کد خبر: ۸۴۷۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 07 May 2020

دردسرهای تحصیل در شبکه شاد / آموزش مجازی موبایل را گران کرد

تابناک/ در حالی آموزش دانش آموزان در دوران شیوع کرونا در شبکه شاد در حال انجام است که تحصیل مجازی در این بستر در کنار تمامی مزیت هایش دردسرهایی را هم به همراه دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش دانش آموزان در کنار برنامه‌های رسانه ملی به سمت فضای مجازی سوق داده شد. معلمان از طریق ایجاد گروه‌هایی در پیام رسان های موجود در فضای مجازی سعی در حفظ ارتباط با دانش آموزان و ارائه آموزش‌های جدید داشتند. در این میان دانش آموزانی هم بودند که از امکاناتی نظیر تلفن همراه و اینترنت محروم بودند و باید از طریق درسنامه هایی که آموزش و پرورش تهیه کرده بود بحث آموزش خود را ادامه می‌دادند.

اما بعد از گذشت مدتی آموزش و پرورش اعلام کرد به منظور ارائه آموزش‌ها در فضای امن و قابل دسترس «شبکه اجتماعی دانش آموزی شاد» را راه اندازی کرده است؛ امکانی که نه تنها دانش آموزان محروم را پوشش نمی‌دهد بلکه مشکلاتی را هم برای سایر دانش آموزان ایجاد کرده است.

این شبکه قابل نصب برای روی گوشی‌های با سیستم عامل پایین نیست و همین مساله دردسرهایی برای والدین ایجاد کرده و حتی باعث بالا رفتن قیمت گوشی‌های همراه هم شده است. در کنار این مسائل معلمان و دانش آموزان برای نصب و استفاده از این نرم افزار دچار مشکلاتی هستند و از خطاهای گاه و بیگاه این نرم افزار گلایه مندند.

ایرانمنش معلم یکی از مدارس شهر کرمان و مادر دو دانش آموز است، او در خصوص شبکه آموزشی «شاد» به مهر گفت: وزارت آموزش و پرورش به منظور ارائه محتوای آموزشی به دانش آموزان در یک محیط امن اقدام به راه اندازی این شبکه کرده است اما این شبکه در کنار تمام حسن‌هایی که دارد دچار برخی مشکلات فنی است.

وی ادامه داد: این شبکه مزایای فراونی دارد اما برای نصب مشکلات زیادی دارد به عنوان مثال افراد در زمان نصب این شبکه با خطای ۴۰۳ مواجه می‌شوند یا خطای عدم احراز هویت می‌دهد و این مشکلات کار را دشوار می‌کند و نیاز است برای آن چاره اندیشی شود.

پیش از این ارتباط آموزشی فرزندم با معلمش در واتساپ برقرار بود، ولی اکنون شبکه شاد را معرفی کرده‌اند در حالی که این برنامه روی گوشی‌های اندروید پایین اجرا نمی‌شودمحمد ابراهیمی پدر یکی از دانش آموز است، او در این خصوص به مهر گفت: پیش از این ارتباط آموزشی فرزندم با معلمش در واتساپ برقرار بود، ولی اکنون شبکه شاد را معرفی کرده‌اند در حالی که این برنامه روی گوشی‌های اندروید پایین اجرا نمی‌شود چرا مسئولان به فکر قشر پایین جامعه نیستید؟

فاطمه نیک نفس هم مادر یکی از دانش آموزان کرمانی است او نیز به مهر چنین گفت: آموزش مجازی و سامانه شاد هزینه‌های اینترنت را بسیار بالا برده است این ماه هزینه قبض تلفن همراه من ۲۰۰ هزار تومان شده است که بخش عمده آن مربوط به اینترنت و کلاس بچه هاست.

زهرا محمودی معلم است و از سرعت پایین اینترنت و هزینه‌های بالای آن گلایه دارد، او بیان کرد: نیاز است دولت در زمینه اینترنت برای بحث آموزش تخفیفاتی را در نظر بگیرد و همچنین اینترنت پرسرعت در اختیار معلمان قرار داده شود.

فیلترشکن‌ها را خاموش کنید

رئیس اداره فناوری اطلاعات آموزش و پرورش استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشکلات سامانه شاد در بخش‌های مختلف تقسیم بندی شده است. یکسری از خطاها مربوط به کاربری است؛ مثلاً خطای ۴۰۳ مربوط به زیرساخت و فیلترشکنی است که روی گوشی کاربر نصب شده است. مردم برای نصب پیام رسان شاد باید فیلترشکن‌های موجود در گوشی‌هایشان را غیرفعال و سپس برنامه را نصب کنند.

جلیل خجسته ادامه داد: برخی از خطاها مربوط به امنیت است که در این موارد افراد می‌توانند در قسمت تنظیمات گوشی با غیر فعال کردن پیام امنیت امکان نصب پیام رسان را مهیا کنند.

خجسته عنوان کرد: در بسیاری مواقع خطا مبنی بر احراز هویت است؛ در این مواقع باید اطلاعات همکاران (کد ملی و شماره تلفن همراه) که باید توسط مدیران در سامانه سناد ثبت شود، کامل باشد. گاهی برخی همکاران یا مدیران مدارس با شماره دیگری که در سامانه سناد ثبت نیست نسبت به نصب پیام رسان اقدام می‌کنند، در صورتی که حتماً باید با همان شماره ثبت شده برای این منظور اقدام کنند.

وی گفت: نکته دیگری که باید در هنگام نصب پیام رسان شاد مورد توجه قرار گیرد این است که زبان صفحه کلید گوشی باید حتماً انگلیسی باشد.

خجسته عنوان کرد: خطای ۴۰۶ مربوط به دانش آموزان است؛ باید توجه داشت که هر دانش آموز پنج دقیقه برای نصب پیام رسان فرصت دارد در صورتی که در این مدت زمان موفق به نصب نرم افزار نشدند باید مجدداً برای این منظور اقدام کنند.

راه کار حل مشکل گوشی‌های سیستم عامل پایین

وی با اشاره به اینکه پایین‌ترین سیستم عامل اندرویدی که قابلیت نصب پیام رسان شاد را دارد ۴.۰۴ است، افزود: در صورتی که افراد موفق به نصب این نرم افزار نشدند با مراجعه به سایت shadweb.iranlms.ir نسبت به احراز هویت اقدام کنند.

این شبکه در نسخه‌های مختلف اندروید، آی او اس و صفحه وب ارائه شده و افرادی که دچار مشکل هستند می‌توانند از طریق صفحه وب نسبت به احراز هویت اقدام کنند و بعد از آن افراد حتی در گوشی‌های با سیستم عامل پایین هم می‌توانند وارد شبکه شاد شوندخجسته ابراز داشت: این شبکه در نسخه‌های مختلف اندروید، آی او اس و صفحه وب ارائه شده و افرادی که دچار مشکل هستند می‌توانند از طریق صفحه وب نسبت به احراز هویت اقدام کنند و بعد از آن افراد حتی در گوشی‌های با سیستم عامل پایین هم می‌توانند وارد شبکه شاد شوند.

وی با اشاره به اینکه قطعاً در این خصوص با مشکلاتی مواجه هستیم، افزود: بخشی از این مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها و اینترنت، سیستم عامل موبایل و سایر مباحث فنی است که از حوزه وزارت آموزش و پرورش خارج است و مربوط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.

خجسته عنوان کرد: بحث اینترنت رایگان توسط وزارت آموزش و پرورش در حال پی گیری است و ما هم با توجه به گستردگی استان کرمان و مشکلات نقاط محروم درخواست پی گیری ویژه این مساله برای کرمان را داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه معلمان در ایام کرونا با زحماتشان شعار «آموزش هیچ وقت تعطیل نمی شود» را محقق کرده‌اند، افزود: برای راه اندازی هر سامانه و نرم افزاری و پیام رسان نیازمند زمان هستیم و باید بپذیریم که در ابتدای کار شاید مشکلاتی وجود داشته باشد.

خجسته با اشاره به اینکه هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد، گفت: تمام ظرفیت‌های فنی و پشتیبانی را بسیج کرده‌ایم و دنبال رفع مشکلات شبکه آموزشی شاد هستیم.

وی بیان کرد: در استان کرمان سامانه http://eservice-kerman.medu.ir را راه اندازی کرده‌ایم که سوالات متداول دانش آموزان معلمان و والدین به همراه پاسخ در آن بارگذاری شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان هم چند روز پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد: به منظور آموزش دانش آموزان شبکه «شاد» راه‌اندازی شده که مخصوص آموزش و پرورش بوده و امنیت اطلاعات خانواده‌ها را تأمین می‌کند.

احمد اسکندری نسب با اشاره به اینکه حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز تحت پوشش شبکه شاد قرار دارند، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده هیچ دانش‌آموزی در دوران شیوع بیماری کرونا از تحصیل جا نمانده زیرا آموزش‌های مجازی برای دانش‌آموزان انجام شده است ضمن اینکه توزیع بسته‌های آموزشی در مناطقی که به اینترنت دسترسی ندارند در دستور کار است همچنین مدارسی که در مناطق سفید قرار دارند معلمان به صورت خودجوش آموزش دانش‌آموزان را ادامه می‌دهند.

سامانه شاد در کنار برخی کاستی‌ها، فرصتی را فراهم کرده که والدین بحث آموزش فرزندانشان را در محیطی امن پی گیری کنند و دغدغه حضور آنها در مدارس و احتمال بیمار شدنشان را نداشته باشند. این در حالیست که وضعیت هشت شهر رودبار جنوب، ریگان، فاریاب، فهرج، کهنوج، کوهبنان، بافت و منوجان در استان کرمان طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا سفید اعلام شده و مدارس در این شهرها از ۲۷ اردیبهشت آغاز به کار می‌کنند. اکثر این مناطق مربوط به جنوب کرمان است و باید توجه داشت که روز گذشته بیشترین آمار مبتلایان به کرونا از جنوب استان گزارش شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار