کد خبر: ۸۴۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲ 09 May 2020

حوالی ساعت یک بامداد جمعه در یک لحظه ساختمان تکان خورد و با حرکت لوستر به یکباره از جا کنده شدیم و فرار را به ماندن در خانه ترجیح دادیم.

صدای دوان دوان همسایگان در راه پله ها و همچنین فریاد زلزله زلزله در ساختمان پیچیده بود و همسایگان هراسان و به سرعت خودروهای خود را از پارکینگ خارج و به سمت خیابان ها و بوستان ها رهسپار شدند.

در یک چشم به هم زدن پارک حاشیه میدان فتح مملو از شهروندان و خودروهای عبوری شد و برخی شهروندان بدلیل نداشتن وسایل مورد نیاز شب را در داخل خودروهای خود صبح کردند و برخی دیگر نیز با چادر زدن و یا با انداختن زیراندازی تا ساعات اولیه صبح در این پارک بودند.

اما یکی از نکات قابل توجه این بود که در این شرایط بسیاری از مردم ماسک و دستکش داشتند و همچنین تا حدودی در این شرایط سخت فاصله اجتماعی را رعایت کرده بودند

یکی از این شهروندان تهرانی درباره این شب پر از استرس و التهاب به خبرنگار ایرنا گفت: اولین زلزله را در آذرماه ۹۶ تجربه کردم، آن شب بیشتر ترسیدم و فکر کنم با توجه به سابقه قبلی این بار با استرس کمتری از منزل خارج شدم.

وی که خود را «علی داداشی» معرفی کرد افزود: این بار مردم تهران هجوم چندانی به خیابان ها و پمپ بنزین ها نیاوردند و فکر کنم تجربه زلزله چند سال گذشته که به یکباره خیابان های شهر تهران قفل شد این بار مردم تنها به پارک ها و فضای ایمن پناه بردند.

این شهروند تهرانی با بیان اینکه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه زلزله بسیار مهم و ضروری است خاطرنشان کرد: پس از وقوع زلزله سال ۹۶ مسئولین و کارشناسان نسبت به آموزش شهروندان به هنگام وقوع زلزله اقدام کردند که این آموزش موجب شد که این بار شاهد ترافیک سبک در خیابان های شهر باشیم.

زلزله در سایه کرونا

یکی دیگر از شهروندان تهرانی با بیان اینکه بسیاری از مردم تهران به هنگام وقوع زلزله در خیابان ها و بوستان های شهر ماسک و دستکش داشتند به خبرنگار ایرنا گفت: جمعه شب به اتفاق خانواده به بوستان پردیسان رفتم و مشاهده کردم که بیشتر شهروندان با داشتن ماسک و دستکش در این بوستان حضور داشتند.

«میلاد اقبال» افزود: شب پر از استرس و ترسناکی را سپری کردیم اما حتی در این شرایط پر از استرس بسیاری از مردم کرونا را فراموش نکردند و در کنار حفظ جان خود و خانواده به حفظ سلامت خود و شهروندان نیز اهمیت می دهند.

وی تصریح کرد: به هنگام وقوع زلزله پایتخت شب نسبتا آرامی را سپری کرد و مردم با داشتن دانش کافی در مواجه با زلزله برخورد کردند، گرچه وقوع زلزله خیلی ترسناک است و به یکباره تعادل روحی و فکری از بین می رود اما این بار مردم با فکر و دانش تصمیم گرفتند و حداقل خیابان ها و پمپ بنزین های شهر آرام بود.

این شهروند تهرانی خواست که رسانه ها بیشتر در این زمینه کار کنند و سواد رسانه ای شهروندان در مواجه با زلزله افزایش یابد.

هماهنگی مسئولین نیز در این زلزله بیشتر بود

یکی دیگر از شهروندان تهرانی از هماهنگی خوب مسئولین امر به ویژه شهرداری به نیکی یاد کرد و گفت: پس از دقایقی از وقوع زلزله درهای سوله مدیریت بحران و بوستان های شهر به روی مردم باز شد که در زلزله سال ۹۶ این هماهنگی وجود نداشت.

«حمید محمدی» افزود: به نظرم تجربه زلزله سال ۹۶ هم به کمک شهروندان و هم به کمک مسئولین آمد و سطح خدمت رسانی دستگاه های خدمت رسانی شهر تهران بسیار مطلوب بود.

وی که جمعه شب را در بوستان جوانمردان سپری کرد گفت: در آنجا که بودم هم آمبولانس اورژانس و هم نیروهای آتش نشانی حضور داشتند و برخی از شهروندان که دچار استرس از وقوع زلزله شده بودند در محل مورد مداوای عوامل اورژانس قرار گرفتند.

این شهروند تهرانی خاطرنشان کرد: امنیت بوستان ها و معابر شهر نیز عالی بود و با وجود استرس زیاد، با تلاش مسئولین مردم در خیابان و بوستان های شهر بدون مشکل خاصی حضور داشتند.

تهران شاهد ۴۰ پس لرزه بود

همچنین استاندار تهران نیز با بیان اینکه شاهد ۴۰ پس لرزه در تهران بوده ایم، گفت: تفکر اولیه این بود که زلزله از ۲.۹ به ۵.۱ شاید افزایش یابد، آنچه مهم بود آمادگی تیم های امداد و نجات است.

«محسنی بندپی» افزود: مکانهای اضطراری برای اسکان موقت، انبار های هلال مواد غذایی برای تغذیه در این شرایط، مخازن ذخیره آب در مناطق مختلف استان در صورت قطع انشعابات آمادگی آب رسانی را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: با همکاری وزارت ورزش و جوانان ۱۷ مکان ورزشی روباز استان برای اسکان موقت درهای آنها باز شده که این نشان از آمادگی کامل در چنین شرایطی است.

محسنی بندپی از راه‌اندازی امداد پهپادی برای زلزله‌زدگان در شهر تهران خبرداد و گفت: به دنبال راه‌اندازی امداد پهپادی، راه اندازی اپلیکیشن آموزشی شهروند آگاه و اتمام پروژه ساخت بیمارستانهای ناتمام هستیم.

وی بیان کرد: وقوع زلزله بیشتر در دمادم صبح و نیمه شب رخ می دهد و پرواز هوایی و هلیکوپتر کمتر بوده که می توان از امداد پهبادی بهره برد.

استاندار تهران ادامه داد: با توجه به ویژگی، تراکم جمعیت و ساختمان های بلند مرتبه در کلان شهر تهران ساخته شده می بایست اقدامات ویژه ای در جهت مقابله با اینگونه پدیده ها داشته باشیم.

بهرحال زلزله حادثه ای است که هیچ گاه خبر نمی کند و در این زمینه هم مسئولین و هم شهروندان باید دانش و هماهنگی خود را در این زمینه بالا ببرند.

چندین نقطه امن در منازل شناسایی شود

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به شهروندان توصیه کرد که در شرایط عادی در منازل باید چندین نقطه امن برای اعضای خانواده تعریف کرد.

«سید جلال ملکی» افزود: زلزله حادثه ای نیست که از چند دقیقه قبل خبر کند و ضروری است که شهروندان در منازل ابتدا چندین نقطه امن از جمله زیر میز، تخت خواب و یا مکان هایی که احتمال ریزش آوار نیست برای خود شناسایی کنند.

وی درباره سایر اقدامات شهروندان به هنگام زلزله نیز گفت: شهروندان در این شرایط سخت هیچ گاه از آسانسور و پله استفاده نکنید و اگر در جایی قرار دارید که هیچ یک از وسایل و محل های امنی در آن وجود ندارد باید به کنار دیواری بروید بر روی زمین بنشینید و سر خود را روی زانو قرار دهید، سپس با کف دستهایتان پشت سرتان را بگیرید و از آن محافظت کنید.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران همچنین درباره حادثه زلزله جمعه شب پایتخت نیز گفت: این حادثه هیچ آوار و تخریبی را در شهر تهران به وجود نیاورد اما برخی افراد بدلیل فرار از زلزله دچار مصدومیت شدند و حتی ۲ نفر نیز بدلیل استرس و ترس از وقوع زلزله جان خود را از دست دادند.

به گفته وی، این بار حضور مردم در اماکن پرخطر از جمله پمپ های بنزین و خیابان های شهر کمتر بود و شهروندان ترجیح دادند در بوستاهای شهر، اماکن کم خطر، سالن های ورزشی و همچنین سوله های مدیریت بحران ساعاتی را سپری کنند.

ملکی علاوه بر رعایت نکات ایمنی بر بازسازی و ایمن سازی ساختمان های مسکونی نیز تاکید کرد و افزود: اگر ساختمان های شهر از دوام و استحکام مناسبی برخوردار باشد حتی وقوع زلزله بالای ۷ تا ۸ ریشتری نیز می تواند بدون ریزش آوار و مصدومیت باشد.

به گفته وی، در کلانشهر تهران به ویژه مناطق مرکزی و جنوبی ساختمان های فرسوده زیادی وجود دارد که شهروندان باید نسبت به بازسازی این ساختمان های پر خطر اقدام کنند.

زلزله بامداد (جمعه) با قدرت ۵.۱ ریشتری در ۷ کیلومتری گسل مشا و ۶ کیلومتری شهر دماوند رخ داد.

بهرحال این حادثه همواره در کمین است و ضروری است که مردم دانش خود را برای مواجه با این حادثه مرگبار بالا ببرند و با مقاوم سازی ساختمان های مسکونی آمادگی خود را در برابر زلزله بالا ببرند.

زلزله بامداد جمعه که در ۶ کیلومتری شهر دماوند (مشا) روی داد بار دیگر به ما یادآوری کرد که بی کرونا و با کرونا باید مراقب زلزله باشیم و نکات ایمنی و مراقبتی را برای مواجه با این حادثه مرگبار بالا ببریم و همان طور که برای فرار از ویروس کرونا نسبت به اقدامات بهداشتی اقدام می کنیم باید نسبت به درامان بودن خود و خانواده از این حادثه مرگبار نیز اقداماتی انجام داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار