آسم یک بیماری مزمن است که تا کنون راه حلی برای ریشه کن کردن آن پیدا نشده است.
کد خبر: ۸۴۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳ 09 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اگر در خانواده یک فرد، سابقه یکی از انواع بیماری‌های آلرژیک وجود داشته باشد، احتمال بروز آسم در چنین فردی و خانواده اش بیشتر می‌شود.

فریبا مرادی افزود: آسم یک مسئله بهداشتی برای تمامی جوامع اعم از توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می‌رود، براساس آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا از بیماری آسم رنج می‌برند و سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر به علت این بیماری می‌میرند.

او گفت: میزان شیوع آسم تا ۴۰ درصد در مناطق مختلف دنیا گزارش شده است، در کشور ما میانگین شیوع علایم آسم در کشور در بزرگسالان ۹ درصد و در کودکان و نوجوانان ۱۱ درصد است که البته این میزان در کلان شهر‌ها و شهر‌های دارای آلودگی هوا بیشتر است.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه ادامه داد: آسم، بیماری التهابی مزمن و غیرواگیر ریه است، منظور از مزمن، این است که این بیماری همیشه وجود دارد، حتی زمانی که بیمار مبتلا به آسم احساس ناخوشی ندارد، علت دقیق و اصلی آسم هنوز مشخص نیست، اما آنچه تا کنون روشن شده این است که اگر در خانواده یک فرد، سابقه یکی از انواع بیماری‌های آلرژیک مانند اگزما، آلرژی بینی، آلرژی غذایی و آسم وجود داشته باشد، احتمال بروز آسم در چنین فردی و خانواده اش بیشتر می‌شود.

او بیان کرد: آسم یک بیماری مزمن است که تا کنون راه حلی برای ریشه کن کردن آن پیدا نشده، اما این بیماری را می‌توان به شکلی درمان و کنترل کرد که از بروز علایم و حمله‌های آن پیشگیری شود.

مرادی گفت: آسم شایع‌ترین بیماری مزمن کودکی است و علت اصلی غیبت از مدرسه به شمار می‌رود، در چند سال اخیر افزایش شیوع آسم در کودکان و نوجوانان سبب شده است که نیاز به مراقبت‌های پزشکی در این بیماری در مدارس بیشتر شود.

او با بیان پنج گام برای مقابله با آسم که در بیماران توصیه می‌شود، اظهار کرد: بیماران با کمک پزشک یک برنامه مشخص برای مدیریت آسم بر اساس دو اصل درمان دارویی منظم و پرهیز از مواجهه با عوامل خطر آسم تهیه کنند، بیماران باید دارو‌هایی که پزشک برای کنترل علایم برایشان تجویز می‌کند را به صورت منظم مصرف کنند.

سومین توصیه دکتر مرادی، شناسایی عوامل خطر آسم که باعث بروز علایم می‌شود بود.

او افزود: بیماران بتوانند زمان بدتر شدن علایم خود را تشخیص بدهند، همچنین بیماران و اطرافیان آنان آمادگی مواجهه با حمله آسم را داشته باشند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه تاکید کرد: به یاد داشته باشیم که بیمار مبتلا به آسم در صورت کنترل بیماری می‌تواند از زندگی مطلوبی برخوردار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار