین اقوام تات ساکن در شمال الموت نیز در این فصل به جنوب گیلان کوچ می‌کنند و همچنین بخشی از جمعیت عشایری استان ساکن در آبیک نیز در بهار به نقاطی از طالقان و نظرآباد در استان البرز کوچ می‌کنند.
مدیر اداره امور عشایر استان با بیان اینکه پیش بینی شده  است که ۳۰۰ هزار راس دام در اختیار جمعیت عشایری استان قزوین باشد، افزود : با جمع بندی سرشماری جمعیت عشایری و تایید نتایج آن از سوی مرکز آمار ایران، میزان دقیق دام عشایر استان امسال مشخص خواهد شد.
غیاثوند گفت : بخشی از کوچ و انتقال دام عشایر استان قزوین به نقاط ییلاقی به شکل سنتی و بخشی نیز به شکل مکانیزه و با خودرو انجام می‌شود.
۲ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری در استان قزوین زندگی می‌کنند که شغل اصلی آن‌ها دامپروری (دام سبک) است.
منبع : صدا و سیما
برچسب ها: عشایر ، کوچ عشایر ، دام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار