کد خبر: ۸۴۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶ 07 May 2020
 
تابناک گیلان/ پارلمان عراق برای رای‌گیری درباره نامزدهای پیشنهادی مصطفی الکاظمی برای تصاحب کرسی‌های وزارتی دولت جدید عراق دقایقی بامداد پنج شنبه جلسه ای تشکیل داد و پس از کشمکش های سیاسی فراوان و طولانی مدت در نهایت دولت مصطفی الکاظمی از پارلمان رای اعتماد گرفت.
 
 

پایان بن بست سیاسی در عراق با رای اعتماد پارلمان عراق به کابینه پیشنهادی مصطفی الکاظمی+ اسامی وزرا

بین الملل تابناک: پارلمان عراق برای رای‌گیری درباره نامزدهای پیشنهادی مصطفی الکاظمی برای تصاحب کرسی‌های وزارتی دولت جدید عراق دقایقی بامداد پنج شنبه تشکیل جلسه داد و پس از کشمکش های سیاسی فراوان و طولانی مدت در نهایت دولت مصطفی الکاظمی از پارلمان رای اعتماد گرفت.

قبل از رای گیری درباره اعضای کابینه الکاظمی سند برنامه دولت الکاظمی به رای نمایندگان گذاشته شده و تصویب شد.

اسامی وزیران پیشنهادی که رای اعتماد گرفتند

آخرین فهرست وزیران پیشنهادی کابینه الکاظمی که از پارلمان رای اعتماد گرفته اند شامل سپهبد ستاد «عثمان الغانمی» رییس ستاد کل ارتش عراق برای وزارت کشور، سپهبد ستاد «جمعه عناد سعدون خطاب» وزارت دفاع، «نازنین محمد وسو» وزارت مسکن و سازندگی، «حسن محمد عباس» وزارت بهداشت و محیط زیست، «نبیل کاظم عبدالصاحب» وزارت آموزش عالی و «ارکان شهاب احمد» برای وزارت ارتباطات برگزیده شدند.

«عدنان درجان» مهاجم معروف اسبق تیم ملی فوتبال عراق متصدی وزارت ورزش و جوانان شده است.

«ناصر حسین بندر» برای وزارت حمل و نقل، «علی حمید مخلف محسن» برای وزارت آموزش و پرورش، «علی حیدر عبدالامیر عباس» برای وزارت دارایی، «عادل حاشوش» برای وزارت کار، «منهل عزیز محمد عبدالرحمن» وزارت صنایع و معادن، «ماجد مهدی حنتوش» وزارت برق، «خالد بتال نجم عبدالله» وزارت برنامه ریزی و «مهدی رشید مهدی» متصدی وزارت منابع آبی از پارلمان رای اعتماد گرفتند.

در مقابل «نوار نصیف جاسم» برای وزارت بازرگانی، «اسماعیل عبدالرضا» برای وزارت کشاورزی، «هشام صالح داوود سلمان» وزارت فرهنگ، «ثناء حکمت جرجیس» وزارت مهاجرین و رانده شدگان از پارلمان رای اعتماد نگرفتند.

پایان بن بست سیاسی در عراق با رای اعتماد پارلمان عراق به کابینه پیشنهادی مصطفی الکاظمی+ اسامی وزرا

"محمد الحلبوسی" رئیس پارلمان عراق تاکید کرد که کابینه مصطفی الکاظمی در خلال نشست رای اعتماد با مشکلاتی روبرو خواهد شد، اما در نهایت رای اعتماد را کسب خواهد کرد.حلبوسی در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد: الکاظمی دولتی با 20 وزیر خواهد داشت که البته بر سر دو وزاتخانه همچنان اختلاف نظراتی وجود دارد.

وی چالش های امنیتی و اقتصادی را از مهم ترین چالش های پیش روی دولت الکاظمی برشمرد.

«مصطفی الکاظمی» در جلسه جنجالی فوق العاده که اوائل بامداد روز پنجشنبه برگزار شد گفت که مخالف استفاده از خاک عراق برای تعرض به دیگر کشورها است.

وی مهمترین ماموریت دولت خود را، بسترسازی برای انتخابات زودهنگام و سالم یاد کرد و گفت که قبل از انتخابات باید حاکمیت ملی براساس قانون اساسی در همه ابعاد در کشور به اجرا در آید.

الکاظمی ادامه داد: در پیشاپیش این مسئله، انحصار سلاح در دست دولت و نیروهای مسلح تحت امر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق و عدم تبدیل شدن این کشور به میدانی برای تسویه حساب‌ها و ممانعت از استفاده از خاک عراق برای تعرض به کشورهای دیگر قرار دارد.

وی با بیان اینکه دولت او، دولت راه حل‌ها و نه بحران سازی‌ها خواهد بود، عنوان کرد: برنامه دولت خود را به طور تفصیلی بیان نکرده زیرا نمی‌خواهد مرحله انتقالی دولت‌اش را طولانی مدت کند.

نخست وزیر عراق حل چالش‌ها و مشکلاتی که عراق در زمینه ویروس کرونا و همچنین بحران اقتصادی با آن مواجه است و حل مشکلات بین بغداد و اربیل را از مهمترین مسوولیت‌های خود عنوان کرده است.

الکاظمی همچنین برنامه دولت خود را در مدت یکسالی که مسوولیت اداره کشور را برعهده دارد، اعلام کرد.

«محمد الحلبوسی» رییس پارلمان عراق نیز در بدو جلسه تاکید کرد که عراق نیازمند یک دولت قوی است.

در این جلسه فوق العاده سه تن از نمایندگان جدید با ادای سوگند قانونی جایگزین نمایندگان انصراف داده از این دوره از پارلمان عراق شدند.  

این جلسه با حضور 255 نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده پارلمان برگزار شده و تاکنون به برنامه دولتی مصطفی الکاظمی پارلمان رای موافق داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار